• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

solid-state relä

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Som många säkert vet så är jag ingen elektriker, men jag tycker för det mesta om att "pilla" med el...

Nu har jag köpt två solid-state relän....
Efter test så inser jag att det var inte så enkelt som jag trodde... Då inget händer när jag kopplar 12v på den sida av reläet som sköter till och från...

Sänder med en bild på reläet... Och är tacksam om någon kunnig kan förklara lite om solid-state relä, och om de går att använda i en HB, isåfall hur...

Kan problemet vara att det är ett dc/ac relä?

Tusen tack på förhand. .
IMG_20220204_143853.jpg

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På Input borde 12V DC fungera om du har + o - rätt. På andra sidan behöver det vara minst 24V AC så det fungerar nog inte med DC om det var detta du tänkt slå av o på.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
På Input borde 12V DC fungera om du har + o - rätt. På andra sidan behöver det vara minst 24V AC så det fungerar nog inte med DC om det var detta du tänkt slå av o på.
Okey... Jag såg efter köpet att det var AC på brytsidan men tänkte att det fungerar kanske ändå.. :rolleyes:
En undran... Måste brytsidan också vara inkopplad för att ett solid-state relä skall fungera?

ingbe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
Eftersom det är AC sekundärt så är det säkert nollgenomgångstyrning på sekundären så det fungerar inte med DC.
Och då borde symtomet vara att det går att slå till (=ström flyter på AC-sidan) men inte från, eftersom dis DC last inte går ner till noll volt. Om du gör ett kort avbrott på AC-sidan när det inte är spänning på DC-sidan kommer det att vara frånkopplat läge när du återansluter på AC-sidan.

Toppen