• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsomvandlare

Marris

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2355
Medlemskap
2024
Jag ämnar koppla in en spänningsomvandlare eller inverter till bodelsbatteriet. Enligt medföljande instruktion ska kopplingen ske direkt till batteriets plus- respektive minuspol. Det innebär att det är direktström till apparaten även om denna är frånslagen, vilket i sin tur kan innebära att om det blir kortslutning (t ex på grund av apparatfel eller skadad kabel) kan det resultera i brand. Är det så man gör kopplingen, alltså utan någon form av säkring eller strömbrytare på matningen?

Hoppas att någon kan ge ett råd.

Marris
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsomvandlare

Jag tro att din inverter stör din ampermätare så du få fel mätvärde.

40w vid 12v blir ju 3,3A, men om det skulle vara 20 A så blir det 240W

och det är ju mer vad din inverter ska orka med som är på 150W
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsomvandlare

Vill du ha en säkring på kabeln till invertern så finns det en utmärkt på biltema med artikelnummer 31-448 som används till bilstereobyggen den kostar 39:90 och säkringar till denna med 2st 60amp +2st 40amp + 1st 20amp kostar 19:90 med artikelnummer 31-489 .

Jag funderar också på att avsäkra min men jag har även en extra 230v vridströmbrytare som klarar den höga amperen .
 
Toppen