• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2026
Det är väl lika bra att börja se efter nya däck till årets säsong. De som sitter på är det väl inte så stora fel på, men tycker att de är för högt vägljud från dem. Men blir lite fundersam jag har 215/75 R15C på bilen nu, men det finns så mycket mer att välja på i dimension 215/70 R15C. Hastighetsmätaren visar idag för lite i jämförelse med gps hur blir det vid byte, någon som bytt och vet andra nackdelar/fördelar?.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Sommardäck

Alla hastighetsmätare visar för lite om man använder däck/fälgdimension enl. biltillverkarens rekommendation. Om du ökar höjden från 215/70 R15C till 215/75 R15C så rullar hjulet fortare vid samma gaspådrag & mätaren stämmer bättre med hastigheten & bilen rullar mjukare. Vägljudet påverkas nog lite grann & blir lägre men den största effekten på vägljudet är däckfabrikatet.

215/75 R15C ökar diametern med 3,15% & hastigheten med 3.15km/tim
215/80 R15C ökar diametern med 6.31% & hastigheten med 6.31km/tim
215/85 R15C ökar diametern med 9,46% & hastigheten med 9,46km/tim

Så här säger Transportstyrelsen:

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

• är typgodkända
  • uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

• ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Ref. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/ (PB II)

Hur det ligger till med LB-registrerade husbilar har jag inte hittat men det borde väl vara detsamma.

Bennie

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Jag tror att många här har förväxlat mer och mindre. En hastighetsmätare visar alltid för mycket om man använder den rekommenderade däckdimensionen. Man måste minska omkretsen på hjulen om hastighetsmätaren skall visa mer vid samma hastighet.
Lasse

F

F.d. 58882

Guest

Lasse

Naturligtvis har du rätt, vilket hjärnsläpp.:p:

Bennie

Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

"Jag tror att många här har förväxlat mer och mindre. En hastighetsmätare visar alltid för mycket om man använder den rekommenderade däckdimensionen. Man måste minska omkretsen på hjulen om hastighetsmätaren skall visa mer vid samma hastighet."

Lasse här blrv det väl öndå fel!
Om man kör bilen med varvtalet 2000 r/m och hastighetsmätaren visar tex 85 km/h med originaldäcken. Sätter man sedan på mindre däck och kör med 2000 r/m visar hastighetsmätaren fortfarande 85 km/h men det går saktare! Alltså ökar missvisningen.
Däremot kommer vägmätaren visa på ökad körsträcka eftersom hjulen snurrar fler varv per körd km.
// Göte J

H

Husbilgolf

Guest

Det är väl lika bra att börja se efter nya däck till årets säsong. De som sitter på är det väl inte så stora fel på, men tycker att de är för högt vägljud från dem. Men blir lite fundersam jag har 215/75 R15C på bilen nu, men det finns så mycket mer att välja på i dimension 215/70 R15C. Hastighetsmätaren visar idag för lite i jämförelse med gps hur blir det vid byte, någon som bytt och vet andra nackdelar/fördelar?.

På frågan om vad man skall välja: såg detta test som också berättar om vägljud. Reifen für Wohnmobile im Test - Bilder - autobild.de

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

"Jag tror att många här har förväxlat mer och mindre. En hastighetsmätare visar alltid för mycket om man använder den rekommenderade däckdimensionen. Man måste minska omkretsen på hjulen om hastighetsmätaren skall visa mer vid samma hastighet."

Lasse här blrv det väl öndå fel!
Om man kör bilen med varvtalet 2000 r/m och hastighetsmätaren visar tex 85 km/h med originaldäcken. Sätter man sedan på mindre däck och kör med 2000 r/m visar hastighetsmätaren fortfarande 85 km/h men det går saktare! Alltså ökar missvisningen.
Däremot kommer vägmätaren visa på ökad körsträcka eftersom hjulen snurrar fler varv per körd km.
// Göte J

Lasse har helt rätt.
Du tänker lite fel när du blandar in motorns varvtal i det hela och använder den som fix istället för den verkliga hastigheten.

Vid en verklig hastighet av 100 km/h och där man sätter på mindre däck måste hela drivlinan och därmed även mätarens givare/vajer rotera snabbare för att kunna bibehålla den verkliga hastigheten av 100Km/h.
Hastighetsmätaren visar därmed en högre hastighet fast den i praktiken är oförändrad.
Vägmätaren och hastighetsmätaren följs dessutom alltid åt då dom använder samma givare.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Om vi tar det såhär då: Om verklig hastighet är 100 km/h och hastighetsmätaren visar 105 km/h. Sen sätter du på mindre däck och drivlinan snurrar fortare när du gasar på för att uppnå verklig hastighet 100 Km/h, då visar hastighetsmätare mer än 105 Km/h. Alltså ökar missvisningen.
Att det är så har jag upplevt praktisk, då jag köpte en Renault Laguna -97. Snikmodellen den hade däckdimensionen 185/65 14. I början tyckte jag alla körde som biltjuvar men det visade sig senare när jag skaffat GPS att vid visat 100 km/h gick det bara i 92 km/h. Senare köpte jag Alu-fälgar med däch 185/65 15 som andra Lagunor var utrustade med. Då plötsligt blev missvisningen bara ca 5 km/h.

// Göte J

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om vi tar det såhär då: Om verklig hastighet är 100 km/h och hastighetsmätaren visar 105 km/h. Sen sätter du på mindre däck och drivlinan snurrar fortare när du gasar på för att uppnå verklig hastighet 100 Km/h, då visar hastighetsmätare mer än 105 Km/h. Alltså ökar missvisningen.
// Göte J

Det stämmer bra i ditt exempel men i trådskaparens fall så visar mätaren för lite nu. Missvisningen minskar alltså med mindre hjul. Precis som Lasse skrev.

Inte så vanligt med mätare som visar för lite så det bli lätt lite rörigt när vi utgår från det hållet :p:

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2026

Efter lite sökande hittade jag tabeller för att räkna ut på ett lätt sätt.
Jag har
215X75X15 Rullomkrets 221.01
Vill ha
215X70X15 Rullomkrets 214.26
Höjden skiljer 2.15cm
Skillnaden på rullomkretsen blir inte mer än -6.75cm -3.06%
Kommer man att märka av det över huvud taget och isåfall hur?

Toppen