• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tips och råd kring solpanelköp

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jo jag vet...det finns massvis av trådar att söka i detta ämne...men så är det ju så också att det är lite svårt att hitta svaren på de frågor som är anpassade efter just mina behov....
Så jag startar en ny tråd.:oops:
Jag är storförbrukare på el, har en Efoy 1200, men vill spara på den, har bränt av 800 timmar på den och livslängden lär vara 5000, vi planerar att ha denna husbil i minst tio år till.:cool:
Så under sommaren finns det ju ingen anledning att slösa på Efoytimmarna.
Min batterikapacitet är idag 3 x 100 Ah AGM batterier.
Jag kommer att ha 1-4 kajaker på taket, vet inte riktigt hur jag ska placera panelerna, men det är ju ingen vits med solpaneler om kajakerna skymmer dom. Vad bör jag tänka på, hur stora paneler behöver jag som storförbrukare, vad ska man tänka på vad beträffar placering, och vad skulle kalaset kunna tänkas gå på? Jag har inte en susning för egen del, så det vore bra att få lite vägledning om priset.
Skall nämna att på taket finns även parabol, en Oyster 85, så det är lite trångt. Bilen är en Argos 747-2, 8,90 lång, se "Min Husbil" i profilen för bilder och mer info.
Kommentarer och förslag om att hellre ta in på camping o.s.v. undanbedes, tack. Jag vill vara helt oberoende och självförsörjande.

/Ludde
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Stollen! har Du ingen motor på bilen? varför ska du har så stora solceller????
50w räcker gott för underhållsladdning. Övrig tid går väl motorn när bilen rullar och laddar då batterierna med hjälp av det inbyggda kraftverket (Generatorn) blir det elbrist vid fricamp så starta bilen, låt den gå ca 30-40 min utan elförbrukare på så är batterierna laddade.
:twitcy:Dessutom står du väl mest på camping med 230 volt anslutning. :twitcy:
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Det är 100w men hur många amp vet jag faktiskt inte köpte den på Elmia mässan regulatorn heter Phocos. Jag har koplat in den direkt på batteriet via en säkrinng förståss.Namnet på panelen tror jag sw exergon!? Kanske någon i klubben som känner igen det.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Det är 100w men hur många amp vet jag faktiskt inte köpte den på Elmia mässan regulatorn heter Phocos. Jag har koplat in den direkt på batteriet via en säkrinng förståss.Namnet på panelen tror jag sw exergon!? Kanske någon i klubben som känner igen det.

Jag installerade liknande på min gamla husbil. De säljs på Välkommen till Lego Elektronik

Jag var supernöjd!!! Nu är det dags på nya bilen...
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

[FONT='Arial','sans-serif']Hej solfångare är det rätta och ett drag med släp till övrig bröte. Att hasa kanoter upp till taket tröttnar du snart på och när du tappat en i hb och kajaken o hb är sönder sliter du ditt hår.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Jag satte min på takräls du får fångaren lägre temp= bättre effekt hållbarhet samt lätt att tvätta Ja ja vet jag är en puttsnörd men min Argos skall vara som ny.... Själv monter jag drag i år och inköper ett läckert släp men detta återkommer vi till.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Har lagt upp en 140w panel tror det var b. eller a kvalite och har Ebl orginal regulator fungerar så himmla bra trotts två elhungriga tonåringar....så är vi 2x 110a klara innan vi gått upp[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Men då har vi ju inte extra frys med oss he he.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Kram.[/FONT]
[FONT='Arial','sans-serif']Mikkeman[/FONT]
 

Bilagor

  • DSC00138.JPG
    DSC00138.JPG
    760,9 KB · Visningar: 17
  • DSC00140.JPG
    DSC00140.JPG
    567 KB · Visningar: 15
  • DSC00141.JPG
    DSC00141.JPG
    532,2 KB · Visningar: 7

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Finns säkert lika många antal sätt att montera solceller på som husbilsåkare!

Personligen är jag "För" god marginal på det mesta jag gör... Så... 510Wp/24v med 40A flerstegs laddteknik MPPT regulator...
470Ah batteribank + 2000w (4000W) sinus inverter, funkar bra med 2000W damsugare! Varför? För att det går.. + att vi t.o.m. kan köra AC'n någon timme vid fricamp. :)

Ja,ja... Vi är ju inte alla lika & tur är väl det! länk till mitt bygge: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/434856


Hmmm... Om inte ha kajaker/kanoter på taket, inte heller på släp, då hade jag filurat fram ett fäste till dragkroken alt. bakväggen till "flytetygen" bak på bilen! Men det är jag det... :yes: ;)
Mvh. Magnus
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

[FONT='Arial','sans-serif']Hej solfångare är det rätta och ett drag med släp till övrig bröte. Att hasa kanoter upp till taket tröttnar du snart på och när du tappat en i hb och kajaken o hb är sönder sliter du ditt hår.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Jag satte min på takräls du får fångaren lägre temp= bättre effekt hållbarhet samt lätt att tvätta Ja ja vet jag är en puttsnörd men min Argos skall vara som ny.... Själv monter jag drag i år och inköper ett läckert släp men detta återkommer vi till.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Har lagt upp en 140w panel tror det var b. eller a kvalite och har Ebl orginal regulator fungerar så himmla bra trotts två elhungriga tonåringar....så är vi 2x 110a klara innan vi gått upp[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Men då har vi ju inte extra frys med oss he he.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Kram.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Mikkeman[/font]

Snyggt montage Mikkerman! Din text är dock lite svårläst...:wideeyed:
Det som är snyggt är att panelerna är monterade såpass högt att man kommer åt att rengöra och vaxa inunder.

