• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommar i Bohuslän

Sv: Sommar i Bohuslän

Stångehuvud Lysekil

Calla Curman (1850–1935) var en av dem som med oro såg hur Stångehuvud naggades i kanten alltmer. Under åren 1916-1920 köpte Calla Curman in stora delar av de kvarvarande partierna av det vackra granitlandskapet. På så sätt räddade hon detta åt eftervärlden, undan från den alltmer utbredda stenbrytningen.

Rågårdsvikstugan

Bohuslänska kulturhistoriska sällskapet Vikarvet, i dagligt tal "Vikarvet", är en obunden ideell förening verksam inom främst bohuslänsk historia och kulturhistoria.

På Vikarvets område vid Torneviken i Lysekil finns ett antal äldre hus. Fiskebäckskilsstugan från 1700-talet flyttades 1908 till platsen för att tillsammans med två sjöbodar från Gamlestan i Lysekil bilda Lysekils Fornhem. År 1928 placerades Rågårdsviksstugan på området och 1938 lades Frifararen, en fiskebåt byggd 1876, upp vid stranden.

Anders
Tack för härliga bilder. Kan du lägga ut koordinaterna till Vikarvet? Vore kanske värt ett besök av oss historienördar! Tack på förhand.

image-725681.jpeg

image-728241.jpeg

Sten på udden, Hunnebostrand

Senast ändrad:

När jag ser dina bilder Knarrevik så känner jag långt in i hjärterötterna, att mitt sommarviste sedan drygt 40 år på västra Orust är min hemmahamn. Jag är bohuslänning! Min födelse- och folkbokföringsort i Västergötland får ursäkta.

ToonCamera med iPhone 5

Lahälla hamn i Brofjorden

Det var härifrån Lahälla som kullagersmugglingen under andra världskriget gick över till England som var i skriande behov av just kullager från SKF.
Det var ett litet bidrag från Sverige under det krig där vi annars var officiellt neutrala.

Senast ändrad:

[youtube]_9EkjJrc2j0[/youtube]

Promenad runt Lahälla-Knarrevik

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen