• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommar betyder att det är dags att leka i Husbilen

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Eftersom jag blivigt med en ny husbil som jag testat ett tag nu, så är det dags för service och uppdateringar:

Installationer:
500W solpaneler.
Victron multiplus inverter.
Side view cameras.
Vattentanks inspektionslucka.
Luftdämpare fram (Har redan bak)
TV i sovrum
Nya markiser (X3)

Service:
22L ATF olja i Lådan (4R100).
10 nya tändspolar.
5l Olja i Motor
4l olja i bakaxel.
Bromsklossar.
Bromskivor och lager bak.
Stötdämpare X4
Fläktrem
ny bromsvätska

Jag tror att jag har att göra några dagar ;)

Här är några bilder från dagens vattentankshåltagning, den tanken är aldrig rengjord...
Samt Automatlådans disikerade filter, en del märkfärg i filtret från fabriken sedan lådan var ny.

IMG_20190605_124806.jpg IMG_20190605_124822.jpg IMG_20190604_143551.jpg



//Freddy
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det kommer bilder vart det lider.
Förarbetet först.. Nationaldag och jag leker vidar.

Framhjuls lager samt tätningar just nu, var tvungen att ta smörgåstårtspaus ;)

Luftdämpare och bromsar efter lagren. Haft problem med att victron 100/50 mppt slår av, gnäller på överspänning, 100.02V snacka om känslig. fick lägga två solpaneler i paralell men i serie med de andra för att få mer spänningen... ;)

Multiplus invertern från Victron installerades igår, så snart jag ansluter landström går jordfelsbrytare, kopplar jag förbi multiplusen så fungerar allt.. det får bli ett natt jobb.....


lunch bilden....
IMG_20190606_133744.jpg Capture.JPG


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Många mindre väl valda ord just nu... (anfekta & Anamma)
Tre bultar som gick rakt av när jag la fläsket bakom ringnyckeln.. Nedre och övre stötdämpar fästen (Svetsasde i ramen) samt hållaren till fjädern. Borrar just nu för att sätta genomgående maskinbult... hoppades på att hinna med båda framhjulen idag, men då lär det bli sent... vi får se hur det går..


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
22:20 gav jag upp.... Myggen äter mig och solen går ner. Fortfarande strul... När jag rev ner allt tidigare så pressade jag tillbaka kolvarna i bromsoken.. Och funderade inte mer på det....

när jag monterat ny dämpare, ny luftfjädring, nya lager i skivbromsen.. då är det dags att montera de nya beläggen. Inser att kolvarna inte gått hela vägen tillbaka. Pressar dem igen, inget händer. Jag lägger i mina nya klossar samt de gamla och trycker ut dem med bromspedalen.

Ser att tätningarna är trasiga runt kolvarna, men knapps någon rost. Har nu polerat dem med fint sandpapper i 4H, nu fungerar det nästa. Forts i morgon, nu ska jag jaga nya bromsok till bilen. Dålig kvalitet då bilen bara gått 7000mil...

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Dagen började vid 05:45... svårt att sova i fullt dagsljus ;)

Slipade till kolvarna på bromsoket så att de löper som de ska. Efter att ha läst en del på nätet gällande Fords bromsok och liknande problem jag har med mitt, så beställde jag 4-nya. Därav väntar jag med att spola och byta bromsvätska tills jag får dem nästa vecka. 2900:- från Amerikat med tull o frakt för 4st. Helt ok enligt mig. Skall beställa renoveringssatser för mina så kan jag fixa dem när jag har tid. Därefter behåller jag dem som utbytes ok då de är väldigt känsliga enligt vad jag läst mig till.

Det tog till lunch tid innan jag kunde ta en test runda och se att allt var ok. Därefter bytte jag tätningarna på "slideout-rooom" då de gamla var kassa, och jag vill förebygga framtida fuktskador, se bilderna så förstår ni.

Jag tömde vattentanken, blandade till två hinkar citronsyra ~1,4 i PH. slog detta i tanken och fyllde systemet. lät det sitta några timmar medans jag fixade de nya tätningarna på "slideout-room". Jag spolade med jämna mellanrum o kollade ph värdet, I tanken 1.64 och i Kranen 2,02. vilket visar att det fanns en del kalk i värmare och slangar. Därefter tömde jag tanken och torkade ur med en mjuk svamp, aldrig sett så mycket skräp o particklar som inte borde vara i en vattentank. Filtret till pumpen var helt igensatt efter min syratvätt. Men nu är allt rent och spolat med färskvatten. Funderar på en 50ppm Klorinering.. men det tar jag nog om några dagar ;) (US PH för sanering av färskvatten system anger 50ppm i 8h).

Här ser ni lite vad jag lyckats med idag.


IMG_20190607_093649.jpg IMG_20190607_162956.jpg IMG_20190607_163004.jpg


//Freddy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Dåligt att det inte fanns renslucka på tanken, då hinner de bli lite av varje i den under åren.

Bromsoken... Har man missat att byta ut bromsvätskan regelbundet tro?

Spännande att följa ditt jobb :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Inregnad just nu, allt är klart för montering. Samma problem med bultarna till stötdämpare och fjäderfäste, de gick av så snart jag försökte att demontera dem. Men med riktiga verktyg så var de snart borta och redo för nya bultar.

Men det är ju tjusningen med en "Ny" bil, Begagnad är intressantare för då kan man arbeta med den på ett annat sätt än om man köper sprillans nytt. Jag vill veta hur skicket är och bromsrenovering o dämpare brukar jag göra på de begagnade bilar jag haft genom åren. Det är ju för min säkerhet. Samt att får god kunskap om sitt fordon. Nu verkar det sluta regna, dags att montera resten då ;)

//Freddy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har flera gånger handlat bromsdelar till mina amerikanska bilar från
RockAuto
Just bromsdelar har lönat sej, trots tunga prylar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är du tvungen att byta alla 10 tändspolarna?

Jag har bara 8st i min Ford, fått byta 1.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har du satt griller i mitt huvud så jag har bestämt mig för att byta våra bromsbackar på alla 4 hjul. Bilen är lite nyare än din så det bör inte vara rost och det borde fungera smärtfritt. Jag har beställt original bromsbackar/bromsbelägg till alla 4 hjulen, vår årsmodell, samt smörjpasta... Är det något speciellt jag bör tänka på? Tacksam för tips, du verkar kunna ämnet rätt så bra.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Åter en långdag..
Självklart skall alltid något strula, och idag var det stötdämparen som sitter så illa till att man inte når in med handen för att nå muttern på toppen av den. Vinkelslipen kapade lätt av nedredelen så jag fick ut den.

Men att montera gummin och detaljer, bakom en rambalk som gör att man inte ser ett jota, eller kan få in en hand.. Det tog på nerven ;) slutade med att jag tejpade fast muttern i den ledade ringnyckeln. och fiskade med den tills jag fick kramp i händerna.. tillslut gick det, men det tog timmar och många mindre väl valda ord...

Nu väntar jag in de nya bromsoken så jag kan göra bakvagnen, där jag behöver nya skivor och lager eftersom jag ändå måste demontera rubbet så byter jag lagren, de kostar 90:- och känns dumt att inte byta när man ändå gör jobbet.

Svar på Frågor.. Nja jag kanske inte behöver byta alla 10, jag har "missfire" på 3cyl, men inte så frekvent att de ger någon felkod. Har PC mjukvara för att göra en riktig scan av maskineriet, har bara inte haft tid att göra det. Jag fann ett paket med uppgraderade spolar och de såldes i 10-pack, därav lika bra att byta samtliga.

Bromsar, Ja det behöver ju inte alltid vara ålder och mil som gör att de rasar. Jag har sett flertalet klossar som faller sönder med tiden, släpper i limningar mm. Man behöver inte köpa orginaldelar, det finns många bra alternativ på marknaden. dessutom tillverkar inte biltillverkaren sina egna, de köper från någon av de stora företagen. Var försiktig när du pressar in klolvarna, kolla damasker efter skador, smörj o kolla glidbultar och dess tätningar. Använd inte kopparpasta på glidbultar då det torkar och gör att det kärvar efter ett tag. Använd siliconfett eller molycote högtemperatur fett. Kolla om du har glidskenor i rostfritt för klossarna i bromsoken, värt att rengöra dessa och se att de nya klossarna glider smidigt i oken och inte fastnar. Att serva sina bromsar varje år gör att de lever längre, och förhoppningsvis vi också. I mitt fall så har tidigare ägaren inte gjort något i serviceväg för att förebygga. Därav fick jag bilen till ett förmånligt pris.

Bilden.. Luft bälg i fjädrarna.. Gör att jag kan balansera bilen till en viss del, märker att jag lutar lite när jag kör ut "slidsen" så med en kompressor, ett gäng solenoider och reläer så kommer jag kunna manövrera det från förarplats via en touchkontroll (inte färdigt byggt ännu, men snart).

Nu är det dags för sängen... :)

IMG_20190608_172834.jpg
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Rengn regn och åter regn, blir att jobba inne i dag. Byta vattenkranar, koppla ny backkameran med sidokameror (förbereder installationen inne i bilen). Skönt med lite halv vila, värker i kroppen efter allt meckande. Sår och blåmärken på diverse ställen efter några dagars arbete.

Återkommer senare med lite bilder..

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Har legat på latsidan och njutit av husbilslivet. Väntar på delar till bilen som borde komma snart. Har insett att motorn inte andas som den ska, motorlast på 65% vid 35 km/h. Det betyder att katten är död, så det blev en express beställning igen från amerikat. Men, lite småturer i närområdet nu när vädret är fint skadar ju inte. Bifogad bild på aftonens utsikt från salongen och akterut i sovrummet....


IMG_20190624_194814.jpg

//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Som seeeeen uppdatering kan jag nämna att efter byte av Katten så spinner motorn som den ska igen :)

I Morgon är det dags för byte av taket på min RV. Amerikanska bilar har ofta gummitak, vilket fungerar bra i 5-10år. men mitt är äldre (fortfarande tätt) så jag har köpt ett nytt för 5500:- som mina vänner skall hjälpa mig att byta i morgon. Förhoppningsvis kommer det lite bilder här på jobbet i morgon :)


Jag vet en fuktskada som också skall repareras (där den skrotade oyster parabolen vad skruvad) i taket. det blir att fräsa och byta en del av taket. Tur man har proffs byggare som vänner som fixar det :)



//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
IMG_20190907_090829.jpg IMG_20190907_090829.jpg IMG_20190907_090837.jpg IMG_20190907_110323.jpg IMG_20190907_110324.jpg IMG_20190907_110324.jpg IMG_20190907_132346.jpg IMG_20190907_132346.jpg IMG_20190907_145314.jpg IMG_20190907_145314.jpg IMG_20190907_161349.jpg IMG_20190907_161358.jpg IMG_20190908_101259.jpg IMG_20190908_101315.jpg IMG_20190908_130037.jpg IMG_20190908_162427.jpg IMG_20190908_162430.jpg IMG_20190908_162455.jpg

Då var taket bytt..

det tog två dagar att fixa då vi hittade ytterligare en vattenskada. (kostnad 6500:)
Dock inte så allvarlig, men behövde fixas i vilket fall.
Som ni ser på bilderna så var det på Barbord aktra delen som vatten sipprat in. Översta delen av plywooden var skadad och utbytt. nu är det inga skruvar eller andra genomförningar i taket, endast gummi och vulkat gummi runt ventiler och ventilatorer för tankarna.

Kåpan för AC:n är slut och ny (Svart) beställd, samt ventilationsskyddden från tankarna (också svarta)
 
Toppen