• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Jag har införskaffat, genom husbilsförsäljaren, ett komplett larm med GPS-tracker. Allt kostade drygt 10 000:-
Jag har nu varit några vändor hos montören av GPS-trackern och långt om länge kommit igång med kommunikationen mellan trackern och min telefon, MEN ca: 15-20 efter det jag tagit ut startnyckeln ur tändningslåset "dör" trackern och inte lampa blinkar längre. Får ej heller kontakt med den via SMS. Detta gör att jag inte känner för att sätta vår husbil på ett inhängnat område någon kilometer bort, eftersom jag inte kan "snacka " med GPS-trackerenheten.
Är det något på forumet som kan hjälpa mig tillrätta.
Inkoppling lär ha skett på rätt vis, men ingen kan svara på varför den "dör" och sen inte kommer igång igen förrän jag petar in startnyckeln i bilen och vrider om....

Text hämtad från firman som monterat apparaten:

" GPS/GSM tracker för fast installation.
Kommunikationen med GPS enheten sker direkt via SMS. Fordonsägaren övervakar fordonet själv med sin mobiltelefon. Vanligt SIM kort (kontant eller abonnemang) kan användas i GPS enheten.
I händelse av av fordonet stjäls eller attackeras kommer fordonsägaren att omedelbart få ett larm SMS som innehåller fordonets hastighet och position. Kartan med fordonets position visas direkt på mobiltelefonens display efter att man har klickat på länken i SMS:et. Fordonsägaren kan också när som helst se nuvarande position genom att skicka ett SMS kommando från sin mobiltelefon. "

Hade det fungerat så här hade jag varit nöjd, men icke......
GPSén får ström från någon kabel bakom säkringsdosan....

Bernt
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

En gissning:
det kan vara att dom kopplat till "radio-ström" som bara är på när nyckeln är i.

Då överlever den eventuellt en stund på nåt inbyggt backup-batteri.

/BengtL
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

...
Inkoppling lär ha skett på rätt vis, men ingen kan svara på varför den "dör" och sen inte kommer igång igen förrän jag petar in startnyckeln i bilen och vrider om....
Utan annan kunskap än från att ha monterat alkolås & taxametrar under några år så skulle jag vilja påstå att "Inkoppling lär INTE ha skett på rätt vis".
Moderna bilar har ofta automatik som efter en stund kopplar bort alla förbrukare för att spara batteri.
Om installatören bara plockat ström där han råkade hitta "permanentström" just när han mätte på kabeln och inte följt tillverkarens anvisningar för just den modellen så har han förmodligen råkat ut för just detta.
Backjobb för installatören alltså.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Tack för era inlägg. Har precis samma tankegång. Ska prova att dra en matning från bodelsbatteriet provisoriskt för att utesluta att urkoppling sker på den kabeln automatiskt efter en stund.

Oavsett så är min tanke att köra matningen i framtiden från just bodelen, för där finns laddning av batterierna via solpanel.
Står i instruktionen att mer än 3-4 veckor stillastående, utan uppladdning, inte rekomenderas. Då bör detta vara ett bra altenativ.

En fråga till; Det finns ett switchande relä som är kopplat till Defa larmet. Det larmet har jord från startbatteriet och så även trackernas båda svarta kablar.
Om jag nu matar GPSén från bodelen, ska jag då jorda i bilchassit (startbatteriet) så den får - (jord) från bodelen också? Att bland jord från två batterier är väl inget problem, eller??

Bernt
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Testade idag att koppla den till bobatteriet. Stendöd!!
Kopplade tillbaka på orgn. kopplingen, vred om tändningen och då tändes lampor på GPS-trackern. Efter 15 min....död igen. Spänning finns fram......
SUCK


Bernt
 
Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

En kvalificerad gissning så god som någon, felaktigt eller trasigt batteri i "Trackern"!
För det är väl tänkt att den ska klara sig på det inbyggda batteriet i mera än 10-20 minuter?

Plocka ut och mät om det går, lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Har bestämt mig för att ta ett snack (tredje gången nu) med firman som monterat och få ett klart besked på varför den beter sig som den gör. Verkar på firman som om det var första gången de monterade en sådan tracker....
Menar de att det ska vara så, kan de plocka bort "skitet" och sen skaffar jag
kanske en "extrem" med lång batteritid. :p

Bernt
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Testade idag att koppla den till bobatteriet. Stendöd!!
Kopplade tillbaka på orgn. kopplingen, vred om tändningen och då tändes lampor på GPS-trackern. Efter 15 min....död igen. Spänning finns fram......
SUCK


Bernt

Fick du aldrig fart på den från bodelsbatteriet? I så fall var det nog inte riktigt rätt kopplat eller gick via nån brytare) ? kan du mäta att du har 12V vid matningsplinten?

