• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

F

F.d. 55436

Guest
Solcell

Tänkte köpa en portabel anläggning och koppla direkt på startbatteriet När det är fulladdat går laddningen automatiskt över till bodelsbatteriet?
Pössl 2014
 
Sv: Solcell

Laddning till bobatteriet sker normalt bara när bilens generator går och D+ från tändningen/generatorn drar ett relä i bodelscentralen (EBL) och då kopplas de samman. Kopplar man en Ctek Dual250s istället för att köra genom ebl sker laddning när spänningen är hög nog. Men kopplar du en Ctek dual till solcellen och kopplar som de beskriver, laddas bodelsbatteriet upp och sedan startbatteriet. Då behövs ingen särskild regulator till solpanelen då det sitter en MPPT regulator i dualen. Men då måste vissa kablar från ebl kopplas bort annars går strömmen runt.
Med vänlig hälsning, Conny
 
Sv: Solcell

Nej, strömmen går inte runt, den går alltid från högre potential till lägre.
 
Sv: Solcell

Laddning till bobatteriet sker normalt bara när bilens generator går och D+ från tändningen/generatorn drar ett relä i bodelscentralen (EBL) och då kopplas de samman. Kopplar man en Ctek Dual250s istället för att köra genom ebl sker laddning när spänningen är hög nog. Men kopplar du en Ctek dual till solcellen och kopplar som de beskriver, laddas bodelsbatteriet upp och sedan startbatteriet. Då behövs ingen särskild regulator till solpanelen då det sitter en MPPT regulator i dualen. Men då måste vissa kablar från ebl kopplas bort annars går strömmen runt.
Med vänlig hälsning, Conny

Är lite nyfiken på Ctek dual, du skriver att den först laddar bodelsbatteriet och sedan startbatteriet. Jag kan se att laddaren bara har en utgång märkt batteri. kan du förklara hur den då kan ladda olika batterier vid olika tillfällen?
 
Är det någon idé att köpa Biltemas billiga solceller.
Någon med erfarenhet?
 
Sv: Solceller

Du får nog precisera vilka paneler du tänker på.
Jag ser inget på Biltema.se som skulle vara något att tänka på.
 
Sv: Solcell

Den har två, en märkt Generator/batteri, det är startbatteriet.

Den anslutning som är märkt Generator/batteri är också tydligt märkt med in. Menar du alltså att denna ingång också kan leverera en utström!
Konstig märkning av Ctek i så fall
 
Sv: Solcell

Merkingen er rett for 90% av bruken, men at den kan levere ladning også på IN er en bonus og virker kun når batteriet på UT er fullt ladet og kun fra solar.
 
Sv: Solceller

Jag menar dessa som är lösa. Inte monterade utan flyttbara. Ex.vis i framrutan eller där solen lyser som bäst.
 
Sv: Solceller

Biltema har ju 3 modeller av solceller med effekten 1,5 W, 6 W & 13 W. Om trådskaparen tänkt att använda någon av dessa till start- eller bodelsbatterierna så är dom för små. Men för att ladda telefoner, surfplattor eller powerbank's skulle dom duga.
För laddning av start- eller bodelsbatterier är det panel-effekter på 100 W & uppåt som gäller om man skall ha någon effektiv laddning.

Bennie
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Solceller

Men dessa små laddare bord kunna ha en funktion i underhållsladdning och hålla självurladdningen stången.

Det jag fungerar på är så att de inte överladdar batteriet.
 
Sv: Solceller

Men dessa små laddare bord kunna ha en funktion i underhållsladdning och hålla självurladdningen stången.

Det jag fungerar på är så att de inte överladdar batteriet.

Det är klart att skulle man inte använda HB'n på några år & att den står i ständigt solsken så skulle det nog fungera. Många av oss underhållsladdar inte alls under vintern när HB'n är avställd utan problem. Den lilla självurladdning som sker för man ju tillbaka efter att motorn gått en stund. För att helt eliminera självurladdning kopplar man bara bort minuspolerna från batterierna under avställningen.

Bennie
 
Sv: Solceller

Hej!
Jag har en portabel solcellskoffert. den har jag kopplat in direkt på EBL.

Tommy
 
Sv: Solceller

Kan du vidareutveckla det, och funkar det att ladda bodel eller startbatteriet eller båda samtidigt
Vilken kassett är det?
 
Sv: Solceller

Den lilla självurladdning som sker för man ju tillbaka efter att motorn gått en stund. För att helt eliminera självurladdning kopplar man bara bort minuspolerna från batterierna under avställningen.

Bennie

Tror inte du kan eliminera självurladdning genom att koppla bort alla belastningar. Även om ett batteri inte har något belastning alls ansluten så laddas det sakta ur. Hur fort beror på typ av batteri, förvaringstemperatur mm.
 
Sv: Solcell

OK, då förstår jag. Där lyckades Ctek lura mig och kanske ännu fler!
-------------------------------------------------
Hej Håkand, det man bara måste se till är att husbilens ordinarie ofta kallade skiljerelä som normalt kopplar bort startbatteriet från bobatterierna när bilens generator inte laddar blir helt bortkopplat eller bortmonterat.
Om skiljereläet skulle sitta kvar mellan startbatteriet och Ctek'en så kan ju inte Ctek'en ladda startbatteriet när bilen står och solen skiner, men för övrigt när bilen är igång så märker man inget och allt funkar då skiljerelät ligger till.
Även skiljereläfunktionen finns inbyggd i Ctek'en...
Så i princip, en kraftig högt säkrad kabel mellan startbatteriet och Ctek'ens ingång, inget mer på den sträckan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: Solcell

-------------------------------------------------
Hej Håkand, det man bara måste se till är att husbilens ordinarie ofta kallade skiljerelä som normalt kopplar bort startbatteriet från bobatterierna när bilens generator inte laddar blir helt bortkopplat eller bortmonterat.
Om skiljereläet skulle sitta kvar mellan startbatteriet och Ctek'en så kan ju inte Ctek'en ladda startbatteriet när bilen står och solen skiner, men för övrigt när bilen är igång så märker man inget och allt funkar då skiljerelät ligger till.
Även skiljereläfunktionen finns inbyggd i Ctek'en...
Så i princip, en kraftig högt säkrad kabel mellan startbatteriet och Ctek'ens ingång, inget mer på den sträckan.

M.v.h. JANKRO.

Tack för ett informativt svar. Jag har inte fördjupat mig i hur elsystemet i husbilar fungerar så här har jag mycket att lära.

Funderar nu på var skiljereläet sitter, jag har trott att det sitter inbyggt i EBL-enheten, stämmer det?

/Håkan
 
Sv: Solceller

Hejsan, det går tyvärr inte att ge ett bra svar på. Det finns säker många olika placeringar på skiljereläet beroende på tillverkare, årsmodell m.m..... m.m.
Det sitter säkert placerat i elblocket ibland, och förmodligen ibland mer i närheten av startbatteriet. Förr var det inte alls ovanligt att skiljereläet "brann up" och blev förstört med tiden p.g.av hög ström och blev ersatt. Så i alla fall i äldre bilar så kan det sitta var som helst, men naturligtvis mellan starbatteri och bodel :p:.

Det skall ju bryta kontakten mellan startbatteriet och bodelen när bilen inte är igång och generatorn inte laddar, så man inte plockar ström från startbatteriet till bodelen när man förbrukar ström i bodelen. Det skulle ju kunna sluta med att bilen inte går att starta.

M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen