• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spegelvänd backkamera

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Svårt veta vilket ämne denna fråga passar i men testar här.

Till mitt bygge Ambulansen, finns tråd i rubriken bygga och renovera, tänkte jag montera en skärm samt 2 backkameror.

Själva skärmen samt en av kamerorna har jag haft liggande sen annat projekt som stöp bl.a. grund av krångel med upplönsning. Den andra kameran har legat ett tag den med men av annat fabrikat.

Mitt problem är att jag inte får bilden spegelvänd. Båda kamerorna ger en "rätt"vänd bild som stämmer om man riktar kameran framåt men riktas den bakåt så syns de som finns till höger om bilen i skärmens vänstra sida o.s.v.

Det som jag inte förstår, eller kanske missförstår, är att det i den rätt knapphändiga dokumentationen som följt med framgår att kamerorna skall ge en "mirror inverted" bild?

Se bifogade bilder av medföljande dokumentation. Obs den ena kameran skall finnas i 2 utfäranden, en med möljighet att välja spegelvänd eller inte, den jag har saknar denna omkopplare. Kamera nummer 2 har inga reglage.

Skärmen är en typ 10" tryckkänslig med allehanda ingångar för video, S-video, VGA samt USB för musfunktion.

Någon som har erfarenhet från detta ?

022.JPG

026.JPG

Hoppa det går och se vad det står :quest:

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spegelvänd backkamera

Svårt att läsa, men det står att det går att spegelvända. Du får nog gå in i kamerans meny för att komma vidare.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Enligt anvisningen levereras den i "mirror mode" =spegelvänt så den bör ju fungera direkt? verkar gälla bägge kamerorna! :msn_laugh:

A

Amatören

Guest

Jag vet inte vad för sorts skärm du skall koppla in kamerorna i men jag kan ställa in spegelvänd eller vanlig i skärmens meny.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Hej.

Som Montreal säger så påstås de levereras i mirror mode.

Den ena, från Monacor, verkar ej vara möjlig at ställa om och det samma gälller även den andra då den är den svartvita varianten som ej har möjlighet att ställa om (15-CW30)

Har skickat en mailfråga till monacor får vi se vad dom svarar.

Den andra minns jag inte var jag köpte ifrån, var nån firma på nätet.

m.v.h. Pontus

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

I skärmens egna meny och knappar finns ingen möjlighet att ställa in detta.
Det finns i alla fall inga sådana inställningar när den är ansluten via Video ingångarna. Kanske om det finns den typen av val när den är ansluten via VGA?

Det går att koppla skärmen till dator och det skulle vara om det går att komma år några inställningar den vägen? Fast jag tvivlar, denna typ av inställningar brukar väl göras i skärmen normalt?

Jag var ett tag inne på att om kamerorna spegelvänder så skulle skärmen kunna spegelvända en gång till !!! men sen testade jag att koppla kamera till vanlig platt-TV och där visades ingen spegelvänd bild så det känns som kamerorna inte funkar sp beskrivet. Eller så har jag missuppfattat allt?

m.v.h. Pontus

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Bra idé det där med platt-tvn!
Det betyder att bilderna definitivt INTE är spegelvända.

Det är nog så att tillverkaren har flera utföranden av kameran och har slarvat med att skicka rätt beskrivning.

Jag har en backkamerabildskärm där inte alla funktioner går att nå via knapparna utan vissa måste skötas via en medsänd fjärrkontroll. Fick Du med en fjärr?

Mvh Bengt

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Hej Bengt!

Det talas i skärmens dokumentation om en fjärrkontroll. Tror dock inte jag fick med någon sådan. Det var som sagt en del år sen jag strulade med denna tidigare, men del ligger ingen i kartongen där alla andra tillbehör m.m. ligger.

Kan du spegelvända bilden i skärmen med fjärren till din skärm

M.v.h. Pontus

F

F.d. 29876

Guest

Hej Bengt!

Kan du spegelvända bilden i skärmen med fjärren till din skärm

M.v.h. Pontus

Hej igen,

Nej!

Med fjärren gör jag en "engångsinställning" beträffande när, var och vilka bilder som skall visas. Jag kan koppla in upp till 4 kameror och visa upp till 3 bilder samtidigt.

Min skärm kan Du se i "visa min husbil".

Mvh Bengt

F

F.d. 24449

Guest

Hej ! om du kollar bak på kameran så ska det finnas en skruv tar du bort denna så finns det en knapp under för att skifta håll eller så finns det två skruvar då byter du platts på dom en skruv är korttare och en är längre det är för att hålla in en knapp eller alt att den ska vara ute

Lycka till Klas

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Hej Klas.

På den ena av mina 2 kameror finns en skruv på baksidan. Men denna kamera finns i 2 versioner Färgvariant som heter 15CW25 och en svart-vit som heter 15CW30.

Den svartvita jag har har tyvärr inte någon omkopplare bakom skruven.

Den beskrivs dock som en car back wiev kamera så den borde vara för spegelvänd bild och ej möjlig att ställa om till annan visning.

På den andra kameran har jag inte sett någon skruv eller liknande och det är ej heller beskrivet i papieren.

Får se om jag får nåt svar från leverantören ang. kamera nr 2.

Mvh Pontus

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Han nu provat den nya kameran som kom med posten igår.

Och kors i taket så blev det en korrekt spegelvänd bild !!!!!!!!!!

Man frågar sig nu hur stor är risken att två olika backkameror från olika leverantörer skall ha samma fel?

Sak samma, nu har jag en fungerande kamera och kommer köpa en till som skall riktas ned mot dragkroken.

Frid och fröjd.

M.v.h. Pontus

Toppen