• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel ny typ?

F

F.d. 22252

Guest
Ser ut som en variant som funnits för båtar i flera år brukar vara flexibla 3mm, något dyrare än dom i aluminiumram och mycket enklare att montera bara att limma fast. Har två stycken på min bil.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag träffade en husbilsåkare i Portugal för några år sedan. Han hade tunna solpaneler limmade direkt på taket.
Han hade problem med fukt där kabeln var ansluten i panelen.
På husbilstaken kan det bli vattensamlingar om bilen lutar litegrann.
Och det klarade inte det fabrikatet han använde.

Men dessa kan ju vara bättre, för idén är bra.

Krister

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har tunn panel limmad på taket på min bil från 2017. Har inga problem med det.
Hade även tunna limmade paneler på båten i flera år. Funkade perfekt. Tar mindre plats än alu-ram samt att du slipper skruva fast en ram eller ett beslag i taket.
Har även tagit bort en panel som var limmad med Sika på båten. Tar lite tid men går bra med vass kniv och tålamod.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Ett problem med alla solpaneler för konsumentbruk är kontakterna till elanslutningen. I och med att solpanelerna inte får kosta något så ser tillverkarna till att kontakterna är billigast möjliga. Självklart finns det helt "säkra" kontaktdon men de kostar mer än vad konsumenterna är numera beredda att betala för de kompletta solpanelerna. Sedan att limma fast panelerna på taket gör ju att dessa billiga (undermåliga) kontaktdon är än mer utsatta för väder än med solceller som sitter i en ram. Miljön för solcellspaneler på taket på husbil/husvagn skiljer sig inte alltför mycket från det som en utomhusmonterad radiobasstation utsätts för. En radiobasstation har dock oftast kontaktdonen något så när väderskyddade under en panel. Prisskillnaden på donen är åtminstone 20x. Självklart är det olika krav på livslängd på systemen.
Baserat på detta skulle inte jag limma fast panelerna på taket. Jag har en ram, något upphöjd, och kontakterna sitter fast under ramen.

leihag

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Har tunn limmad solcell direkt på taket på min husbil 2017 års modell är på väg att byta ut den till vanlig solcell med ram, problemet har varit att den släpper i kanterna och fukt tränger in under samt att en plast film som täcker cellernas yta lossnat och blåst av.

leihag

F

F.d. 22252

Guest
Jag lade på ganska mycket sika speciellt runt hela kanten sen gick jag upp på taket och trampade på solpanelen så att det trängde ut sika runt kanterna det har suttit några år utan problem. Lade på sika på kontakten och kabeln ända fram till hålet där den skulle ner, den får ju inte ligga lös och fladdra i vindraget koppar tål inte många böjningar innan den går av.
Gör man rätt ska det inte vara några problem och fort går det. Har man en solcell med ram får man problem med smuts under och ett antal skruvhål som kommer att läcka limmar man blir det lite yta att limma på och kabel ligger helt öppet i luften mellan taket och sen har vi vikten som blir betydligt högre och luftmotståndet och snöproblemet med is som lägger sej imellan. Håller det på båtar med saltvatten så håller det för en husbil.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Jag lade på ganska mycket sika speciellt runt hela kanten sen gick jag upp på taket och trampade på solpanelen så att det trängde ut sika runt kanterna det har suttit några år utan problem. Lade på sika på kontakten och kabeln ända fram till hålet där den skulle ner, den får ju inte ligga lös och fladdra i vindraget koppar tål inte många böjningar innan den går av.
Gör man rätt ska det inte vara några problem och fort går det. Har man en solcell med ram får man problem med smuts under och ett antal skruvhål som kommer att läcka limmar man blir det lite yta att limma på och kabel ligger helt öppet i luften mellan taket och sen har vi vikten som blir betydligt högre och luftmotståndet och snöproblemet med is som lägger sej imellan. Håller det på båtar med saltvatten så håller det för en husbil.
Hej Begtic, jag har också monterat en tunn, flexibel solpanel. Så nu har jag 2 x 100 W, en tunn och en med ram. Den gamla som är med ram fungerar bra än så länge men som Du skriver är det smutsigt under ramen.
Du skriver att Du "... lade sika på kontakten och kabeln ända fram till hålet där den ska ner..." så jag undrar hur menar Du? Hade Du täckt hela kontakten fullständigt med sika sikt? Hur tjockt var siktet? Har Du möjligen foton som visar hur det blev?

F

F.d. 22252

Guest
Nej jag har inga foton jag bara kladdade på vill jag lossa kablarna kan man ju ta en kniv och skära bort det blir ju aldrig hårt.
Jag lade på ganska mycket hade silvertejp över som jag tog bort när det härdat. Är ju ingen mening att det ser fint ut på taket är ju ingen som ser viktigast funktionellt på en över 30 år gammal bil. En av panelerna klippte jag kablarna på och lödde ihop det med krympslang över. Kladdade på sika och drog silvertejp som jag tryckte till så det blev en bra form så kablaget är limmat direkt mot taket.
En solpanel håller länge men man måste ju tvätta av dom och jag har ju använt medel som man har till vindrutan för att vattnet ska blåsa av, smuts fastnar inte så lätt då.
Men körde hem med otvättade paneler fick ta bort en del genom takluckan.
SAM_0912.JPG

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
En tanke jag har
då vi har många takluckor, så finns risken att luckorna kan skugga den limmade panelen då den är lägre placerad.
Detta när solen är på uppåt eller nedåt gående.
Där sitter paneler med ram högre.

Krister.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Här kan ni som funderar på flexibla solpaneler få några generella tips inför köp.
Videon är 2år gammal så jag vet inte ifall de några av tipsen är aktuella på de "nya panelerna" som TS hänvisar till.
Det finns även flexibla paneler som är mycket dyra, dock har Will inte testat dessa.
Men generellt så är degradering ett problem med de flexibla panelerna.

Morris

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Jag har f.n. två olika typer av solceller och har testat en sån solcell som TS frågar om. Låt gå för att det troligen var ett annat fabrikat men som jag misstänker ett liknande material som dom i annonsen. Solceller med aluminiumram har jag gott om på båten (5 st) och även såna tunna (ca 3mm aluminiumbakstycke, 2 st) som jag tror Bengtic också använder på sin husbil. Dom med ramar är stadiga, klumpiga, tunga, hållbara och fungerar bra, likaså dom tunna med aluminiumbakstycke.
Däremot beställde jag för några år sedan flexibla solceller på nätet men var inte på det klara med att det var någon form av sladdrig plast som cellerna var monterade på när jag beställde, det blev för mig en överraskning när dom kom fram eftersom jag aldrig tidigare sett såna. Dom cellerna tålde nästan ingenting utan dom gick sönder tämligen omgående och fick förpassas till sophögen (återvinningen) tämligen omgående.
Dom flexibla cellerna jag nu har sett känns nog lättast igen på att dom har öljetter i hörnorna och ev. längs sidorna också, dom rekommenderas inte av mig i varje fall med tanke på egna erfarenheter.
Själv har jag valt tunna solceller på husbilen (2x100w) som jag limmat direkt mot taket med sikaflex, det fungerar utmärkt. Jag är medveten om att jag förlorar lite effekt med tanke på att en varm solcell ger lite mindre effekt än en kall och eftersom mina sitter direkt mot taket så kyls dom inte lika bra som en med aluminiumram men när solen skiner har jag ändå mer effekt än jag behöver så det spelar ingen roll. Lyser solen sämre så blir det inte varmt och därmed inga förluster, fungerar bra för mig i varje fall.
Krister Ursula 18 (#14) har rätt, dom cellerna sitter lägre och måste planeras noggrant så att dom inte blir skuggade av tackluckor etc. men annars ser jag bara fördelar med mina tunna paneler.

Karevan

HBK Medlem
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Jag har f.n. två olika typer av solceller och har testat en sån solcell som TS frågar om. Låt gå för att det troligen var ett annat fabrikat men som jag misstänker ett liknande material som dom i annonsen. Solceller med aluminiumram har jag gott om på båten (5 st) och även såna tunna (ca 3mm aluminiumbakstycke, 2 st) som jag tror Bengtic också använder på sin husbil. Dom med ramar är stadiga, klumpiga, tunga, hållbara och fungerar bra, likaså dom tunna med aluminiumbakstycke.
Däremot beställde jag för några år sedan flexibla solceller på nätet men var inte på det klara med att det var någon form av sladdrig plast som cellerna var monterade på när jag beställde, det blev för mig en överraskning när dom kom fram eftersom jag aldrig tidigare sett såna. Dom cellerna tålde nästan ingenting utan dom gick sönder tämligen omgående och fick förpassas till sophögen (återvinningen) tämligen omgående.
Dom flexibla cellerna jag nu har sett känns nog lättast igen på att dom har öljetter i hörnorna och ev. längs sidorna också, dom rekommenderas inte av mig i varje fall med tanke på egna erfarenheter.
Själv har jag valt tunna solceller på husbilen (2x100w) som jag limmat direkt mot taket med sikaflex, det fungerar utmärkt. Jag är medveten om att jag förlorar lite effekt med tanke på att en varm solcell ger lite mindre effekt än en kall och eftersom mina sitter direkt mot taket så kyls dom inte lika bra som en med aluminiumram men när solen skiner har jag ändå mer effekt än jag behöver så det spelar ingen roll. Lyser solen sämre så blir det inte varmt och därmed inga förluster, fungerar bra för mig i varje fall.
Krister Ursula 18 (#14) har rätt, dom cellerna sitter lägre och måste planeras noggrant så att dom inte blir skuggade av tackluckor etc. men annars ser jag bara fördelar med mina tunna paneler.
@Morris, Vad är det för fabrikat på de tunna celler du använder och är nöjd med? Låter väldigt intressant nämligen då jag går i tankar att skaffa solceller men vill helst ha tunna varianten på taket.

Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har sett den tunna varianten med aluminiumplåt men det är inte det jag har utan det är plast köpt på en välkänd båtfirma som vid en flytt till nya lokaler hade bra pris. Jag tror att det finns som vanligt en massa olika namn på solpaneler som har sitt ursprung från kina vet faktiskt inte om det finns andra tillverkare egentligen.
Jag köpte från skeppa marin bra firma mitt tudor starbatteri kommer därifrån och en dunjacka. Så bra saker.
Den firman fanns ett par hundra meter från där jag bodde som 7-åring.
Den äldsta panelen har suttit på taket sen 2016 så den har fungerat bra hela tiden.

F

F.d. 58303

Guest
Kollade på databladet en panel som med uppgiven effekt av 95W är 0,97m2. Min solpanel lämnar 172,5W på 1m2.
Vad som är fördelen med den panelen gentemot övriga tunnapaneler på marknaden vet jag inte.
Finns en variant till. 95W på 0,75m2. Fanns någon form av effekt garanti. Den var tydligen made in Denmark
Någonstans på nätet stod någon jänkare och förespråkade någon form av kanalskiva för att sätta under flexpanelen. Han använde orden Higly recommended
Göran i Björnarbo

Senast redigerad av en moderator:
Toppen