• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solskydd Fiat

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej. Var ute för första gången i solvärmen och åkte ned till Söderhamn med vår nya Adriatic 650 2008, Upptäckte till min förvåning att solskyddet inte går att vrida ut på sidorna. Ingen annan i klubben som reagerat över denna miss av Fiat ?

Greger & Astrid
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solskydd Fiat

Greger o Astrid.
Jodå, jag har oxå undrat över varför husbilsförare inte skall kunna vrida solskyddet.
Samma problem i vår Renault.
Varför skall personbilsförare ha den möjligheten men inte husbilsdito, kan man undra.
Det verkar även som husbilskonstruktörerna tror att vi som kör husbilar har isolerade bakdelar, för inte har någon av våra bilar haft uppvärmda stolar.
Det vore nog otänkbart att personbilar skulle säljas utan dessa funktioner.
Men husbilar, javisst......

Varför?

DS
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Solskydd Fiat

på Fiat 07 går det att vrida solskydded
:yes:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Solskydd Fiat

Att solskyddet inte går att vrida på Adriatik 650 beror på montaget av gardinen som täcker vindrutan. Ett alternativ som jag grunnat på är att göra ett urtag i solskyddet men att få detta snyggt är nog inte så lätt.
 
F

F.d. 17112

Guest
Sv: Solskydd Fiat

Jag skaffade solskyddsgardiner med sugproppar på Biltema.
2 st för cirka 50:-.
Upprullade är dom inte ivägen när man ska öppna fönstret. :cool:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Solskydd Fiat

I vår Fiat sitter också sidogående gardiner för insynsskydd. De löper på en stång uppe och nere. Upptill döljs denna stång av en plastskärm som gör att solskyddet inte går att vrida ut. Men behövs verkligen denna plastskärm? Den sticker ner uppskattningsvis fem centimeter och skymmer sikten snett uppåt för mig som är 192cm lång. Visserligen ser det kanske snyggare ut och det blir lite mörkare när man drar för insynsskyddet men det är inte mycket av interiören som döljs av denna skärm när man tittar in i bilen utifrån. Kanske lika bra att ta bort skärmen, få bättre utsikt uppåt vid körning samt möjlighet att vinkla ut solskyddet?
 
Toppen