• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell eller bränslecell ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall utrusta min nya bil med något av ovanstående.
Frågan är bara vilket alternativ jag skall välja?.
Då det gäller solcell så blir det i så fall ett system med en GPS styrd solcell. Pris c:a 28.000:- monterat på bilen. Solcellen är på 50W och skall enligt leverantören ge c:a 4 gånger mer på sommaren och 7 gånger mer på vintern än en likadan som är platt liggande på taket.
Bränslecellen ger ju 50W och kan tydligen köpas i tyskland för ungefär samma pris. Kommer att nyttja bilen mestadels under sommartid.
Tacksam för synpunkter.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Solcell eller bränslecell ?

Jag skulle ha köpt en billigare solcell, kanske 100-125 W, det borde du kunna få för en fjärdedel av vad gps-anläggningen kostar, och det borde räcka bra för en normalkonsument av ström på sommaren. Många kompletterar också med ett extra batteri. Är man ute mycket på hösten och vintern kan en bränslecell vara bättre. Det finns många trådar som ger tips på solceller till bra pris.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Solcell eller bränslecell ?

Bränslecellen har förmågan att leverera ström när du bäst behöver den, dvs när man vistas i bilen och den är dessutom oberoende av solen.

(om det är en solpanel i kombination med en parabol är kanske merkostnaden, i förhållande till en utan parabol, försvarbart. Men för egen del tror jag att bränslcellen är att föredra.)

Själv har ja en platt panel på taket och blir bara kort om ström när jag glömmer att stänga av invertern på 1500W, som kanske gerförluster och en tomgångsförbrukning på 10%.
 
Toppen