• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och kapa kabel

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej allesammans

jag funderar på att utöka med en solpanel till på taket. Har idag en 100w med genomföring
hade tänkt göra detta på firma, men firman säger att de måste göra nytt hål i taket vilket jag inte vill.
kan man inte bara kapa kablarna (på taket) och montera mc4 kontakter och parallellkoppla? och därmed inte göra något nytt hål?

Känns ju märkligt att ha "fler" hål, annars måste det ju vara bättre att ta bort befintlig takgenomföring och monter en ny
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Enligt Göran på 24 volt där jag har köpt en ytligare solpanel på 100 watt och en ny victron smartsolar 75/15 regulator, är det bättre att seriekoppla panelerna för en högre volt efter ner till regulatorn.
Tydligen så startar inte mppt regulatorn om inte det är 5 volt högre än batteriespänningen.
Enligt honom så startar regulatorn snabbare på morgonen.
Jag monterar panelen själv med mc4 kontakter. Det är bara och kapa och koppla.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns ingen anledning att göra ett nytt hål. Som du säger kapa (eller dra ny) kabeln och serie eller parallellkoppla (jag föredrar det senare) med MC4.

MVH
Hans
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej allesammans

jag funderar på att utöka med en solpanel till på taket. Har idag en 100w med genomföring
hade tänkt göra detta på firma, men firman säger att de måste göra nytt hål i taket vilket jag inte vill.
kan man inte bara kapa kablarna (på taket) och montera mc4 kontakter och parallellkoppla? och därmed inte göra något nytt hål?

Känns ju märkligt att ha "fler" hål, annars måste det ju vara bättre att ta bort befintlig takgenomföring och monter en ny
Som nämnt, låt kabeln i hålet vara och seriekoppla nästa 100W panel, superenkelt och fungerar bäst anser jag.

Dock bör du kontrollera vilken spänning din regulatorn klarar först, fixar den inte typ 40volt så parallell koppla istället.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är nog inget att hänga upp sig på tror jag. Många eller de flesta frågor kan man nog få bra svar på här i stället för att ringa någon som kanske inte alls har tid eller lust att vara konsult åt massor med folk som inte ens har handlat från firman.
Det finns ju inte precis något helt givet svar på frågor om montering och inkoppling och då kanske inte heller tid för en uppringd tekniker att fiska fram svar med massor av frågor som man behöver för att ge ett exakt och bästa svar på just den personens vettigaste inkoppling.
Det som inte framkommer av första inlägget är vilken sort och vilken styrka han har på regulatorn, utan mest frågan om ytterligare genomförningar i taket vilket verkar dumt om man inte råkar att placera solpanelerna i var ände av bilen så långt som möjligt från varandra.... då kanske ev.
Det är nog inte heller helt givet med seriekoppling i alla lägen. Om man måste byta regulator fast man redan har en bra som räcker för parallellkoppling, men som inte klarar spänningen från seriekopplade paneler så kan man nog tveka. Om man inte får plats med en lika stor panel som den man redan har eller om man vill komplettera med en större panel än innan så funkar det inte heller m.m.

Ta det lugnt :). M.v.h. JANKRO.
 
Toppen