• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel direkt till batteriet...??

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej kära husbilsvänner...

Än rullar vi vidare ..... även om vi har ståt på samma plats sen den 22-01 här på Kreta.... Vi eller rättar sagt jag har anpassat mig till Grekland och gör nu som så många greker gör.... fiskar.... Wovi är ju redan grek så hon har inga anpassningsproblem.... sen har jag köpt en båt med motor.... ansåg det nödvändigt om man vill försökta ta den "stora fisken".... Tyvärr har motorn ingen generator.... även om motorn är splitter ny... så jag har köpt två 10w solpaneler.... och här kommer mina funderingar in.... enligt säljaren så är det inga problem att koppla in panelerna (18V) direkt till batteriet.... så nu undrar jag om någon vänlig person här på klubben kan lugna min oro......
Sen har jag upptäckt att cellerna inte är lödat längs hela cellen på många av cellerna har man missat 10-20% av lödningen.... enligt säljaren så är det inga problem.... kanske någon vänlig person här på klubben vet bättre och kan berätta för mig.....
Jag kan berätta att vintern har varit ovanligt kal här nere... snö ligger fortfarande kvar på många bergstoppar.... nu har dagarna blivit varma men nätterna är kalla.... och det gillar vi.... tusen tack på förhand
Peter & Wovi

Som ni ser på fotot så gillar Wovi också vårt nya sjöliv.....
 

Bilagor

  • P1030578.JPG
    P1030578.JPG
    477,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej igen.... jo jag kom att tänka på en viktig sak... när man anger panelens parametrar då utgår de i från en solinstrålning på 1000W/ m2 .... men här nere (Kreta) har vi nästan det dubbla (se bilden).... så nu undrar jag om man har nästan det dubbla i instrålningen.... får man då ut mer än vad de anger i panel informationen som tydligen bygger på 1000W/m2...
 

Bilagor

  • 800px-SolarGIS-Solar-map-Europe-en.jpg
    800px-SolarGIS-Solar-map-Europe-en.jpg
    27,3 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej igen.... jo jag kom att tänka på en viktig sak... när man anger panelens parametrar då utgår de i från en solinstrålning på 1000W/ m2 .... men här nere (Kreta) har vi nästan det dubbla (se bilden).... så nu undrar jag om man har nästan det dubbla i instrålningen.... får man då ut mer än vad de anger i panel informationen som tydligen bygger på 1000W/m2...

Oj ser att det blev dubbla svar.... kanske det beror också på den dubbla solinstrålningen....:twitcy:

Men kanske någon moderator kan ta bort ena inlägget.... tack på förhand...
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej igen.... jo jag kom att tänka på en viktig sak... när man anger panelens parametrar då utgår de i från en solinstrålning på 1000W/ m2 .... men här nere (Kreta) har vi nästan det dubbla (se bilden).... så nu undrar jag om man har nästan det dubbla i instrålningen.... får man då ut mer än vad de anger i panel informationen som tydligen bygger på 1000W/m2...
Jag antar att du menar panelens maximala effekt och då är svaret:
[FONT="Verdana","sans-serif"]Nej! Det förhåller sig till och med så att för mycket sol visserligen inte behöver skada solcellen men den värms upp i onödan. Den ökade värme försämrar elektronernas rörelseförmåga.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Utan att bli allt för fysikaliskt kan man, lite förenklat, säga att en viss mängd fotoner från solljuset avger sin energi till elektronerna i kiselplattan och skapar en elektronnivåskillnad (spänning) som är maximerat för varje cell. Effekten kan inte öka med mera sol men väl med fler celler.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Elektronerna rör sig snabbare ju kallare det är. För många fotoner skapar alltså bara mer värme och gör att effekten minskar. Om cellen kyls arbetar den gynnsammare.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Över tid räknat är det självklart en fördel att ju längre ljuset belyser panelen ju mera energi kan den producera.[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Om solpanelen höjs lite från underlaget kan fartvinden, när du kör fort med utombordaren, kyla panelen något men knappast när temperaturen ökar på Kreta då luften kan bli >30gr.C.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Ha i åtanke att sommartid kan panelens baksida bli mycket varm, särskild på Kreta.[/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Behöver jag svara din tvillingbrorsa också?:D[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian [/FONT]
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej kompis... Shitt!!! jag trodde jag hade ytterligare ett argument mot säljaren nu.... alltid är det någon som vet bättre :twitcy: men jag är tacksam att du svarade mig... jag har gjort en "anmälan" till Ebay i dag så får vi se vad som händer... jag är ju ganska trött på säljarens "ekosvar".... you don't need to worry about it,.....Sen kan jag ju upplysa dig om en sak.... eftersom ni har planer på att åka hit nästa år.... Kreta är inte varmt.... här har inte varit någon värme sen vi kom den 22/1.... snön ligger fortfarande kvar på bergen bakom Chania.... så jag föreslår att ni åker till Island.. nu med tanke på all klimatändringar.... där kanske det är varmt.... i alla fall så är ju vattnet varmt där.... kram Peter & Wovi


Jag antar att du menar panelens maximala effekt och då är svaret:
Nej! Det förhåller sig till och med så att för mycket sol visserligen inte behöver skada solcellen men den värms upp i onödan. Den ökade värme försämrar elektronernas rörelseförmåga.
Utan att bli allt för fysikaliskt kan man, lite förenklat, säga att en viss mängd fotoner från solljuset avger sin energi till elektronerna i kiselplattan och skapar en elektronnivåskillnad (spänning) som är maximerat för varje cell. Effekten kan inte öka med mera sol men väl med fler celler.
Elektronerna rör sig snabbare ju kallare det är. För många fotoner skapar alltså bara mer värme och gör att effekten minskar. Om cellen kyls arbetar den gynnsammare.
Över tid räknat är det självklart en fördel att ju längre ljuset belyser panelen ju mera energi kan den producera.

Om solpanelen höjs lite från underlaget kan fartvinden, när du kör fort med utombordaren, kyla panelen något men knappast när temperaturen ökar på Kreta då luften kan bli >30gr.C.
Ha i åtanke att sommartid kan panelens baksida bli mycket varm, särskild på Kreta.

Behöver jag svara din tvillingbrorsa också?:D
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

:wideeyed:Nu har jag fått ett svar från Ebay.... men de motiverade inte återbetalningen till mitt missnöje med produkten ???

Ebay skrev....

Good news! We let the seller know you didn't receive the item, and the seller issued you a full refund. This request is now closed.

Så nu är det bara att söka efter bättre solpanel.... lite extra jobb som jag inte har bett om.... men ibland ger "han där upp" oss saker vi inte har bett om...

Här kan du läsa om mina missnöjen med panelen...
 

Bilagor

  • solarpanel 10W.doc
    102 KB · Visningar: 36

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Bernt & Bärbel sa samma sak!
Tala om för mig var någonstans det har varit bra väder kring Medelhavet, gången vinter?:confused:
Antagligen blir våren inte heller särskild bra!
Förhoppningsvis kommer solen att lugna ner sig igen med färre eruptioner, inför nästa år, som kan förstöra vädret här nere!:cool:
Nästa års vår skall bli fin på Kreta, vi har oftast tur med vädret! I annat fall dricker vi mycket Ouzo då skiter man i vädret!:)
Såg att Wovi fortfarande inte har någon flytväst, skall genast skicka Bonnies, hon vill ändå inte segla längre!
Tag nu väl vara på fotonerna!
Din senaste position? (Kan du också SMS:a om du inte vill skriva den här!)
Howdy part(e)ner!
Julian
PS Såg att de kom ett inlägg emellan! Återkommer! DS
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Sen kan jag ju upplysa dig om en sak.... eftersom ni har planer på att åka hit nästa år.... Kreta är inte varmt.... här har inte varit någon värme sen vi kom den 22/1.... snön ligger fortfarande kvar på bergen bakom Chania.... så jag föreslår att ni åker till Island.. nu med tanke på all klimatändringar.... där kanske det är varmt.... i alla fall så är ju vattnet varmt där.... kram Peter & Wovi [/FONT]

Hmm! När jag var yngre ca:34 år sen brukade jag åka till Red Beach nedan Matala och sova på stranden. På den tiden var det en hippie strand där många bodde året runt. Fanns ingen riktig väg då, mer en stig, men det borde vara åtgärdat nu.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Red Beach Matala! Kommer efter byn Matala, men det vet du ju!
Trevlig tur!
Julian

Tack härlig nostalgi. Oj! Vad mycket kåkar överallt. Vi turades om att vandra till Georges och köpa vin. Nej! Några grottor fick jag inte sova i, det var bara hippie proffsen som bodde där jämt. Jag fick bo i min poncho.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej, Muskatten!

Var på Kreta befinner du dig? Vi åker till Kreta om en vecka, skulle va kul o intressant att träffa dig. Hösten skall vi tillbringa i Grekland, kanske även Kreta ska besökas. Skulle därför gärna ta del av dina erfarenheter. Så, ange gärna din position så får vi se om vi ses.

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Fy & Bi...

Just nu befinner jag mig på södra Kreta... i Paleochora i hamnen.... här är också en annan svensk som har ståt här i nästan 4 år... Hör av er om ni kommer så jag hinner städa lite och göra lite mat....

Kram Peter & Wovi
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Var står du/ni då, då?
Paleochora1.JPG
Jag ser er inte!:D
Paleochora2.JPG
Men du sitter väl under tamarisken i skuggan för värmen och drömmer om den STORA fisken du skall fånga imorgon.:)
Paleochora3.JPG
Hälsningar från SBJ / Julian
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Fy & Bi...

Just nu befinner jag mig på södra Kreta... i Paleochora i hamnen.... här är också en annan svensk som har ståt här i nästan 4 år... Hör av er om ni kommer så jag hinner städa lite och göra lite mat....

Kram Peter & Wovi

OK, då vet vi var du är för närvarande. Vi ankommer Makrygialos imorgon. Stannar en vecka. Tyvärr är det minst 20 mil enkel resa från vår vistelse till Paleochora där du befinner dig. Men om vi inte stöter ihop denna gång så blir det säkert vid annat tillfälle. Till hösten blir det ca. 2 månader för oss i Grekland, då med husbilen.

Tills dess, ha det så bra, både du o Wovi. Och vi önskar dig god fiskelycka framöver!

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Ingen fara, hittade det jag sökte på annat ställe så fortsätt att återkomma Julian.
Tack Pelle! Då är jag åter här!:D
För att stanna "on topic", finns det väl ingen bättre kunskapskälla som handlar om solpaneler än "Solpanel och Regulatorer".
Det du inte hittar där är inte värt att veta!:cool:
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Vi ankommer Makrygialos imorgon. Stannar en vecka.
Fy & Bi! Ursäkta min nyfikenhet! Ni är inte där med husbil! Några charterfartyg lägger knappast till där! Ni har bara en vecka till förfogande! Min slutledning: Ni fuskar och flyr den kalla våren i Sverige och tjuvstartar med en flyg/charterresa till Kreta och bor nu på Makry-Gialos. Hoppas ni får det riktigt gott. Ni får 20-22 gr.C och enbart sol, hela och även nästa vecka. Förväntar mig många fina bilder från Kretas sydkust!:D

Och sol behövs om batterierna skall laddas!;)(On topic!)
Julian
 
Toppen