• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spärr till Seitz lås på bodelsdörr

F

F.d. 9506

Guest
Undrar om någon har kommit på en bra lösning för att hindra att ta in sig i bodelsdörr.
Som det är idag är det ju bara att ta en skruvmejsel för att knäppa upp plasthakarna i fönstret vid dörren och sticka in handen och öppna dörren.
Borde finnas en kåpa eller annat som täcker över där.(se kort)
Man kan inte låsa för tjuven men det här är det enklaste vägen att gå in utan nyckel.
Jag har hört med dom som säljer husbilar men ingen har något bra tips.
Dåligt av dom som tillverkar husbilar att inte kunna ta fram något vetteigare.
Jag vet att det fins lås som man kan sätta utanpå och vrida. Men jag hade bilen inlämnad för det och det gick inte för att det var för klent (dörren)
Kanske det finns någon smart snille här som kan komma på något vettigt??
 

Bilagor

  • Lås.jpg
    Lås.jpg
    52,3 KB · Visningar: 40
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Lås på bodel

Det är inte det att dom kan bryta upp dörren. Fönstret i dörren är ju så enkelt att bryta upp sen är det ju bara att sätta in handen och öppna dörren. Det är ett skydd över dörröppningen jag är ute efter. Men hur?? Larm har jag redan i bilen och bodelsdörren.Det går att kombinera även med ett sim kort så man får larm att säga till när batteri säckar eller oväntat besök.
Har varit på verkstad för montering av lås som man viker över dörren. Men dom monterade det inte för det är för klent och skulle inte fungera.
Vad jag är ute efter är något slags lås eller skydd över handtaget i bodelens insida på dörren. Titta på min bild så förstår ni kanske bättre vad jag menar.

/Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Ett sätt att försvåra intrång är kanske att sätta en väl utformad "kil" mellan draghandtaget (den yttre bågen) och den inre låsmanövern. Sedan gäller det bara att kunna låsa fast denna kil med ett instickslås eller kanske ett låst till skrivbordslådor eller dylikt. När kilen är på plats går det inte att lyfta låsmanövern och därmed öppna dörren.

En idé som någon händig kanske kan vidareutveckla?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lås på bodel

Hva med å lime fast vinduet i døren? Mange biler med vindu i døren har vindu som ikke kan åpnes nettopp for å redusere risiko for innbrudd. Pass på at limet ikke ødelegger plasten i vinduet, og at det fester til listen. Rett utført behøver det ikke å være synlig, men muligens så er det en ide å la det være synlig at det er festet.
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Lås på bodel

Många svar men den som är på rätt väg är Michael Johanssons svar. Det är något i den stillen jag är ute efter. Bara hitta ett "snille" som kan utveckla den.

Låsen som Allis visar bilder på fungerar ej. Har varit på verkstad för sådant lås. Men dörren är för klen eller dörr ram.

Fönstret i dörren sitter med två plasthaspar. Lätt att bryta sönder för att öppna fönstret och sticka in handen för att öppna dörren.

Letar vidare på idér...

/Xzon
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Lås på bodel

Nu tycker jag att tråden spårat ut lite. Jag söker inte larm,förstärkningar,lås,eller galler. Sånt kan jag och finns andra trådar om det.

Det jag söker är det jag startade tråden med. Den som har förstått vad jag söker är Michael Johanssons svar.

Låsa för tjyven är svårt. Men något enklare att ta sig in i är den dörr som jag har på min husbil och säkert fler än jag. Var till och med på verkstad som tyckte lika. Dom hade ingen bra idé om det. Men om jag kom på något så ville dom veta. Därför min tanke att det kanske finns någon i klubben som kan komma på en bra enkel låsning.

/Xzon
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lås på bodel

Jag gjorde en typ av skydd till vår husbil som påminner om de du efterfrågar, men låsanordningarna skiljer sig åt så det går inte att direkt överföra mitt system till din bil.

Till vår nya Carthago kommer jag nog att få finna på en liknande lösning som skall hindra en eventuell tjuv, som gått in via något fönster, att kunna öppna dörrarna inifrån.

Se inlägg; http://www.husbilsklubben.se/forums/t16955/
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Ett litet lås med en hake på insidan. Typ ett som brukar sitta i skrivbordslådor eller bokhyllor som man monterar i ytterbygeln och som låser innerhantaget så det inte går att öppna. försöker bifoga en enkel bild som förklaring.

Hi.Life
 

Bilagor

  • LÅS.pdf
    19,1 KB · Visningar: 338

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lås på bodel

Något åt Hi.Life´s tanke var det jag var ute efter. Om man kunde forma till en kil som passar mellan graghandtaget (yttre kåpan) och låskläppen så skulle skrivbordslåset kunna sitta i samma riktning som dörren och låsregeln skulle kunna gå ner i uttaget innanför låskläppen. Det skulle innebära att öppningen för fingrarna täcks för och det blir svårare att få grepp om öppningsanordningen för att bryta sönder det hela med våld.
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Lås på bodel

Nu börjar det likna något som jag var ute efter. Hi Life och Michael Johansson har bra svar i tråden. Något i den stilen eller en kåpa som täcker över med en liten låsanordning. Jag noterar alla idér och ser om vi i klubben kan komma med lite bättre låsanordning än tillverkare.

/Xzon
 
Toppen