• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsfunderigar

P

Pebben o Lena

Guest
Hej alla soldyrkare!
Nu,när solen återigen är hygglig och lyser tänkte jag äntligen komma till skott och installera solcellen jag införskaffade på
Kistamässan förra året.Varför jag ej gjort detta tidigare beror
till stor del på rädsla och osäkerhet. I paketet ingår bl.a en monterinssats innehållande hållare till solcellen som ska limmas fast med ett lim som heter Sikaflex,samt ett medel som ska användas förbehandlas med innan limning sker. Min undran är,
Håller verligen detta? Man kan ju tänka vad som kan ske om solcellen skulle lossna. Finns det någon i klubben som har erfarenhet av detta lim och kan ingjuta mod hos mig så att jag kan avsluta detta arbete?Behöver extrakraft till vår semesterresa till Nordkalotten i sommar! :cool:
Hälsningar
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsfunderigar

Det håller om du gör rätt och sen skall det härda i 24 timmar innan du kör bilen .

Sen har jag sett en del som monterat solceller har monterat kabelgenomföringen utanför solpanelen , på min är den monterad under solpanelen och då är den skygddad för regn och rusk .

Vi inkoppling så skall du koppla den till EBLét för på så sätt kan du se på din panel hur mycket det laddar och det laddar då även bilbatteriet .

I Denna länken kan du läsa lite mera och se på bilder hur det ser ut på min Hymer 544 2005:a .

http://www.husbilsklubben.se/forums/t38348/?highlight=solcell
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Solcellsfunderigar

Hej Bengt-Åke!
Tack för dina råd ang. solcellspanel. Nu ska här limmas
Jag har skaffat färsk Sika flex eftersom limmet jag fick med
paketet var gammalt "bäst föredatum på". Nu går jag och funderar på om panelen ska placeras längs med eller tvärs över
taket.Vad är brukligt? Hur har du placerat din?
med tacksamma hälsningar
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsfunderigar

De solceller jag haft har varit fabriksmonterade,k och de har båda två haft genomföringen utanför solcellerna jag tror det beror på att det är lättare att se om något händer i genomföringen än om det sitter under den. Och vatten rinner ju ändå in när man kör eller hur Mvh Hans
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsfunderigar

Sikaflex är ett varumärke och det finns olika sorter, men den "vi" använder håller panelen på plats. Starkt som brännvin!
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Solcellsfunderigar

Hej Gunilla o Kent!
Just nu står min solcellsintallation i "vila" p.g a regn och ostadigt väder och avsaknad av kontakt med 3 stift som ska anslutas till EBLét. All kabeldrgning är jag annars klar med utom den mellan
panel och regulator(dragtråd dragen klar ),så nu är det bara göra hål för kabelgenomföring och invänta bättre väder.Paketet som jag köpte innehöll regulator av fabrikat Phocos typ CML10-2.2.Denna vet jag ingenting om, men hoppas att den ska duga.
Tack för visat intresse!
Med vänlig hälsning/Pebben:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen