• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelen som hoppade av

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Påbörjade resan Puttgarden till Celle, med solpanel på taket. Vid ankomst var den borta...
Endast en lös sladd var kvar. En solpanel limmad och monterad av "Tumbo".
2,5 år fick den vara med. Bara att köpa en ny.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Du kanske skulle kolla i tidningen om någon omkommit pga solpanel genom vindrutan, och sedan slå en signal till Tumbo och reklamera deras usla och farliga arbete och be dom ge dig en ny.

Skrämmande att den kan lossna efter montage hos ett företag.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Ja, jag ska kontakta dem då jag kommit hem. Det var min första tanke om någon blivit skadad. Det märktes inget eller hördes. Jag vill tro att någon tutat eller på annat sätt påkallat min uppmärksamhet, om de sett detta.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Förbaskat tråkigt att hända på väg ut också. Tur i oturen att den inte slet sönder nått mer på taket med..
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Monterade mina tunna flexibla paneler själv i juni genom att direktlimma på taket med tec7. När jag läser detta inser jag att det nog är bäst att ta fram stegen och kolla hur de sitter. Hoppas dom är kvar
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Den tanken har slagit mig men tror inte det längre då vi varit i bilen eller dess omedelbara närhet. IMG_20190911_214346.jpg
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Det samma hände mig också på väg till Tyskland för några år sedan. Solpanel nymonterad på verkstad blåste av på E4. Hörde något buller från taket. Trodde det var den strulande TV antennen, men när jag stannade på en parkering senare saknades solpanel med fästen och allt. Limmet satt kvar på taket. Montören hade sannolikt missat att rengöra aluminiumprofilerna före montage. Företaget monterade en ny panel och inget tillbud rapporterades i media. Tur i oturen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Montert den veien ville jeg brukt de lange festene for å slippe vindpresset på undersiden av panelet. Hjørnefestene er enkle og greie i bruk, men de har litt liten limflate så en må sørge for god rengjøring og helst primer for limet. De lange dekker hele kortsiden på panelet og fjerner vindsuset under panelet.

Av bildet ser jeg at det nærmeste festet ikke har vært trykket godt ned under herdingen av limet og dermed har mindre styrke - ser ikke godt nok på de andre festeflatene hvordan de satt.

Selv belastet jeg panelene over natten etter montering for å være sikker på godt feste, og både tak og feste rengjort og rubbet opp litt med sandpapir i flatene før priming og rikelig med lim. Utenfor limsonen brukte jeg maskeringstape og glattet limet langs festet før jeg fjernet tapen.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Som aktiv motorcyklist är jag naturligtvis tacksam över att slippa få solpaneler på visiret.

Tack för heads up:en. Har inte tänk på husbilar som fara för mitt liv, för än nu.

Extra avstånd och uppmärksamhet på husbilar från och med nu (mer än förr i alla fall).

Våra solceller sitter med långa fästen där luften har svårare att komma in under.

// Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är skrämmande att en husbilfirma gör så undermåliga jobb,dålig rengöring/primer i kombination med för lite lim,dessutom tar dom duktig betalt för detta.
När gjordes jobbet,det krävs att limmet härdar i minst 5 plugrader ett dygn helst varmare.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
872
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Som aktiv motorcyklist är jag naturligtvis tacksam över att slippa få solpaneler på visiret.

Tack för heads up:en. Har inte tänk på husbilar som fara för mitt liv, för än nu.

Extra avstånd och uppmärksamhet på husbilar från och med nu (mer än förr i alla fall).

Våra solceller sitter med långa fästen där luften har svårare att komma in under.

// Niklas
Håller med. Minns fortfarande med fasa när jag låg efter en bil med släp i 90km/, h som studsade till och en planka kom farande. Bara ren tur att den studsade förbi längs med MC:n och inte på tvären...
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Har nu reklamerat montering och panel, hos verkstaden. Möts av tystnad... Kontaktade då Trygg Hansa, som inte anser att en solpanel är ett normalt tillbehör på en husbil och då ska ha en separat försäkring.
Således blir det till att bekosta allt en gång till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns det några övriga skador på taket bakom panelen som kan göra troligt att den har lossnat och inte är stulen?
 
Toppen