Ok, har kanske inte riktigt hängt med i debatten. Men är det någon som på allvar inte tror att klimatet generellt blir varmare? Även i Spanien?
Jodå..det har blivit varmare de sista dryga 150 åren... drygt 1 grad....
O det är förmodligen inte bra !
Men nu kan man inte riktigt göra på det sätt som görs i tråden...Att tro att detta syns i statistik på ett fåtal år, enstaka månader, ett enda land, område! Det handlar om hela jordklotet! Medeltemperaturen på hela jordklotet ! Det finns regionala skillnader, det är mera men också mindre. Jag tror nog att man behöver akademisk utbildning på just dessa saker för att kunna göra så bra uträkningar o bedömningar som möjligt. Det har inte jag. Men det är definitivt inte så enkelt att man går ut på förstukvisten och känner efter om det verkar varmare eller tar en husbil och åker runt i Europa o kollar hur läget är.
Sen kan jag rekommendera att läsa om o googla på ordet istid... men också ordet lilla istiden t ex. Spännande.
Saker varierar nämligen, klimatet varierar.. men skillnaden är att just nu verkar det va mänsklig påverkan. De andra variationerna som finns beror inte på människans påverkan.
Vi går mot en istid..vad vi än gör... och det är faktiskt inte så långt dit som man kanske tror...sen ligger isen i kanske 100 000 år .. den varmare perioden är mycket kortare..kanske 20 000 år. Variationerna beror på att ....det får du själv kolla...men det är inte så konstigt alls.