• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Soppfunderingar

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Soppfunderingar

Just den soppan, kallas också Crème Vichysoisse, känner jag väl till, Annette! Det är egentligen den enda soppa som jag kunde göra innan den här sopperioden började.

Jappe

Hej Jappe!

Har det hänt nåt med midjemåttet...........

Själv kör jag sedan Nyår Viktväktarnas recept och har tappat ca: 3 kg:)

Ha det gott!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Soppfunderingar

Hej! Jotack, jag har redan lättat en del sedan jag började med soppmetoden, så det verkar lovande. Jag har gått ner 3 kg på några dagar, men det kanske beror på att jag har IKEA:s billigaste våg och den har jag aldrig riktigt kunnat lita på. Men det går åt rätt håll!

Jappe
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Soppfunderingar

Vi köper en hel kyckling som jag styckar så jag får två fileér och 2 ben. Resten av skrovet kokar vi i en stor kastrull. Lägg i lite morotsbitar och gärna purjolök eller vad du har hemma. Låt koka någon timme. Ta upp skrovet och rensa bort köttet som finns kvar och ge till hunden eller katten. Sila bort grönsakerna och sen har garanterat den allra allra finaste basen för att göra soppa på. Så får vi en kyckling att räcka till 3 middagar.

Grattis till rökslutet jag tog samma beslut den 14/4 kl 11.20 2001. (du märker det var en viktigt beslut). Jag har inte återfallit. Maten har blivit godare och jag känner många smaker i både vin och Whiskey.



Jag vill varna för att "ge kycklingskrovet till hunden".

Benen är (även kokta) alldeles för vassa för hundarnas svalg/magar.!

Gäller f ö även fläsk o fisk-ben = "de tre F-en: Fågel Fläsk Fisk "

Lasse W
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Soppfunderingar

vad jag menade är att vi ger hundarna det kött vi rensat bort, inte själva skrovet. Jag var tydligen lite otydlig där. Man kan givetvis lägga det köttet i grönsakssoppan också om man vill.

Men tack för tipset men vi är medvetna om F:en. Men det är många som ifrågasätter fläsk och menar att det är griskött och ska gå bra att ge till hunden.
 
Toppen