• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaket Jula

Fredrik Holmqwist

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
29073
Medlemskap
2022
Hej

Går och väntar på mitt medlemskap ska registreras.
Så mitt första inlägg kommer här

Kollar runt efter ett solcellspaket
Hamnade på Julas sida där de har ett paket på 160w
Men på förstasidan står det att det är Polykristallina celler
Men öppnar man den länkande bruksanvisningen så står det att det är Monokristallina celler
Någon som vet vad som är rätt eller fel?

Har mailat men tänkte slänga ut frågan bland experterna ;)

Solcellspaket | Paket med tillbehör | HAMRON | Jula
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Polykristallina solceller har en mörkblå ton medan monokristallina solceller är svarta i utseendet.

så på billederne ser det ud til at være monokristilina celler, som også er bedre end polykristallina celler
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fredrik, min åsikt är att du ska satsa på bättre kvalitet och kanske beställa från Tyskland.

Exempel på anläggning jag skulle välja, dock en helt annan prisnivå.

Allt beror ju på vilka behov du har?
Jag har 200W flex, räcker på sommaren..

Wohnmobil Solaranlage SPR-F 220W 12V EBL optional - Offgridtec

Men det var ju inte billigt.... nästa 3000 mer än om du köper sakerna lösa.... bl.a på eBay...:swoon:

Sen Fredrik så tycker jag att du skall köpa en mppt laddare ....... och har du lite mer pengar så köp tunna flexibla paneler. ...lycka till
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
SÅ här skriver en kund efter han köpt detta paket: "Solcellen fungerar alldeles utmärkt. För detta pris så kan man inte begära mera. Hur skall man kunna montera med vinklingsbara fästen? (Punkt två i manualen) jag hittade inga sådana. Man kunde också upplysa om att det är polykristallina solceller och inte monokristallina."
 

Fredrik Holmqwist

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
29073
Medlemskap
2022
SÅ här skriver en kund efter han köpt detta paket: "Solcellen fungerar alldeles utmärkt. För detta pris så kan man inte begära mera. Hur skall man kunna montera med vinklingsbara fästen? (Punkt två i manualen) jag hittade inga sådana. Man kunde också upplysa om att det är polykristallina solceller och inte monokristallina."

Tyckte jag läste alla recensionerna.:(
Det förklarar ju att det ÄR polykristallina celler.
Tack för hjälpen att reda ut detta :)
 
Senast ändrad:

Fredrik Holmqwist

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
29073
Medlemskap
2022
T

Travel Master

Guest
Hej,
Det är Polykristalina celler och är paketet verkligen billigt, du får vad du betalar för.
Det är en enkel solcellsregulator, tunna kablar och det framgår inte om panelen har dioder. inte heller anges vikten men den bör vara runt 10kg vilket kan vara ett problem.
Varför inte en tunn panel istället (vikt Max 2kg) och en MPPT regulator som är 25-30% effektivare. Se det som en investering i din bil.
 
Toppen