Eftersom du måste vrida om nyckeln för att få fart på den efter "tillbakamonteringen" sä är det helt klart att den får sin "fabriksmatning" från nåt som styrs av tändningen, dvs felmontage som leverantören måste åtgärda!

Av praktiska skäl kan det ju vara säkrare att dra ur bodelsbatteriet än startbatteriet, så jag skulle föredra det, men dra då 2 trådar o anslut (via hängsäkring) direkt på batteriet.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Fick du aldrig fart på den från bodelsbatteriet? I så fall var det nog inte riktigt rätt kopplat eller gick via nån brytare) ? kan du mäta att du har 12V vid matningsplinten?

Eftersom du måste vrida om nyckeln för att få fart på den efter "tillbakamonteringen" sä är det helt klart att den får sin "fabriksmatning" från nåt som styrs av tändningen, dvs felmontage som leverantören måste åtgärda!

Av praktiska skäl kan det ju vara säkrare att dra ur bodelsbatteriet än startbatteriet, så jag skulle föredra det, men dra då 2 trådar o anslut (via hängsäkring) direkt på batteriet.

Jag provade med bodelsbatteriet....GPS -trackern heldöd. Har spänning fram till enheten hela tiden även när den går via bilbatteriet. Ändå går den ner på "paus" . Kan vara så att enheten är kass, men ska först be och få klara direktiv hur jag ska hantera den.
Det är denna enheten jag köpt som inte fungerar...någon som har en sådan och som vet mer?
Interpart 530 GPS/GSM Tracker I530GPS - Köp Positionering på BRC.se

Återkommer annars ifrågan när jag har besked...

Bernt
 
F

F.d. 30223

Guest
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Troligen en fråga om konfiguration.

-------------- Saxat från infosidan det länkades till.
Låg strömförbrukning, möjlighet till SLEEP mode med 0 mA strömförbrukning.

Klar - enheten är PÅ och svarar på alla SMS kommandon (GPS skydd är AV) max. 20mA
GPS skydd - enheten är PÅ och svarar på alla SMS kommandon (åtminstone ett GPS skydd är PÅ) max. 40mA
STAND BY - enheten är AV och svarar inte på SMS kommandon .... 0mA
------------------

Då du kopplade ström från bodelen gick den inte igång för den behövde +12 på ytterligare en tråd som den får från tändningen för att kicka igång.

SÅ kolla manualen och leta reda på hur man gör så den INTE går ner i sleepmode, eller standby, dom verkar blanda orden för samma sak.

//Hasse
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Enheten är i läge ON, aktiv genom att vrida tädningsnyckeln på - av. (Via SMS kan man sätta den i STANDBY)

Nu kan kan man ställa en massa parametrar.
Efter ca: 15 min får man inte kontakt med enheten via mobiltfn.
Ända sättet är att gå ut och vrida om t-nyckeln igen, vänta två minuter och sedan skicka ett SMS "position" och få reda på att bilen står kvar på tomten...!!

Meningen är att jag ska parkera på annat ställe och vill då, utan att larmet har aktiveras, få känslan av att veta att allt är ok. Positionen går att få som kartbild.
Vet faktiskt inte om den - enheten - fungerar vid ett ev. inbrott och bortforsling.

Framgår inte så tydligt i instruktionsboken - på engelska - att den behöver den kvarten på sig för att lagra sin nuvarande position att skickas vid rörelse mer än 250 m från platsen.
Möjlig att det är så...

Står det att du kan nå den med SMS när som helst så är det det som gäller tycker jag.

Bernt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Enheten är i läge ON, aktiv genom att vrida tädningsnyckeln på - av. (Via SMS kan man sätta den i STANDBY)

Nu kan kan man ställa en massa parametrar.
Efter ca: 15 min får man inte kontakt med enheten via mobiltfn.
Ända sättet är att gå ut och vrida om t-nyckeln igen, vänta två minuter och sedan skicka ett SMS "position" och få reda på att bilen står kvar på tomten...!!

Meningen är att jag ska parkera på annat ställe och vill då, utan att larmet har aktiveras, få känslan av att veta att allt är ok. Positionen går att få som kartbild.
Vet faktiskt inte om den - enheten - fungerar vid ett ev. inbrott och bortforsling.

Framgår inte så tydligt i instruktionsboken - på engelska - att den behöver den kvarten på sig för att lagra sin nuvarande position att skickas vid rörelse mer än 250 m från platsen.
Möjlig att det är så...

