Jag har f.n. två olika typer av solceller och har testat en sån solcell som TS frågar om. Låt gå för att det troligen var ett annat fabrikat men som jag misstänker ett liknande material som dom i annonsen. Solceller med aluminiumram har jag gott om på båten (5 st) och även såna tunna (ca 3mm aluminiumbakstycke, 2 st) som jag tror Bengtic också använder på sin husbil. Dom med ramar är stadiga, klumpiga, tunga, hållbara och fungerar bra, likaså dom tunna med aluminiumbakstycke.
Däremot beställde jag för några år sedan flexibla solceller på nätet men var inte på det klara med att det var någon form av sladdrig plast som cellerna var monterade på när jag beställde, det blev för mig en överraskning när dom kom fram eftersom jag aldrig tidigare sett såna. Dom cellerna tålde nästan ingenting utan dom gick sönder tämligen omgående och fick förpassas till sophögen (återvinningen) tämligen omgående.
Dom flexibla cellerna jag nu har sett känns nog lättast igen på att dom har öljetter i hörnorna och ev. längs sidorna också, dom rekommenderas inte av mig i varje fall med tanke på egna erfarenheter.
Själv har jag valt tunna solceller på husbilen (2x100w) som jag limmat direkt mot taket med sikaflex, det fungerar utmärkt. Jag är medveten om att jag förlorar lite effekt med tanke på att en varm solcell ger lite mindre effekt än en kall och eftersom mina sitter direkt mot taket så kyls dom inte lika bra som en med aluminiumram men när solen skiner har jag ändå mer effekt än jag behöver så det spelar ingen roll. Lyser solen sämre så blir det inte varmt och därmed inga förluster, fungerar bra för mig i varje fall.
Krister Ursula 18 (#14) har rätt, dom cellerna sitter lägre och måste planeras noggrant så att dom inte blir skuggade av tackluckor etc. men annars ser jag bara fördelar med mina tunna paneler.