• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommar i Bohuslän

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän





Stångehuvud Lysekil

Calla Curman (1850–1935) var en av dem som med oro såg hur Stångehuvud naggades i kanten alltmer. Under åren 1916-1920 köpte Calla Curman in stora delar av de kvarvarande partierna av det vackra granitlandskapet. På så sätt räddade hon detta åt eftervärlden, undan från den alltmer utbredda stenbrytningen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän





Rågårdsvikstugan

Bohuslänska kulturhistoriska sällskapet Vikarvet, i dagligt tal "Vikarvet", är en obunden ideell förening verksam inom främst bohuslänsk historia och kulturhistoria.

På Vikarvets område vid Torneviken i Lysekil finns ett antal äldre hus. Fiskebäckskilsstugan från 1700-talet flyttades 1908 till platsen för att tillsammans med två sjöbodar från Gamlestan i Lysekil bilda Lysekils Fornhem. År 1928 placerades Rågårdsviksstugan på området och 1938 lades Frifararen, en fiskebåt byggd 1876, upp vid stranden.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Sommar i Bohuslän

Anders
Tack för härliga bilder. Kan du lägga ut koordinaterna till Vikarvet? Vore kanske värt ett besök av oss historienördar! Tack på förhand.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän



image-725681.jpeg


image-728241.jpeg

Sten på udden, Hunnebostrand
 
Senast ändrad:

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Sommar i Bohuslän

När jag ser dina bilder Knarrevik så känner jag långt in i hjärterötterna, att mitt sommarviste sedan drygt 40 år på västra Orust är min hemmahamn. Jag är bohuslänning! Min födelse- och folkbokföringsort i Västergötland får ursäkta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän

ToonCamera med iPhone 5

Lahälla hamn i Brofjorden

Det var härifrån Lahälla som kullagersmugglingen under andra världskriget gick över till England som var i skriande behov av just kullager från SKF.
Det var ett litet bidrag från Sverige under det krig där vi annars var officiellt neutrala.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sommar i Bohuslän

[youtube]_9EkjJrc2j0[/youtube]

Promenad runt Lahälla-Knarrevik
 
Senast ändrad:
Toppen