• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spåra färdväg

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hur kan man spara en rutt man kört i GPS´en och sedan flytta över den för att använda den till exempel om man vill göra en resevideo med bilder och karta.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Finns säker många olika metoder, beroende hur det skall visas.
Jag kopplar in min Garmin till BaseCamp. Då får jag upp rutten. Tar en skärmdump. sedan lägger jag in det i min text eller blogg, vad man nu vill. Delrutter är givetvis möjligt.
När jag sedan inte har gpsen med mig när jag är ute använder jag en speciell tracker som sparar hela mitt spår. Den kan man sedan synka med kameran och få bilderna precis där de är tagna. Tid och plats.

upload_2018-12-24_9-53-22.png
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om det nu är en Garmin du har så kan du också med hjälp av BaseCamp:
1.Kopiera spår från navigatorn till en mapp i BaseCamp
2.Byta färg och filtrera spåret så det inte blir så många spårpunkter
3. Exportera det på olika format (gpx, csv, txt, m.fl.)
4. Plus en del annat som du kan hitta i menyerna för BaseCamp

Att däremot kopiera ut spåren direkt från navigatorn har jag inte lyckats hitta. Garmin brukar vara väldigt noga med att man inte skall komma åt data, annat än med deras program, utan gömmer mycket. De är som Apple i det avseendet.

MVH
Hans
 
F

F.d. 14324

Guest
Att däremot kopiera ut spåren direkt från navigatorn har jag inte lyckats hitta. Garmin brukar vara väldigt noga med att man inte skall komma åt data, annat än med deras program, utan gömmer mycket. De är som Apple i det avseendet.

Nja, där har du nog fått en del saker om bakfoten och att Garmin skulle "vara som apple i det avseendet" är inte korrekt.
I mappen GPX i din Garmin hittar du mapparna "Current gpx" och archive
Current gpx är den aktuella filen din garmin sparar till och i arkivet hittar du de äldre gpx-filerna:

upload_2018-12-24_11-34-30.png

mvh jocke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nja, där har du nog fått en del saker om bakfoten och att Garmin skulle "vara som apple i det avseendet" är inte korrekt.
I mappen GPX i din Garmin hittar du mapparna "Current gpx" och archive
Current gpx är den aktuella filen din garmin sparar till och i arkivet hittar du de äldre gpx-filerna:

Visa bilaga 160814

mvh jocke

Jodå, men det är ju inte helt självklart vad t.ex. "60.gpx" är för något och vilken info som finns i den. Det man skulle önska vore filnamn som åtminstone liknade dom spår-namn och POI-namn man ser i BaseCamps lista över navigatorns innehåll.

F.ö. har jag med iExplorer kunnat leta i och se filsystemet i en iPad. Men jag tycker nog ändå att både Apple, Garmin och andra gör livet onödigt komplicerat i många fall.

MVH
Hans
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag har i husbilen en Kenwood fast monterad navigator med Garmin karta.
Har någon fört över filerna till och från en sådan?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kenwood använder tydligen Garmins mjukvara för navigation. Efter att ha letat lite i en Kenwood-manual (inte nödvändigtvis den du har) så hittade jag det här:
Skärmklipp1.JPG
Skärmklipp2.JPG
I den manual jag hittade står det på sidan 10.

På det här sättet, om det funkar, så får du ut trippdata i gpx-format. GPX är inte oläsligt (GPX är ett s.k. XML-schema och är i grunden strukturerad text) med t.ex. Wordpad, men lite bökigt att få ut det data man är intresserad av. Med Garmin BaseCamp kan man importera gpx-filer och se data grafiskt i en kartbild (det går att ha samma karta i BaseCamp som i navigatorn) och dessutom kan du exportera filerna i andra format än GPX. T.ex. som text eller CSV som man sedan kan jobba med i t.ex. Excel. Det finns också filkonverterare på nätet som kan göra om GPX till format som passar t.ex. Google maps.

