• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsmontering på en Argos 747 Tips Tack

T

Thomas Garbo

Guest
Gjorde en upptäckt i samband m påfyllning av färskvatten, läckage. Vatten rann fram diagonalt under spisen m början fr handfatet i Toautrymmet!! Lätt fixat, T-koppling nere vid golvet som inte satt ihop ordentligt!! ��⚓️ Men efterhoptryckning av rören TÄTT��⚓️ Sedan fann jag elproblem m kranen i handfatet���� Kontakten i vredet hade gått sönder ���� Bytte kran, kostnad 990:-. Allt OK. Nu nästa projekt: Solcellspanel, montering!! Finna plats på taket för en 100 W:are, rengöring, limning, borrning, kabeldragning och anslutning, ja ni som kan vet vad som väntar mig!! TIPS Någon??? Kanske rent av, var drar jag ner kabeln lättast?? Och vilken väg till batterierna under vända soffan, bakom förarsidan. Tacksam för tips, FORT!!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Solcellsmontering på en Argos 747 Tips Tack

Hej Thomas!

Här kan du läsa om mitt montage:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t56776-3/#post456465

http://www.husbilsklubben.se/forums/t60146/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t60331/

Jag har inte limmat mina. Har 440 w på taket, konkurrent till Ringhals....:twitcy:
Jag ledde ned kablaget genom röret till spisfläkten, sedan genom skåpen ner till MPPT regulatorn som sitter monterad utvändigt på soffan i dinetten, den som man åker baklänges i. Detta för att ha så korta kablar som möjligt från regulator till batteri. Kablarna är inkopplade direkt på batteriet, inte genom elblocket.. Sen har jag en separat batterimätare som visar mer rätt än Shaudtpanelen. Läs igenom alla trådarna så ser du hur jag kommit fram till mina beslut med hjälp av all kunskap som finns i denna eminenta klubb!

Sen sist men inte minst så se till att du har en rejäl batteribank att lagra all din solenergi i, jag har 3 st 95A AGM-batterier.

Jag är supernöjd med mina grejer!

/Ludde
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Solcellsmontering på en Argos 747 Tips Tack

Om man inte limmar - skruvar man då! Jag limmar som dom flesta andra gör(Sikaflex291 båtlim) och räkna på kabelarean, tunna kablar ger STORA förluster men den som inte är elektriker förstår inte det, snyggt är inte alltid bra.
Regulator, brytare manuell för extra säkerhet, en solcell laddar även av lysrörsbelysning, säkringar, 10 A till 100W panel 100W=12V x 8.32A ca. Mppt regulator.

Som elektriker så undrar jag hur en del av er överlever och läser rent skrämmande rekommendationer.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Solcellsmontering på en Argos 747 Tips Tack

Jag har rejäla kablar hela vägen. Jag har varken skruvat eller limmat. Om du läser igenom trådarna ser du hur jag har monterat solpanelerna på mina takrails. Då har jag ett rejält avstånd mellan taket och panelerna vilket gör att värmen hålls nere. En solpanel som har för lite luftcirkulation runt blir väldigt het och tappar kapacitet och livslängd.

Det görs säkert felaktigt utförda installationer, jag vet inte vad du syftar på, men är det mitt montage du menar så får du förklara dig vad du inte tycker är bra tack.

/Ludde
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsmontering på en Argos 747 Tips Tack

Om man inte limmar - skruvar man då! Jag limmar som dom flesta andra gör(Sikaflex291 båtlim) och räkna på kabelarean, tunna kablar ger STORA förluster men den som inte är elektriker förstår inte det, snyggt är inte alltid bra.
Regulator, brytare manuell för extra säkerhet, en solcell laddar även av lysrörsbelysning, säkringar, 10 A till 100W panel 100W=12V x 8.32A ca. Mppt regulator.

Som elektriker så undrar jag hur en del av er överlever och läser rent skrämmande rekommendationer.

Har till och med läst att man skall förtenna kablar som skall in i skruvplintar, håller med dig att här finns tips som inte alltid är adekvtata.

Lars
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Solcellsmontering på en Argos 747 Tips Tack

Hej Ludde och du har nog gjort det mesta rätt, vill citera undertråden samtidigt och man ska ALLTID förtenna kablarna, en på en annan tråd tyckte tvärtom därför att kablarna blir hårda och lossnar efter ett tag, man ska alltid efterdra elinstallationer flera gånger per år, då undviker man överström pga dålig kontakt, tänk på att du åker i ett rörligt fordon där det vibrerar hela tiden.
Med högre ström (dvs dålig kontakt) så sjunker spänningen, batterier dras ur fortare och får lägre livslängd i dom flesta fallen, det som jag skriver finns ju att läsa på nätet så tro inte bara på mig, jag tycker en del är ganska gissande här.
Med vänlig Hälsning Sören
 

Saverman

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Örebro
Gjorde en upptäckt i samband m påfyllning av färskvatten, läckage. Vatten rann fram diagonalt under spisen m början fr handfatet i Toautrymmet!! Lätt fixat, T-koppling nere vid golvet som inte satt ihop ordentligt!! ��⚓️ Men efterhoptryckning av rören TÄTT��⚓️ Sedan fann jag elproblem m kranen i handfatet���� Kontakten i vredet hade gått sönder ���� Bytte kran, kostnad 990:-. Allt OK. Nu nästa projekt: Solcellspanel, montering!! Finna plats på taket för en 100 W:are, rengöring, limning, borrning, kabeldragning och anslutning, ja ni som kan vet vad som väntar mig!! TIPS Någon??? Kanske rent av, var drar jag ner kabeln lättast?? Och vilken väg till batterierna under vända soffan, bakom förarsidan. Tacksam för tips, FORT!!
Hej! Vart hittade du T-kopplingen?

Mvh
 
Toppen