• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sova i parkerat fordon?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Herregud ..vilka bryderier,tydligen är säsongen slut och folk har inget annat att göra ...det blir ett lång tråd om det ska skrivas fram till våren ... :D
Nej vi har inga bryderier, vi sover gott på bl.a. p-platser.
Nej säsongen är inte slut - vi kör året runt.
Jo, jag har annat att göra, jobbar heltid.
Jag har dock tidigare funderat över skillnader mellan kommuners tolkningar av övernattning på p-plats, därav att jag mejlade några av dom för att se vad dom svarade.
Och publicerade här för jag tänkte det kunde vara av intresse för andra.

Har du ingen lust att läsa tråden för att du tycker den blir för lång så föreslår jag att du lämnar den och läser andra kortare trådar istället.

//Ulf
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nej vi har inga bryderier, vi sover gott på bl.a. p-platser.
Nej säsongen är inte slut - vi kör året runt.
Jo, jag har annat att göra, jobbar heltid.
Jag har dock tidigare funderat över skillnader mellan kommuners tolkningar av övernattning på p-plats, därav att jag mejlade några av dom för att se vad dom svarade.
Och publicerade här för jag tänkte det kunde vara av intresse för andra.

Har du ingen lust att läsa tråden för att du tycker den blir för lång så föreslår jag att du lämnar den och läser andra kortare trådar istället.

//Ulf
Ulf & marie
Det är fler som tycker du (ni) gjort en toppengrej än dom som tycker tvärt om (åtminstånde bland dom som är inne o läser(och kommenterar))
Grymt jobb mycket bra
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Mycket angelägen fråga tydligen, tyvärr kommer vi nog inte bli överens någonsin, jag förstår de flesta åsikter åt båda hållen men är det någon som blivit bötfälld eller anmäld för att sovit i er bil?
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har fortfarande mitt eget lilla problem, och är förmodligen inte ensam....
När jag är ute och åker med min husbil så är det väldigt sällan eller aldrig jag är ute och campar.
Om jag inte är ute och campar så varför i ...... kan campingägare tro att jag vill betala kanske 400:- för att åka in på en campingplats och nattparkera några timmar. Om det är dåligt väder så är det inte ens säkert att jag går ut ur bilen från det jag kommer tills det jag åker, varför skall jag då gå ut i regnet, bli blöt, och betala 400:- för en inhägnad parkeringsplats som jag inte vill ha.
Personligen så tycker jag det är så dumt så jag finner inte ens rätt ord för dårskapet, och hur vissa kommuner kan pränta ner på ett papper att man inte får sova en stund i sin bil på en parkeringsplats vill jag inte ens kommentera i skrift.
Det skulle vara bra med en väl uppdaterad lista på olika lokala föreskrifter i Sverige så man helt kunde undvika dessa ställen och slippa att störa. Så man inte av misstag råkar handla eller köpa något annat, typ mat eller tanka, innan man kommer på att man inte är välkommen på besök.
Listan skulle ju också helst vara offentlig så även husbilsägare från andra länder inte förstör stämningen i vissa byar med ett oönskat husbilsbesök.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja husbilen är ju bra om man vill uträtta ärenden långväga som kräver en övernattning alternativt att man blir tvungen att köra hem på natten ganska trött. Merkostnaden i bränsle är ju försumbar jämfört med ett hotellrum plus att man har den komfort man själv sett till att man vill ha och lite kvällsmat kan vara svårt att få sent på ett hotellrum.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag kanske har missat något men jag uppfattar det inte som att någon är ute efter dom som bara stannar och sover i sina bilar. Inte heller campingägarna.
Det som förmodligen sticker i ögonen på folk är dom som stannar på en parkering och börjar vara i och kring sin husbil så det märks. Sådant tycker man nog kan hållas på med på en camping och sådant tycker nog campingägarna också är en möjlig missad intäkt.

