• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien byter ut varningstrianglarna, verkar klokt

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
4E03EF71-F34E-4A01-9A40-3A52DB4E6E7C.png

Varningstrianglarna byts ut i Spanien​

Från och med 1 juli ersätts varningstrianglarna i bilen av en varningslampa som fästs synligt på fordonet.​

Förutom att varningslampan, av typen V-16, syns tydligare, så slipper bilisterna den farliga uppgiften att ta sig från fordonet längs vägen, för att placera varningstrianglarna.

Varningslampan ska inte bara avisera dem som ser ljuset, utan även skicka en signal till trafikverket. Vidare ska bilar med färddator också ha en funktion, så kallad V-27 ”virtuell varningstriangel” som tills vidare är frivillig och som anger var fordonet står stilla och att det kan utgöra en trafikfara, så att andra trafikanter i området får en varning på sina färddatorer

Verkar som man tagit till sig senaste teknologin och med den skapat en bättre och säkrare ”varningstriangel”.

Vad jag förstår är det en spansk angelägenhet, en ny trafiknorm som fastställts av trafikverket DGT (Dirección General de Tráfico) och som syftar till att öka trafiksäkerheten. Ser inget om EU, men skulle tro att det sprider sig.

Men lugn, varningstriangeln ersätts av varningslampan imorgon den 1 juli, men kommer inte att vara obligatorisk förrän 1 januari 2026, så till Spanienresan i höst fungerar fortsatt varningstriangeln alldeles utmärkt.

Ser på nätet att det finns olika modeller med priser från 24.95 Euros till 34,95 Euros.
Källa: DGT - Dirección General de Tráfico, España.


04D120C9-CA03-4528-BAEF-56041BA2F70C.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ungefär som att trycka på knappen med röd triangel på? Inte för att jag kommer att sakna varningstrianglarna, men det börjar bli dags att begränsa möjligheterna för enskilda EU-länder att hitte på egna fiffiga säkerhetsskapande tillägg på fordon. OK, om fordon registrerade i egna landet ska ha dem, men som den idiotiska franska döda-änlaglar-skylten...
/En som har en liten HB reggad för 3,85 ton :twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har nog smugit in ett litet fel. Obs årtalet.
Nej :)

DGT | La luz V-16, el sustituto del triángulo de emergencia previsto para 2026 y que podrá usarse desde el 1 de julio​

Lagen att det blir obligatoriskt träder inte i kraft förrän 1 januari 2016, men du får använda lampan från och med 1 juli 2021 i stället för triangeln.

Snacka om att vara ute i god tid Och lång utfasning.

Tommy
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
OK, ingen orsak att överreagera dock, tycker jag…. :oops:
(Din ändring kom medan jag skrev inlägget)

Ang. nyheten så tycker jag väl att finessen med en rätt använd varningstriangel försvinner? Dvs att uppmärksamma trafiken i god tid innan olycka, hindret etc. Ett roterande blixtljus på bilen är väl kanske lite tydligare än varningsblinkers men ger ju ingen extra tid till att reagera på ex. vis 100-väg efter backkrön?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack för den informationen, som åtminstone för mig är helt ny.
Det är bara att köpa en sån lampa, köper den spanska modellen.

Tommy
 
Toppen