• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell till EBL 220

Stefan Bjöörn

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Enskededalen
HBK-Nr
28190
Medlemskap
2022
Hur kopplar jag min regulator till mitt ebl 220 ?
Jag har köpt ett kabelpaket med färdiga kontakter
En som jag tror ska till BL 5, men vart skall dom kablarna sitta i regulatorn ?
sedan följer det med en mindre kontakt med brun kabel, hur kopplar jag den ?
Jag har en Steca pr1515 Regulator
Solcell inkopplad, bodelsbatteri inkopplad , men inga kablar till "förbrukning"
hur kopplar jag till ebl ?
upload_2019-9-24_22-20-0.png
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lite oklart hur du kopplat. Från regulatorn kan du antingen koppla utgående ström till bodelsbatteriet eller EBL. Det verkar som att du redan kopplat utgående ström till batterierna? Om så är fallet får du ta bort denna koppling och i stället koppla in dig via de färdiga kontakterna till EBL. Du kan läsa i andra solcellstrådar om för och nackdelar med att koppla till batterierna eller gå via EBL.
Kjell
 

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Hej, jag har en steca pr 1515 och kan konstatera att knappen för last, dvs bryta ström fungerar inte. Den fungerar såvida att man kan med den släcka "lampsymbolen" i displayen, men den bryter inte strömmen. Störst problem är det då det automatiska skyddet mot urladdning inte funkar vilket har orsakat några helurladdningar :-(
Ni andra som har denna typ, har ni råkat ut för detta fel? Vet ni om det går att laga eller behöver jag köpa en ny?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Så skall ju knappen fungera. Den skall bara släcka lasten som du har kopplad
på "lastuttaget" på regulatorn.
I många fall använder man inte detta utan bara "panel in" och "batteri".
Finns det verkligen ett sådant skydd på regulatorn till solpanelen?
JA men bara på "lastuttaget" enl manualen.
Är det inte något annat som drar ur batterierna?

Själv använder jag en MPPT regulator och denna typ är ett bättre val än PWM regulatorerna.

 

piotrG

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Vänersborg
Hej, jag har en steca pr 1515 och kan konstatera att knappen för last, dvs bryta ström fungerar inte. Den fungerar såvida att man kan med den släcka "lampsymbolen" i displayen, men den bryter inte strömmen. Störst problem är det då det automatiska skyddet mot urladdning inte funkar vilket har orsakat några helurladdningar :-(
Ni andra som har denna typ, har ni råkat ut för detta fel? Vet ni om det går att laga eller behöver jag köpa en ny?
Tänkte undersöka detta grundligt och tog ut batterierna och kopplade loss regulatorn. När jag satte upp denna i kontrollerad miljö visar det sig att den fungerar och bryter lasten som den ska. Däremot är den konstruerad att den bryter minus (jord). Plus är tydligen gemensam för solcell, batteri och lastutgång. Det ser ut att de flesta prytlarna i husbilen har egen jord och då gör det varken till eller från om regulatorn bryter jorden eller ej. Måste säga att jag inte begriper varför det är konstruerat så. Någon som förstår sig på detta?
 
Toppen