• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solceller

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
jag har monterat solceller på bilen en Adria sonic 700sl+ 2020, jag kopplade via regulatorn direkt till batteriet ett agm det fungerar perfekt har nästan alltid 100% på förbruknings batteriet, då min fråga om man kopplar till ebl boxen kommer det då laddning till startbatteriet med?. hur kopplar man in solcellen i ebelboxen det får ej bli fel för då blir det nog dyrt,
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Normalt laddar EBL:en både start- och bodelsbatterierna. Solcellerna skall därför kopplas till EBL:en för att laddningen skall fungera korrekt.
På EBL:en finns särskild anslutning för solceller, se din manual.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På min EBL29 är det separata ingångar för start- resp. bodelsbatteri från solcellerna.
Min mppt-regulator (Victron) har en enda utgång vilket betyder att jag enbart laddar bodelsbatterierna då jag prioriterar dem.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Själv fördrar jag att koppla solcellerna direkt på batteriet då EBL koppling ger extra förluster. Laddning av startbatteriet har jag löst med en manuell omkopplare mellan ladd regulator och batteriet. den har tre lägen 1. startbatteriet laddas. 0. ingen laddning alls till batterierna. 2. bodelsbatterierna laddas.
Det är väldigt sällan som ett startbatteri behöver extra laddning men med denna lösning så finns möjligheten om behov skulle uppstå,
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Min solcell är kopplad direkt till bodelsbatteriet. När detta batteri är över ca 13V, kopplas bil och bodelsbatteri ihop och en viss laddning går även över till bilens startbatteri.
Det sitter naturligtvis en regulator mellan solcell och batteri.
 
Toppen