• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är ofta som det glöms bort att flera laddare kopplade till samma batteri kan lura varandra och tro att all avkänning för att ladda max. kommer enbart från batteriet och inte också från någon annan laddare.
Så vid sådan inkoppling bör man kunna mäta så man verkligen vet att full laddning kommer från alla källor och att någon laddare inte går ner på underhållsladdning lurad av den andra. Eller köpa laddare/regulatorer av fabrikat som man vet kan samverka. Men det skadar ändå inte att kunna mäta så man verkligen vet att det funkar även då.
Det är inget vidare att koppla in en extra solpanel och regulator direkt till batteribanken och den ev. blir ensam om att ladda för den lurar den befintliga regulatorn till solpanelerna på taket att stänga av eller gå ner på underhållsladdning, eller ev. tvärt om.
Enklast för att veta att det funkar med befintliga grejer är att koppla in en lös panel till befintlig solcellregulator via en "skarvsladd" om befintliga paneler har samma spänning och regulatorn även räcker till för nya extrapanelen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Alternativet (om du har dc/dc laddare) är att låta den extra panelen ladda startbatteriet.
När startbatteriet är fullt ökar spänningen såpass att dc-laddaren tror att du startat motorn och börjar således också ladda batteriet.
Så hade jag på förra bilen.
Av tre paneler kopplades en till startbatteriet.
 
Toppen