• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solceller

cadd

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Säter
HBK-Nr
39756
Medlemskap
2024
hej allihop ska montera 2 st solceller på min husbil
söker efter ett el schema hur jag kopplar in dom köpte ett komplett set med regulator
har en gammal bil årsmodell 2004 tack på förhand cadd
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Du kan seriekoppla dina paneler eller parallellkoppla dem.

Fördelen med seriekoppling är att de ger högre verkningsgrad när solen lyser.
Nackdelen är att om ena panelen hamnar i skugga och slutar leverera, så ger inte den i solen någon effekt heller.

Parallellkoppling ger lite sämre verkningsgrad, men ger i sin tur fördelen att den ena fortsätter leverera - även om den andra är i skugga.

Förmodar att din regulator klarar både spänningen och strömmen som blir, oavsett kopplingsmetod.
Du justerar regulatorns inställningar efter vilken batterityp du har.

Som Adriamatrix skriver så drar du det enklast direkt till batteripolerna.
Vissa elektroblock har ingång för solpanel. Kopplar man det hela, den vägen - då får man med panelinstrumentet om det laddar eller ej.

Du bör montera säkring både på kabeln från solpanelen till regulatorn, och på kabeln mellan regulatorn och batteriet. Men minst på kabeln från regulator till batteri. En strömbrytare på kabeln från solcellen är inte ett måste, men bra ibland. Väljer du att montera en strömbrytare, så måste du kontrollera att den tål effekten.

Här finns exempel (länk) på inkoppling, som jag hittade på Alltomsolkraft.se

1713441723846.png
 
Toppen