/LUdde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

[FONT='Arial','sans-serif']Hej solfångare är det rätta och ett drag med släp till övrig bröte. Att hasa kanoter upp till taket tröttnar du snart på och när du tappat en i hb och kajaken o hb är sönder sliter du ditt hår.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Jag satte min på takräls du får fångaren lägre temp= bättre effekt hållbarhet samt lätt att tvätta Ja ja vet jag är en puttsnörd men min Argos skall vara som ny.... Själv monter jag drag i år och inköper ett läckert släp men detta återkommer vi till.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Har lagt upp en 140w panel tror det var b. eller a kvalite och har Ebl orginal regulator fungerar så himmla bra trotts två elhungriga tonåringar....så är vi 2x 110a klara innan vi gått upp[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Men då har vi ju inte extra frys med oss he he.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Kram.[/font]
[FONT='Arial','sans-serif']Mikkeman[/font]

Hej Mikkerman! Vart har du köpt takrälsen? Så vill jag också ha det, så man kommer åt att putsa under. Jag vill inte heller limma fast något på taket.


/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Nu har jag beställt skenor och sen har jag ringt och bokat paneler på Lego-elektronik i Falkenberg. 2 st 130 watts paneler + MPTT regulator 20 A + display + kablar, ca 9000 kr. Jag är så tacksam för all hjälp och tips jag fått från detta forum! :yes:

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Jaha, nu börjar det närma sig montering....

Skulle vilja ha lite hjälp med hur man kopplar....parallellkopplat antar jag...kan nån rita med en svart och en röd penna på min skiss?
Det blir två st 130 w paneler och två st 90 w...här ska det banne mig inte fattas nån ström i fortsättningen...skämt åsido, en del av panelerna kommer att delvis täckas av kajaker på taket när de är med. Därför har jag tagit till i överkant.

Jag hade nämligen tänkt att en av 90w panelerna ska kunna brytas.

Jag har beställt en 30 A MPPT IVT regulator avsedd för AGM batterier. Jag kommer att ligga på gränsen med för mycket A in under de mest gynnsamma förhållandena. Enligt de jag pratat med som säljer dessa, är det ingen direkt risk att den pajjar, däremot kan den få spel och visa fel värde när A-talet överskrider 30, vilket troligtvis ändå är väldigt liten risk. Dessutom så tål apparaten förmodligen mer än vad som är angivet. Men för säkerhets skull vill jag ändå ha möjlighet att bryta en 90w panel.
Jag vill då veta hur jag ska dra kablaget, för att få ner en ledare (för det räcker väl med att man bryter den ena?) till regulatorn, som kommer att sitta i skåpet i köket.

Sen kommer en av 90 w panelerna att skymmas lite i ena kanten av parabolen, när den är nedfälld. Jag har räknat ut att utrymmet inunder klarar sig, men kommer ändå att sätta en bit liggunderlag på kanten på panelen, så det inte kan skava om det rör sig när jag kör.

Kablaget kommer jag att leda ner genom köksfläktens frånluftsrör, regulatorn sätter jag i skåpet där, sedan leder jag ner kablarna till batteriet.

Hoppas på att klara detta med er hjälp, jag vet ju att ni så gärna hjälper till! Det hör väl inte till vanligheterna att tjejer frågar om sånt...:twitcy::twitcy:

Måste lära mig löda också, få se om jag kan haffa nån till det innan jag åker! På två av panelerna måste man nämligen löda fast utgående kablage.


Tak Burstner Argos 747 1.jpeg

120506.001.jpg

120506.002.jpg

120506.003.jpg

120506.004.jpg

120506.005.jpg

120506.006.jpg

120506.007.jpg

120506.008.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Med den regulatoren ville jeg satt opp en matrise: seriekople de 2 90W og likedan med de 2 130W, og kople disse 2 superpanelene i paralell. Gevinsten er mer effekt ved lavere strøm. Litt forenklet:

Fra + på regulator en kabel til + på den ene 90W og den ene 130W, tilsvarende fra - på regulatoren til - på de to andre panelene. fra den ledige - på den ene 90W til + på den ande 90W og tilsvarende for 130W. Teoretisk kunne en også koble en tverrkabel mellom disse to siste kablene, men jeg kan ikke se noen gevinst med det - mulig andre kan gi et godt argument, selv om jeg tror at krysskoblingen kan gi litt ekstra når du har kajakkene på taket i forhold til de andre løsningene.

Den enkel rene parallelle er fra + på regulator til + på alle paneler og fra - til -.
Denne løsningen gir dobbelt så stor strøm i kabelen ned fra taket uten å få større effekt.
 
Toppen