Står det att du kan nå den med SMS när som helst så är det det som gäller tycker jag.

Bernt

Visserligen dina problem, men det är nog i alla fall installatörens skyldighet att få enheten att fungera.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Eller så skippar man alla sladdar och installerar en gps sändare som har lång batteritid. Vi köpte denna: GPS tracker Xtreme GM7 som har batteritid upp till 3 år. Prisvärt!!!

Jag tycker låter för bra för att vara sant.Med ett inbyggt batteri på 3000mAh så skulle det innebära att larmet drar 1 mA vilket låter väldigt lite. Återkom gärna och berätta om det kan stämma.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Det har varit en hel del diskussioner på det här forumet om att köpa billig elektronik från Kina. En falang som jag tillhör är den som tycker att det är bra för att det är billigt och smidigt. Sen finns det en annan falang som hävdar att det är bättre att köpa elektronik i Sverige. Argumentet är att man har garanti, bättre kvalitet och att det är lättare att få hjälp om det inte fungerar. Ditt fall visar ju tyvärr att ett högre svenskt inköpspris inte är nån garanti för att man får hjälp.
Min tracker kostar 1/6 del av din så skulle den gå sönder så kan jag köpa flera stycken till och ändå tjäna på det.

Min tracker har två anslutningar för +12V. Den ena ska vara ansluten hela tiden. Den andra ansluts via tändningen. Detta för att kunna larma om bilen förflyttas eller skakas på utan att vara igång. Vill man inte ha den funktionen så ska båda kablarna anslutas till +12V hela tiden. Kan det vara nåt liknande med din tracker?

Om sleep mode är konfigurerbar så kan man ju styra det med SMS kommando. Titta om du hittar nåt i manualen och passa på att skicka det innan den somnar efter en kvart.
 
F

F.d. 15963

Guest
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Jag tycker låter för bra för att vara sant.Med ett inbyggt batteri på 3000mAh så skulle det innebära att larmet drar 1 mA vilket låter väldigt lite. Återkom gärna och berätta om det kan stämma.

Jag kan säga att jag är väldigt dålig på elektronik, därför köpte jag denna spårare för man slipper ju krabba med sladdar hit och dit.

Ditt svar gjorde mig lite orolig för det du säger låter ju vettigt så jag slängde mig direkt på telefonen och ringde till Gpser för att just ställa samma fråga som du skrev här ovan. Okej, alltså enheten har en standby och vid stillastående på upp till tre år. Jag bad de också bekräfta per mail de olika scenarion som gäller för enheten. I telefon kan man ju snacka så jag ville få det nedskrivet.

Såhär ligger det till:

1. Skicka rapport var 10e sekund (kontinuerlig spårning): upp till 48 timmar drifttid
2. Skicka rapport var 15e minut: 1 vecka
3. Skicka rapport var 30e minut: 2 veckor
4. Skicka rapport varje timme: mer än 1 månad
5. Skicka rapport var 12e timme (2 rapporter per dag): längre än 1 år
6. Skicka rapport 1 gång per dygn: ca. 1.5 år
7. Standby: 3 år


Jag kan tillägga att min gps spårare har varit igång i ca. två månader och jag har begärt positioner kanske 5 gånger bara för att testa att den lever och allt har funkar fint. Min mobil är även inställt att vid lågt batteri skall jag få ett SMS-larm så det är betryggande. Då hinner jag ladda batteriet innan den dör så att säga.

Även om den inte skulle palla i ett halvår, säg att den är igång i 4-5 månader är jag ändå nöjd ärligt talat.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Även om den inte skulle palla i ett halvår, säg att den är igång i 4-5 månader är jag ändå nöjd ärligt talat.

Som du ser så tar ju strömmen fort slut när man väl använder den. Det vill man ju göra när någon har tagit bilen. Så låt den inte stå på standby allför länge så att strömmen tar slut precis när du börjar leta efter bilen.
Tänk också på att du måste ha ett SIM kort i den som fungerar utomlands och som har tillräckligt med pengar på kontot för att kunna skicka spårningsSMS. Det vanligaste är väl att stulna bilar försvinner ut ur landen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Spårningsutrustning - GPS trackerproblem.

Tänk också på att du måste ha ett SIM kort i den som fungerar utomlands och som har tillräckligt med pengar på kontot för att kunna skicka spårningsSMS. Det vanligaste är väl att stulna bilar försvinner ut ur landen.

Här skulle ett gratis Foggkort passa bra! 1 GB per månad räcker för många spårningar.
 
Toppen