Tyvärr är det väl den senare typen av ”parkerare” som förstör för dom rena övernattarna.
Personligen tycker jag inte att det finns några andra att skylla på än oss själva.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Personligen så tycker jag det är så dumt så jag finner inte ens rätt ord för dårskapet, och hur vissa kommuner kan pränta ner på ett papper att man inte får sova en stund i sin bil på en parkeringsplats vill jag inte ens kommentera i skrift.
Det skulle vara bra med en väl uppdaterad lista på olika lokala föreskrifter i Sverige så man helt kunde undvika dessa ställen och slippa att störa. Så man inte av misstag råkar handla eller köpa något annat, typ mat eller tanka, innan man kommer på att man inte är välkommen på besök.
Listan skulle ju också helst vara offentlig så även husbilsägare från andra länder inte förstör stämningen i vissa byar med ett oönskat husbilsbesök.
Jag sover ofta på vanliga P-platser, lite diskret i skymundan och det tror jag ingen kommun stör sig på att HB-åkare gör heller.
Anledningen till att många kommuner inte tillåter övernattning i bil i sina ordningsstadgar är väl ett ganska nytt fenomen, för att få bort det ökade antalet EU-migranter som bor i sina avställda bilar på många parkeringsplatser de sista åren och då blir det lite missvisande.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Denna fråga om övernattning kan ju diskuteras i det oändliga........ men om man bara stannar kvar i en parkerad HB dag eller natt är det en "ickefråga" som någon skrev. Att obokat få tag i en ställplats i exempelvis centrala Stockholm under högsäsong är närmast omöjlig.
I Stockholms innerstad finns lugna äldre bostadsområden utan genomfartstrafik och inget nattliv. På Kungsholmen, Norrmalm, östermalm etc. finns mängder av "bortglömda" gator där man helt enkelt bara parkerar och inte på något sätt aviserar sin personliga närvaro.

Kruxet kan var att hitta en parkerings plats i dylika områden om man är sent ute eftermiddag/kväll.
Men det går ju bra att parkera under dagen och betala fram till kl.18.00 .
Under dagen kan man ju roa sig med annat än att åka HB.

Jag har praktiserat detta flera gånger utan problem som utflyttad Stockholmare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag sover ofta på vanliga P-platser, lite diskret i skymundan och det tror jag ingen kommun stör sig på att HB-åkare gör heller.
Anledningen till att många kommuner inte tillåter övernattning i bil i sina ordningsstadgar är väl ett ganska nytt fenomen, för att få bort det ökade antalet EU-migranter som bor i sina avställda bilar på många parkeringsplatser de sista åren och då blir det lite missvisande.
--------------------------------------
Hejsan :) , ja tyvärr så hamnar ju nya regler för att hålla ordning på något som myndigheter inte riktigt kan eller törs hålla efter på ett papper eller en skylt som nya "lagar" i området.
Men om skriften pappret eller skylten är ämnad för oönskade långtidsbosättare har den nog oftast inte någon verkan om de är ute efter dessa personer. Bl. annat Vägverket stänger ju sina P-platser ibland när de blir ockuperade i stället för att se till att de som bosatt sig där blir bortkörda.
Allmänt om det inte står något annat så är det ju 24 tim. parkering som gäller, och det borde kanske räcka på ett bättre sätt för att se till så långtidsboende inte kan stanna för länge.
Men en skylt med just camping förbjuden eller en husbilsskylt med ett rött tvärstreck över, och då (sällan men någon gång) i kombination med en hänvisning till närliggande campingplatser måste troligen tyvärr vara ämnat till just husbilar som vill nattparkera och inte långtidsboende.

Många av oss har ju lärt sig att lite diskret och i skymundan sova på någon lagom ibland nästan övergiven parkering, men det är ju ofta just där numera dessa förbudsskyltar sitter.

Enklast är nog ibland som perjan skriver att helt öppet parkera på en gata i "rätt" område och inte fundera på något annat än att man just bara har parkerat där. Men då kommer ju de nya "lagarna" om att man på vissa ställen inte ens får sova eller vila i en bil åter på tapeten.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen