• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sophantering på Gotland

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Det var det dummaste jag läst matavfall mm slänger man ju varje dag, skall man då samla på sig 15 kilo räkskal mm och åka runt med i husbilen:mad: :swoon:
Gotland tack för oss:rolleyes:

Gurra
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Sophantering på Gotland

Lättaste sättet att bli av med räkskal är att spola ner dom på toaletten. Är det skal efter mer än ett kilo, får man dela upp det i fler spolningar. Eftersom skalen inte sväller i vatten, så fastnar dom inte.
Calle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Hmm
Det står så här i artikeln

Förutom på återvinningscentralerna kan en full betalsopsäck också lämnas bredvid en soptunna hos en husägare. Alla husägare måste nämligen betala sopabonnemang och det kostar inget extra för husägaren att låta slänga betalsopsäcken eftersom köparen redan har betalat för den tjänsten. :D
Men att lämna en betalsopsäck bredvid en soptunna utan att fråga är inte att rekommendera.:rolleyes:

läste en annan artikel om vad välbärgade stockholmare tar vägen på sommaren
gotland bland annat. (sommarhus) Undrar vad dom gör när dom kommer ut till Gotland och det står ett lastbilslass med sopsäckar i trädgården :D

Hm herr Kjell Skalberg, ordförande för tekniska nämnden, har nog inte grunnat här utan haft huvet mera som hatthängare:rolleyes:

Det här blir nog omprövat tror jag

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Lättaste sättet att bli av med räkskal är att spola ner dom på toaletten. Är det skal efter mer än ett kilo, får man dela upp det i fler spolningar. Eftersom skalen inte sväller i vatten, så fastnar dom inte.
Calle

Hmm det blir nog inte bara räkskal som hamnar i avloppet. Utan säck eller sopkärl finns det ju bara toastolen och naturen att göra sig av med skräpet Gottland riskerar att få Sveriges tätaste (täpptaste) avlopp och mest nedskräpade natur:swoon:

Gurra
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Har aldrig varit på Gotland , finns det inga offentliga soptunnor någonstans på ön ?
eller har jag fattat fel:wideeyed:


// Pär
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sophantering på Gotland

Då får man hoppas att gotlänningarna vet hur man gör när dom kommer till fastlandet , vi var ju på Gotland för 2 år sedan om vi tyckte inte vi hade några problem med våra sopor .
Tog man in på Camping med jämna mellanrum så fick dom ta hand om dessa .
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

:twitcy:Om säcken försågs med adresslapp kunde den ju sändas till den kommun, där man redan betalt renhållningsavgift. Denna tjänst utnyttjas ju inte under semestern.
Kanske detta förfarande även kan ge ett tillskott till Postens kassa, som ju har problem i dessa E-posttider.
Eller kanske ett staligt soputjämningsbidrag, kanske då även en ny stalig myndighet kan inrättas till glädje för mången byrokrat.
Roadglider
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sophantering på Gotland

Detta med sopor och renhållning är visserligen en meruppgift för dom komunerna som har mycket turister men även dom som bor på dessa turistställen åker ju någonstans och kommer dom till våran ort så ser jag inga problem att dom slänger sina sopor här så kan jag slänga mina sopor där bara man slänger dom på "rätt" ställe och inte i naturen och även respekterar att inte överfylla soptunnor utmed rastplatser , är en soptunna full så för man väl ta nästa .

Skall det vara så svårt en sådan enkel sak lite förnuft är väl allt som krävs eller ? (åsså ett antal soptunnor/containrar)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Jag har tidigare skämts lite för att jag numer är Gotlänning.

Då gällde det sova i husbil.

Det här med sopor gör inte livet lättare. Ibland finns det också anledning att skämmas för dem som fattar beslut i kommunala frågor. I detta fall Skalberg och co. Undrar vad miljö och hälsan säger om förfarandet att ställa sopor i i plastkasse ute vid soptunnan. Detta kommer att bli mumma för råttor och fiskmåsar och alla kråkor.

"Tänkte inte på det!!!" säger nog Skalberg. Han tillhör trots allt, om han får säga det själv, några av de stora valda tänkarna på ön.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Och vad säger facket om detta vad gäller arbetsmiljön för personalen?? Trodde att de lösa säckarna i sina ställningar avskaffades bl a av detta skäl, vid sidan om de sanitära olägenheterna, som tidigare påtalats här.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

En tanke bara kanske det har varit sommarstugegästerna som skapat problemet genom att slänga sitt skräp i dylika sopkärl avsedda för bilister.:confused:

Gurra
 
F

F.d. 6222

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Även om man bor på camping, vilket jag just gjort i 5 veckor på Gotland (5 olika campingar) så är sophanteringen ett elände. Framförallt på Fårö. Manar ju inte direkt till att man inte ska skräpa ned när det inte finns en papperskorg någonstans.

Hur länge ska man gå omkring med hundbajs och glasspapper tex innan man har någonstans att slänga det? Det hjälper dock om man är kulturell och besöker fornminnen och rastplatser, där finns tack och lov soptunnor - för det mesta.

I annat fall får man åka till Visby för att äta glass och rasta hunden för att slippa gå omkring som en sanitär olägenhet med skit bokstavligt talat i fickorna! Där finns det gott om papperskorgar. På min hemort på fastlandet finns det t.o.m. hund-/ och papperspelle i skogen!

Vad gäller campingen så var det rena Fort Knox för att slänga sopor. På Strandskogens camping var åtminstonde soprummet alltid tillgängligt dygnet runt om än med kod. Sudersand camping var rena skämtet, soptältet var bara öppet några timmar varje dag och därtill kostade även komposterade sopor 4 kronor per kilo.

Det är ett minne blott den tid då landet var fyllt med papperskorgar med dekalen och en symbol i blått och grönt av en sjö/granskog och texten "Håll Sverige Rent". Åtminstonde på Gotland!

Skitirriterade men ändå trogna Gotlandsresenärerna
Mona och cockern Mimmi
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Om jag mot förmodan åker till Gotland någon mera gång så är numera vår bil utrustad med försvarets vikbara spade gräv, behovet av papperskorgar försvinner då, kan användas till attt gräva ner skräp mm, leta mask, som hacka, yxa(skarpslipad), släcka mindre bränder och andra uppgifter. :cool::D

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Sophantering på Gotland

Fast skräp är nog inte så bra att gräva ner, visserligen är det inte längre synbart, men när det ligger i marken, så kan diverse miljöfarliga ämnen läcka och förgifta marken. Tyvärr så används ju det en hel del miljövidriga ämnen i förpackningsindustrin, allt för att papper, plast och metall m.m. ska se fräscht ut, ha fint och färglatt tryck och "bevara" livsmedlet eller vad det nu är i.
Dessutom så förvinner aldrig det här skräpet, utan det finns för alltid kvar där du grävde ner det.
Komposterbart avfall/toalettavfall är ju däremot en helt annan sak om det var det du menade?
Kanske bättre att samla sina sopor och ställa dom utanför aktuella beslutande gotlandspolitikers soptunnor? Gärna med lite räkskal i också...
/Annette
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Sophantering på Gotland

Vi låg med husvagn 18 dagar på Sudersands camping nu i Juli och jag håller med om sopeländet,inte nog med att tältet bara var öppet några timmar om dagen.
Dessutom var ungdomarna som skulle sköta det morgontrötta och var sällan där i tid och öppnade,det slutade med att jag en morgon i irritation lyfte bort dörren och ställde den vid sidan om.
Jag har dessutom en god vän som är fastboende på Fårö,hans tomt gränsar till campingen och han kan inte lämna tex metaller som konservburkar och dylikt i soptunnan utan är tvungen att åka med detta till Fårösund.
Det innebär ett par mils körning och 2 båtresor,och detta kallar Gotlands kommun miljötänkande.
Ansvarig person skulle snarast omskolas till exempelvis sopåkare så han fick något vett i huvudet. Nalle
 
F

F.d. 6222

Guest
Sv: Sophantering på Gotland

Vi låg med husvagn 18 dagar på Sudersands camping nu i Juli och jag håller med om sopeländet,inte nog med att tältet bara var öppet några timmar om dagen.
Dessutom var ungdomarna som skulle sköta det morgontrötta och var sällan där i tid och öppnade,det slutade med att jag en morgon i irritation lyfte bort dörren och ställde den vid sidan om.
Jag har dessutom en god vän som är fastboende på Fårö,hans tomt gränsar till campingen och han kan inte lämna tex metaller som konservburkar och dylikt i soptunnan utan är tvungen att åka med detta till Fårösund.
Det innebär ett par mils körning och 2 båtresor,och detta kallar Gotlands kommun miljötänkande.
Ansvarig person skulle snarast omskolas till exempelvis sopåkare så han fick något vett i huvudet. Nalle

Och på tal om skit så var servicehuset på Sudersand camping något av det skitigaste och sämsta jag varit med om! Riktigt sunkigt! Ska framöver sammanställa en liten ovetenskaplig Gotland/Fåröcampingguide och lägga ut på min hemsida. Needless to say att Sudersand får bottenplatsen!

Såg by the way din läckra bil både på Sudersand och på Kutens bensin!
:)
Mona
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen