• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sorteringen av nya inlägg under Senaste nytt

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
När jag startar på hemsidan så klickar jag först alltid på menyfliken "Senaste nytt" för att se vad som hänt. När jag sen tittar på allt som är listat under ”Senaste inlägg” märker jag att alla senaste inlägg inte alls listas där.
En del trådar med olästa inlägg finner jag istället längre ner under "Nya allmänna inlägg" som man ser först om man scrollar ner en bit.

Vet inte om jag snurrat till något men det verkar ologiskt att dela upp alla olästa inlägg/trådar på detta sätt. Nu finns det en uppenbar risk att man missar saker som står i andra stycket längre ner.
Det lustiga är att om jag klickar på "Visa flera.." längst ner under "Senaste inlägg" så listas alla inlägg tillsammans och i rätt ordning efter tiden för inlägget.

Är det jag som är snurrig och gör fel?
Kanske finns det någon logisk förklaring till att det skall vara så?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När jag startar på hemsidan så klickar jag först alltid på menyfliken "Senaste nytt" för att se vad som hänt. När jag sen tittar på allt som är listat under ”Senaste inlägg” märker jag att alla senaste inlägg inte alls listas där.
1618740349972.png

Om du klickar "Senaste nytt" får du scrolla ner 20 inlägg så får du även sånt som du också vill se.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack Kent,
Jag upptäckte också att man ser alla nya inlägg efter varandra om man klickar på "nya inlägg" istället för "Senaste nytt".

Men det jag inte förstår är uppdelningen och varför det ser ut som det gör under "Senaste nytt". Ditt inlägg i den här tråden är rykande färskt men ändå syns det inte under "Senaste inlägg" ?? Jag måste scrolla ner långt för att se det.
Varför dela upp senaste inlägg i 2 delar med olika parallella tidslinjer?. Det gör att man riskerar att missa en massa nytt som händer. Jag har gjort det tills jag upptäckte alla nya inlägg i stycket efter.
Jag vet inte hur många som startar på "Senaste nytt" men det ligger ju lite i rubrikens namn att vilja göra det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Senaste inlägg viser kun et begrenset antall fra en liste med underforum. Listen nedenfor under Nya allmänna inlägg lister tilsvarende for underforum utenfor samme liste. Menyvalget Nya inlägg lister alle tråder med oläste innlegg som får plass på 5 sider. Selv benytter jeg den lille pilen til høyre for Forum og velger Nya inlägg Sorteringen på denne er på siste inlägg i tråden med nyeste først..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men varför är det uppdelat i två olika listor efter varandra?
Det blir ju förvillande när vissa nya inlägg visas i den övre listan och vissa visas i den nedre listan som man dessutom måste scrolla ner för att se...

På något vis så vill ju den logiske och intuitive personen gå in på "senaste nytt" när man vill se vad som hänt i forumet och sen utgår man ju från att det som då listas under "Senaste inlägg" också är alla senaste inlägg i kronologisk ordning.

Jag undrar hur många som går in samma väg som jag och missar alla nya inlägg som bara visas i den nedre listan.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg starter altid som Knut med "Nye inlägg". Jeg anvender bare "Senaste nytt" i tilfælde hvor jeg har har læst nye indlæg i en tråd, har forladt tråden igen og gået videre til andre tråde, men kommer i tanke om at der lige var noget jeg vil læse igen.

Da er hurtigste (eneste) måde at finde det allerede læste at anvende "Senaste nytt"
 
F

F.d. 14324

Guest
Men varför är det uppdelat i två olika listor efter varandra?
Det stämmer Roger, vi har gjort om detta medvetet så att trådar från Under Markisen har fått en ruta för sig själv när man trycker på senaste nytt.
Varför? Jo, under en period denna vinter fick vi i maskinrummet ta emot en hel del kritik av medlemmar som tyckte att vi skulle förbjuda alla ämnen som corona, fyrverkeritrådar, förbjud hata/älska hundar-trådar, etc, med andra ord trådar där det finns starka viljor och motsättningar där känslorna lätt svallar över.
Istället för att förbjuda en massa saker valde vi att satsa på detta istället och denna lösning gör att toppen av vyn Senaste nytt och det man ser först är mer husbilsrelaterad nu.
Personligen föredrar jag ett så öppet forum som möjligt och så lite förbud som möjligt och därför var jag med och utarbetade detta.
A och B-lag i ämnesområden
Nej, det rör sig inte ett A eller B-lag, tanken med justeringen är kunna behålla diskussionerna för flera ämnen istället för att inte tillåta att vissa ämnen diskuteras alls.

mvh jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok tack då förstår jag att det fanns en tanke bakom.

Kanske är jag lite speciell men det känns lite osmidigt att ha två flöden som går parallellt tidsmässigt. Jag tänker heller inte så mycket på om något ligger under markisen eller under trappen när jag loggar in för att scanna av vad som hänt. Det är mer själva ämnet som intresserar och om det har blivit uppdaterat och det ser man ju när man scrollar ner.
Jag får försöka lära om och börja direkt med att klicka på "senaste inlägg" istället när jag loggar in.:) Lite tråkigt då man riskerar att missa informationen som står i sidofönstren då. My loss.

Får jag ändå föreslå att ni byter rubrik på dom två delarna så det framgår tydligare att det är uppdelat? Nu är det lite förvillande och ologiskt med "Senaste inlägg" och "Nya allmänna inlägg". Kanske något i stil med "Nya inlägg övriga forum" och "Nya inlägg under markisen ? :)
 
Toppen