MVH
Hans
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det jag är ute efter är att kunna använda den loggade vägen jag kört och sedan lägga över det i ett annat program för att göra en video med bilder och videoklipp. Tror det är enklast om man kan ta den loggen direkt och göra så att den körda sträckan kan visas som en animation med en åkande husbil på.
Har gjort ett litet första försök vet inte om den filen går att ladda ner hit den blir ju ganska stor.
Får nog klippa ut från skärmen och visa på det viset. Det jag vill komma fram till är det blåa pilen visar och att vid slutpunkten blå ring där lägga in passande bilder eller video,varför inte text med plats och annat.
Det här skall ju tas som första test. Start punkt kan också innehålla information och annat.

Skärmklipp PD.JPG
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag är kanske litet tråkig med mina exempel från BaseCamp, men det är det program jag har och som funkar hyfsat.

I BaseCamp kan man lägga in något de kallar för "Geotaggade Foton". Video kan man undra över men jpg-bilder funkar. Det går ut på att programmet matchar tidsstämpeln i bilden mot en tid i ett spår (track) och lägger in bilden i kartbilden vid den aktuella tiden. Jag gjorde ett försök och det blev så här:
Skärmklipp3.JPG
Om man dubbeklickar på den infällda minibilden (vid Mem i kartbilden) kommer den upp i full storlek i ett eget fönster.
Beskrivning av hur man gör finns i den här länken:
BaseCamp - Geotagga foton

MVH
Hans
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Lite åt det hållet du beskriver.
Det jag funderar över är på följande sätt.
Jag kör en sträcka från A till B under färden gör jag vissa stopp i form av intressanta platser där jag fotar , filmar eller drönar vilket ju är filmning det med. Dessa vill jag lägga in i mitt program inkl en karta med färdväg där husbilen lämnar ett spår efter sig, vid dessa platser under resan kommer jag att lägga upp bilder och videos från stoppet, inkl namn på platsen. Rutten som skapas i base Map Garmin skall jag ha som grund för detta. Jag tar BM kartan och flyttar över den till ett redigeringsprogram där jag gör färdvägen transparant för att senare lägga till färg på spåret. Jag kan ju använda som husbil en bild av min egen eller som på bilden ovan en Cartoon . Jag gjorde en liten video över vår resa i november över till Hawaii där jag experimenterat med ljudfiler där kaptenen och kabinpersonalen ratar till passagerarna med information före start och före landning. Det här är en liten grej som jag pular på med.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om jag förstår rätt så vill du skapa en animerad "film" där man kan följa färden och få inbäddade bilder och videofilmer visade allteftersom färden/animeringen framskrider. Filmen skulle helst gå att köra "stand-alone" (för att t.ex. kunna skickas till någon annan).

Jag känner inte till något sådant program men det skulle vara kul att få reda på om det finns. Vi får se vad som händer när forumläsarna kommer tillbaka från julfirandet och blir mer aktiva här.

Antagligen skulle det gå att ordna med en del programmering och Google Maps. "ISMOP" som vi brukade säga när jag jobbade (It's a Small Matter of Programming) :)

MVH
Hans
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Precis åt det hållet.
jag har ett program som fixar detta, kan lägga in både bild,video,ljud och olika effekter.
Det är ett video redigeringsprogram som heter Power Director 17 Ultimate.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Borde det inte går att göra så här?:
1. Ett program som kan "spela upp" spår från navigatorn på bildskärmen. BaseCamp kan det fast bara med en egen pil-symbol. Det borde finnas andra också.
2. Använda ett "Video screen capture"-program, sådana man använder för att göra t.ex. instruktionsvideo. (t.ex. Video Capture Software. Video, Webcam or Screen Recorder finns ju andra också)

Som output borde du få en mp4-fil på uppspelningen av spåret. Sedan tar du ditt videoredigeringsprogram och klipper och klistrar ihop den "screen capture" du har gjort med dina andra videosnuttar och bilder m.m. Slutresultatet skulle kunna bli en mp4-fil med allt sammanfogat till en snygg filmvisning.

MVH
Hans
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
jag försöker lägga in en kort videosnutt av den fil jag har på datorn men det lyckas inte.
Går det inte att lägga in en sådan?
 
Toppen