• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spartips-tråden.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
1701168779017.png

Såg att SBAB hade 4,30% ränta på insatt belopp, det är ju inte dåligt. Kanske finns det fler med liknande ränta, t.ex. Eric Penser bank
Vad har du för spartips?

"Många bäckar små.."
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Det finns flera stycken som ger bättre ränta än SBAB. Här kan du se vad sparkonton i olika banker ger i ränta för olika bindningstider. (4.3% verkar vara med ett års bindning)

 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det finns flera stycken som ger bättre ränta än SBAB. Här kan du se vad sparkonton i olika banker ger i ränta för olika bindningstider. (4.3% verkar vara med ett års bindning)

Bara Eric Penser ger bättre på den listan som du hänvisar till. (som jag även skrev i inledningen.)
Men det brukar finnas nich-banker som man kan få bra ränta på sparat olåst/låst belopp.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Ett tips är att inför en utlandsresa skaffa ett debitkort utan påslag för valutaväxling och avgift för kontantuttag. Ex.vis Northmill eller Revolut.
Själv använder jag Revolut som ofta ger en något bättre valutakurs än Visa/MasterCard. Dock lite småkrångliga regler med växlingspåslag under helger. Det är också gränser för hur mycket man kan växla per månad innan det blir påslag på valutakursen. Samma gäller för kontantuttag.

På temat "Många bäckar små..", finns ju också tipset att istället för att betala till banken för att ha ett kreditkort, få betalt av kortutgivaren varje gång du använder kortet. Ett exempel på ett sådant kort är Shell MasterCard som ger 0,5% i bonus på det du handlar.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Bara Eric Penser ger bättre på den listan som du hänvisar till. (som jag även skrev i inledningen.)
Men det brukar finnas nich-banker som man kan få bra ränta på sparat olåst/låst belopp.
Håller inte med dig. 5 stycken ger högre ränta än SBAB för 1-årsräntan. OBS listan går att sortera genom att trycka på pilarna vid resp. bindningstid. Ovanför listan finns också val vilken bindningstid som skall visas, från rörlig till 5år

A68F89B2-17EA-4DC5-B589-022A65834A08.jpeg
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Håller inte med dig. 5 stycken ger högre ränta än SBAB för 1-årsräntan. OBS listan går att sortera genom att trycka på pilarna vid resp. bindningstid. Ovanför listan finns också val vilken bindningstid som skall visas, från rörlig till 5år

Visa bilaga 231529
 
Toppen