• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sotning kylskåp Dometic RM7505

essge

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Har haft problem att kylen inte alltid tänder på gasol förrän efter två eller tre manuella försök. Symptom på att sotning av brännare och skorsten behövs?

När jag plockat bort skyddet kring brännaren blev jag något förbryllad. Gasolen är inte ansluten direkt till brännarröret, utan från gasolrörets slut till att brännarröret börjar är det ett tomrum på ca 1cm.
Skall det vara så eller är det något mellanstycke som fattas och som bidrar till startproblemen?

/essge
 

Bilagor

  • brännare.JPG
    brännare.JPG
    155,2 KB · Visningar: 214

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Sotning kylskåp Dometic RM7505

När jag tittade på min brännare till kylen så var det hål på 5 mm på båda sidor i röret, där du saknar en rörbit. När jag störde gasströmmen med en skruvmejsel i hålet så slocknade lågan.

Jag förstår inte hur ditt kylskåp kan fungera med det långa mellanrummet. Jag föreslår att du pratar med någon i gasolbranschen.

När mitt kylskåp ska starta så puffar det några gånger. Det var därför som jag tittade på brännaren. Efter rengöring så puffar det fortfarande.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Sotning kylskåp Dometic RM7505

Ser mycket märkligt ut, Har svårt att tro att det ska va så. Ska kolla runt lite. Hittar jag något återkommer jag:)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Sotning kylskåp Dometic RM7505

Kenth!
Luften blandas tydligen in i gasen genom de små hålen i röret före brännaren i mitt kylskåp. Jag trodde att den blandas in i gasen direkt i lågan när den brinner. Det är konstigt att gasen inte läcker ut genom hålen i röret.

Hur är det i spisen och pannan? Blandas luften in även där i röret före brännaren?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sotning kylskåp Dometic RM7505

Luft innblandingen skjer før brenneren nesten alle steder, gjør en ikke dette så soter flammen. De fleste spis-brennere suger inn luft ved foten av brenneren, andre henter luft fra fronten av benken.

I Kylskåp er en liten gasoldyse som sender en smal stråle av gasol gjennom et område med god tilgang på luft slik at den kan rive med seg den nødvendige mengde luft. Det har vært problem med for god kapsling av brennerområdet slik at tilgangen på luft ble begrenset.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Sotning kylskåp Dometic RM7505

Har haft problem att kylen inte alltid tänder på gasol förrän efter två eller tre manuella försök. Symptom på att sotning av brännare och skorsten behövs?

När jag plockat bort skyddet kring brännaren blev jag något förbryllad. Gasolen är inte ansluten direkt till brännarröret, utan från gasolrörets slut till att brännarröret börjar är det ett tomrum på ca 1cm.
Skall det vara så eller är det något mellanstycke som fattas och som bidrar till startproblemen?

/essge

Hej.

Jag tror inte det är det som är felet med din kyl.
Den första bilden som jag bifogar är ifrån ett RM4505. Som du ser är det likadant i RM4505. Däremot är sensorn för gasollågan känslig, den bör inte vara sotig eftersom sotet isolerar mot värmen i lågan.

Jag har köpt ett nytt munstycke på Dometic reservdelar i Göteborg. Därför frågade jag om den känsliga sensorn och om det kan vara något annat som brukar vara orsak till störningar.
Fick då till svar att det även är viktigt att rengöra kopplingarna vid ventilen som styr gastillförseln. (nästa bild)
Vid start tvingar ventilen fram gasen till lågan och efter ca 15 sekunder skall gaslågan värmt upp sensorn så att gastillförseln fortsätter. Om lågan slocknar kallnar sensorn och gasen stängs av.

Är det någon "där ute" som gjort detta?
I så fall var lossar man för att rengöra?

Mvh /Roy
 

Bilagor

  • IMG_7085.JPG
    IMG_7085.JPG
    3 MB · Visningar: 148
  • IMG_7089.JPG
    IMG_7089.JPG
    3,5 MB · Visningar: 136
Toppen