• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcells problem

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Jag har två nymonterade solceller. Upptäckte när jag tvättade taket att jag fått (trodde jag) en jättestor fågelskit på den ena panelen men vid närmare titt såg jag att något hänt med panelen. Förutom den vita ”fågelskiten” som är lite upphöjd o ojämn ser det ut som ytskiktet släpp. Jag ska få en ny men undrar om någon i klubben vet vad det kan bero på?
 

Bilagor

  • E10A1D36-5A77-4495-9FBE-95F18D54E834.jpeg
    E10A1D36-5A77-4495-9FBE-95F18D54E834.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 130
  • 3E82FA24-BD34-4394-AA9D-10969F1CFE06.jpeg
    3E82FA24-BD34-4394-AA9D-10969F1CFE06.jpeg
    4,1 MB · Visningar: 128

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Dom där tunna elastiska blir lätt gör varm när som limmas på tak. Det är en värmeskada.

För att undvika detta limmar många fast cellen på kanalplast och sen på taket.

Annars är det enklare att sätta dit en solcell som har metallram. Dom blir inte lika varma och har mycket längre hållbarhet
 
Senast ändrad:

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Dom där tunna elastiska blir lätt gör varm när som limmas på tak. Det är en värmeskada.

För att undvika detta limmar många fast cellen på kabalplast och sen på taket.

Annars är det enklare att sätta dit en solcell som har metallram. Dom blir inte lika varma och har mycket längre hållbarhet
Dessa är limmade direkt på takets glasfiber, gör det ngn skillnad?
Enl firman skulle dessa paneler ha god kvalitet och de har bara bra erfarenheter påstår de. Detta fel har de aldrig haft tidigare
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dessa är limmade direkt på takets glasfiber, gör det ngn skillnad?
Enl firman skulle dessa paneler ha god kvalitet och de har bara bra erfarenheter påstår de. Detta fel har de aldrig haft tidigare
Jag tog bort flera paneler som var limmad på mitt hb tak, eftersom de gav väldigt lite.. Det var inte enkelt att ta bort dem för jag hade använt ett lim som verkligen höll...
Men det som sen var jobbigast var när jag såg alla bulor i glasfiber taket där panelerna hade suttit...
Värmen från panelerna (kan bli över +80°) och detta får glasfiber att reagera och svälla... Hela taket var jag tvungen att slipa ner och måla om...
Idag varnar jag för att limma tunna paneler på glasfiber taket på en husbil...
Jag har limmat till några vänner, men där limmade vi panelen först på kanalplast, och det verkar fungera bra...

Bilden visar bubblorna i glasfiber taket, det svarta är limrester

IMG_20220710_145002.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen