• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpanel/utvärdering

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Är ni nöjda med era solpaneler, håller dom vad som är lovat?

Jag håller på att kolla upp en solpanel som klarar 14 dagar minst utan annan försörjning än gas till kylskåp och värme.

Vad skall jag köpa, tycker det är en djungel som jag inte förstår mig på.

Det bästa hade varit ett inköpsställe i Skåne.

Kostnaden får ni gärna också berätta om.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: solpanel/utvärdering

Hej, kolla denna länk. Företaget finns i Simrishamn och är leverantör till Rädningsverket mm. Har själv använt dessa paneler under min resa söderut. Har aldrig haft problem med el, trots stillastående utan elanslutning under kortare o längre tider.
Är så nöjd att jag nu monterat samma typ av paneler på den nya bilen.
Monteras bl.a. av Rips i Tomelilla.

AWIMEX International AB - Ledaren i strömförsörjning
Lycka till!
Du får gärna ringa mig om du vill veta mer eller om du vill titta på dom monterat på min bil.
0415-12028

Svend
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: solpanel/utvärdering

Är inte säker på kostnaden, då jag förhandlade till mig panelerna i samband med husbilsköpet men på gamla bilen kostade ett paket med 2 paneler och regulator 4.700:- jag valde att montera 3 st paneler. Har inte kvittot kvar men det handlade totalt omkring 7-7500:- med mont.
Mina paneler var 3x18 watt=54 watt. Nu skall man komma ihåg att det motsvarar det dubbla i watt på gamla typen av paneler. Dessa nya paneler laddar även i vanligt dagsljus. Har vid några tillfällen i Spanien när jag stod under en stark belysning funnit att de laddade även nattetid.
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: solpanel/utvärdering

:wideeyed:Ämnet har skrivits om i omgångar.
SÖK i forumet med fantasi på sökorden så hittar du tips & länkar.

Tiltade eller motorstyrda fästen och autostyrda med GPS för max.effekt har också givits synpunkter på.
Var kritisk till noterade märkeffekter - idealtillstånden är svårt att hitta under resan.
Moderna paneler "laddar" på dagsljus enl. lampindikering - frågan är om det kanske bara är mA istället för Amp. - Analysera ditt behov ex. finns i "länkarna"
(Ragglandaträffen bjöd på en regnperiod men bilen startade efter 4 nätter stillestånd)

Själv köpte jag i april Sunwinds "husbilskitt" - mitt fria takmått tillät en "uppgradering" till 110 W-panel.
Total inköpskostnad skall inte överstiga 10 kkr.
Montaget gjorde jag själv
- Tvätta taket, förbehandla med rödsprit, stryk primer på tak & 4 vinkelfästen samt stränga ut limmet på vinklarna - låt torka minst 15 tim.
Kittet inkluderar också UV-betändig kabel, takgenomföring och regulatorn.
Kabelhålet 10-12 mm är ett överkomligt arbete - man får bestämma själv var - så blir man nöjd.:)
Med 110 W (eller mer) fast monterad panel kompenseras i någon mån fördelen med optimerat "rörliga montage"

MVH / Hasse
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: solpanel/utvärdering

Det finns många olika sorters paneler på marknaden. Vad man måste göra är att välja efter sitt behov. Ibland kanske man måste ha två olika för att optimera sin laddning. Detta vet gemene man bäst själv.
Men jag vill påminna alla om att vid installation byta ut kabeln som följer med monteringssatsen om inte den är förtennad. Livslängden på panelen är så lång att kabeln annars oxiderar inuti och i värsta fall vittrar sönder. Vilket får till följd att det den kan leverera inte når batteriet.
Och det vore väl synd? :rolleyes:
 
Toppen