• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Jag har införskaffat, genom husbilsförsäljaren, ett komplett larm med GPS-tracker. Allt kostade drygt 10 000:-
Jag har nu varit några vändor hos montören av GPS-trackern och långt om länge kommit igång med kommunikationen mellan trackern och min telefon, MEN ca: 15-20 efter det jag tagit ut startnyckeln ur tändningslåset "dör" trackern och inte lampa blinkar längre. Får ej heller kontakt med den via SMS. Detta gör att jag inte känner för att sätta vår husbil på ett inhängnat område någon kilometer bort, eftersom jag inte kan "snacka " med GPS-trackerenheten.
Är det något på forumet som kan hjälpa mig tillrätta.
Inkoppling lär ha skett på rätt vis, men ingen kan svara på varför den "dör" och sen inte kommer igång igen förrän jag petar in startnyckeln i bilen och vrider om....

Text hämtad från firman som monterat apparaten:

" GPS/GSM tracker för fast installation.
Kommunikationen med GPS enheten sker direkt via SMS. Fordonsägaren övervakar fordonet själv med sin mobiltelefon. Vanligt SIM kort (kontant eller abonnemang) kan användas i GPS enheten.
I händelse av av fordonet stjäls eller attackeras kommer fordonsägaren att omedelbart få ett larm SMS som innehåller fordonets hastighet och position. Kartan med fordonets position visas direkt på mobiltelefonens display efter att man har klickat på länken i SMS:et. Fordonsägaren kan också när som helst se nuvarande position genom att skicka ett SMS kommando från sin mobiltelefon. "

Hade det fungerat så här hade jag varit nöjd, men icke......
GPSén får ström från någon kabel bakom säkringsdosan....

Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Anders kan du sende sms med et fogg kort? Etter oplysningene jeg har mottatt er det endast internet på de kortene.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Kommer under tisdagen att kontakta dem igen. Tack för alla svar så här långt.

Lovar att redogör för resultatet.

Bernt

Har nu varit i kontakt med både installatören och importören.
Ny enhet på väg:p:p:p

Ha en bra Valborg där ute. Själv har jag redan eldat upp mig till minst 39 gr och tvingats ställa in kvällens begivenhet

Bernt
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Har nu varit i kontakt med både installatören och importören.
Ny enhet på väg:p:p:p

Ha en bra Valborg där ute. Själv har jag redan eldat upp mig till minst 39 gr och tvingats ställa in kvällens begivenhet

Bernt

Idag, 12 juni blev allt klart!!??

Fick ingen ny enhet, utan man kopplade in sig på annan 12 V matning och så fungerade det enligt beskrivningarna.
Fem veckor tog det av påringningar och "ilsket mail" innan man tog mig på allvar...

Det var som någon skribent skrev på forumet; Visa enheter går ner efter ett tag i vilofas efter att nyckeln tagits ur. Så var det här med.

Nöjd nu i alla fall!

Bernt
 
Toppen