• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sova på fel ställe

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Kölis, som jag ser det så har du rätt igen. Frågan är bara: Vem kontaktar berörd myndighet?
Vi har en AndersW, som har en egenskap som passar in på dina idéer Kölis. När AndersW känner sig manad, då sträcker han sig efter telefonen och strax är han kopplad till högsta vederbörande makthavare. Han framför sina, och våra, synpunkter kristallklart, och direkt, eller efter någon dag när vederbörande har ringt upp, har AndersW gällande lagar och bestämmelser eller fått igenom vissa ändringar i bestämmelserna. Snabbt och effektivt har vi regler att luta oss mot och vårt husbilsliv har blivit lättare att leva.

Nu menar jag inte att AndersW skall offra sin ungdom på telefonsamtal till makthavare så fort bestämmelsernas vindar tycks blåsa på oss från alla håll. Vi har säkert flera i HBK som kan, vill och ibland känner sig manade till en ”AndersWallare”. När denna konstellation inträffar hos någon, då hoppas vi på en blänkare på vår sida: ”Jag ringer och gör mitt bästa.”

Detta var endast små tankar som hoppade upp.
Kanske en början till något som kan göra oss starkare och verkningsfullare.

Jag gör som Kölis. Jag ber om ursäkt att jag lägger mig i det som andra kan mycket bättre.
Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Tack, Kölis..
Nu gör jag ett undantag från min princip om inlägg.
I början av HBK så förde vi professionella debatter om diverse ämnen, men som tyvärr har urartat till en sandlådenivå i form av lite verkstad och mycket prat.

Skriver inte av mig mer för då hamnar väl inlägget i den skånska myllan..

ds
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Sova på fel ställe

För 8 års sedan kom jag sent en kväll med husbilen i en liten by i spaniens innland hittade torget och vi till sängs vid 12 tiden på natten på morgon när vi vaknade var det full marknadsverksamhet runt oss det var bara att stå stilla nästan hela dagen alla ville prata, vad gör man, men många gåvor men inga böter hälsar vi från ett varmt spanien
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Ja det var väl knappast den Svenska lagen utan campingägarnas tolkning av vad camping är?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sova på fel ställe

Följande inträffade på det glada 70-talet.

Efter en väl genomsövd natt i min gamla bäddbara Peugeot 404, på en parkering på Timmendorfer Strand strax norr om Travemünde, vaknade min samba och jag av att två poliser knackade på rutan och såg arga ut. Jag uppfattade ord som "verboten" och "Geldstrafe" och tänkte då att det här kommer att kosta pengar.

Vad göra, tänkte jag men så fick jag en idè. I Tyskland fick man som svensk på den tiden ofta höra "die dumme Schweden" och det kunde man väl utnyttja, så jag satte mig på förarplatsen, släppte upp ryggstödet, vevade ner rutan och sa till poliserna: Nix verstehn, auf Wiedersehn, varpå jag startade bilen och körde hem till Göteborg.

Vi tittade bakåt, oroliga för att polisen skulle komma efter, men det gjorde dom faktiskt inte. Den gången var det väldigt nära böter, men det gick vägen tack vare mina eminenta språkkunskaper. Jag kan inte garantera att ovanstående hantering av tyska poliser fungerar lika bra idag, men det kan ju vara värt ett försök, om nu någon HBK-are skulle hamna i en liknande situation.

Jappe
 
Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Sova på fel ställe

Om det nu skulle bli aktuellt med förbud mot att sova i husbilen, hur skall då alla tradarchaffisar göra?

Jag har kört lastbil över hela Europa under 80-talet, men aldrig har någon påpekat att jag inte skulle få sova i bilen.

Däremot blev det väsen när man inte vila som man skulle!
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Hej Ingela&Bosse!
Det är fortfarande ingen i Europa som säger något om att få sova i bilen..det verkar vara mest här i landet av inläggena att döma:)
Mvh/
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

Håller inte med dig Concurro, läser du vad som står i de olika dokumenten från Trafikministeriet på den angivna länken och tolkar det rätt så är övernattning i fordon en sak och frågan om 'camping förbjuden' en annan och ska inte blandas ihop.

Att övernatta i ett fordon på en rastplats är alltså tillåtet i Danmark.
Sitter det en skylt om camping förbjuden på P-stolpen ska det tolkas enligt följande svar från Trafikministeriet (vilket finns att läsa i den angivna länken):

"Skiltet med teksten "camping forbudt" opsættes for at understrege, at rastepladsen
ikke kan benyttes til campingophold, men alene til ophold i overensstemmelse med
rastepladsens formål: at sikre at trafikanter kan få et hvil før fortsat kørsel,
herunder eventuel overnatning, når dette er påkrævet af trafiksikkerhedsmæssige
årsager, jf. mit svar på spørgsmål S 3489.
Jeg kan endvidere oplyse, at skiltet "camping forbudt" retter sig mod aktiviteten og ikke, hvilket transportmiddel der anvendes.

Både Gunnars och mitt inlägg är alltså helt korrekta och något motsatsförhållande existerar inte.

Men ställer man ut möbler mm är risken stor att uppehållet kan tolkas som camping av någon nitiskt myndighetsperson.

För övrigt rekommenderas från danskt campinghåll att kopia på de i länken visade dokumenten bör tas med i bilen för att kunna visas upp för poliser och andra för att klargöra vad som gäller.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Sova på fel ställe

Tack Kjell för ett ambitiöst svar!! Det räcker bra med det, även om uttrycket "still confused, but maybe now on a somewhat higher level than before" tränger sig på.

Monica & Roberts skildringar från Västervik var ju trevlig och lärorik läsning. Temat lärväl återkomma i varierande nyanser!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Sova på fel ställe

En definition på begreppet camping är inte helt lätt att få men ett par definitioner finns här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t779/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17552/

Det stämmer bra med det svar som Polismyndigheten i Umeå lämnade en gång - att det inte finns något prejudikat ännu och då kan de inte lämna någon definition från polisens sida.
Hoppas ändå att graden av förvirring sjönk lite, Concurro... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen