• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solskydd (Thermoisolering) på utsidan eller insidan av fönsterna.

Holmarna

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
44219
Medlemskap
2025
Hej. Är ny husbilsägare och har dålig koll på allt, men skulle vilja investera i någon typ av solskydd till fönsterna. Har draperier på insidan av fönsterna, men vill använda dem så sparsamt som möjligt, rädd för att de ska gå sönder. Nu undrar jag vad som är mest lämpligt som solskydd, insidan av fönsterna eller utsidan? Har inte min husbil förvarad i närheten, så om jag ska använda mig av utvändiga så är jag rädd för att de försvinner vid första stormen. Insidan av fönsterna skulle då kännas säkrare men då får man ett fortfarande ett väldigt varm fönster vid solsken som kanske ökar värmen i bilen. Jag önska lite goda råd av er som har använt olika modeller av solskydd innan jag utför något köp. Håkan

Holmarna

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
44219
Medlemskap
2025
Dessa är överlägset bäst för skydd mot solinstrålning och public insyn. Dock inte mycket till vinterisolering men där använder jag ett MASA-täcke.
Visa bilaga 241225
Kollade på deras sommar-täcke som ser bra ut, och hade gjort en beställning av dem om det hade funkat lite smidigare med banken angående insättning till deras konto. Enligt Swedbank måste jag besöka ett bankkontor för att kunna utföra betalningstjänsten till utländskt konto. Lite löjligt tyckte jag, men nu blev det inköp från mässan.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När det blåser är det svårt att få det att sitta rätt speciellt när det blir slagreggn också. Ett bra sätt är att handla magneter på magnetvaruhuset finns en del olika sorter. Det går mycket snabbt att sätta upp och ta ner, men magneterna är inte gratis och ta gärna en modell större än man tänkt.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Kollade på deras sommar-täcke som ser bra ut, och hade gjort en beställning av dem om det hade funkat lite smidigare med banken angående insättning till deras konto. Enligt Swedbank måste jag besöka ett bankkontor för att kunna utföra betalningstjänsten till utländskt konto. Lite löjligt tyckte jag, men nu blev det inköp från mässan.
De har ju ett vanligt BG-konto....

Holmarna

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
44219
Medlemskap
2025
När det blåser är det svårt att få det att sitta rätt speciellt när det blir slagreggn också. Ett bra sätt är att handla magneter på magnetvaruhuset finns en del olika sorter. Det går mycket snabbt att sätta upp och ta ner, men magneterna är inte gratis och ta gärna en modell större än man tänkt.
Var inne på magnetvaruhuset och kollade, de har ju massor av magneter. Har du möjlighet att skicka länk till de magneter som du använder?

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Angående rvmasters.se:

Först en kul anekdot: De påstår att täcket monteras på c:a 25 sekunder och videon som visar hur man gör är på 37 sekunder... :p

Men det jag egentligen undrade över, är hur solskyddet sätts fast. De beskriver flera sätt det inte sätts fast på... och jag ser inte riktigt på videon hur det fästs. Nån som vet?

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Var inne på magnetvaruhuset och kollade, de har ju massor av magneter. Har du möjlighet att skicka länk till de magneter som du använder?
Kommer inte ihåg riktigt Har surfplattan fastsatt med 3 st runda magneter ca 20mm de sitter på instrument brädan och har brickor limmade på plattan som är 10,8" så ganska stor och den sitter hårt fast vrider den när jag lossa den. Har använt samma storlek på personbilen när jag bodde i den och hade fleece filt över fönstren.
Ta till ett nr större än man tror om man ska ha magneterna på taket och A-stolpen, men de kostar ju men bara att slita tag och dra så lossnar det. Sen är ju frågna om man ska sy fast dom finns ju hål i mitten men ett bra kontaktlim typ bostik kan ju fungera bra beroende på vilket materiel man har i täcket. Det är ju så tråkigt att binda fast varenda kväll och blåser det så fladdrar det och gör oväsen hela natten. Man kan testa och köpa några olika men runda ca 20mm eller mer.

Toppen