• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell återigen.

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Solcell återigen.

Regulator är bra men lite kompliziert inställning tycker jag

Rekommenderat pris är 700 - 800kr.
Solarlab vill 1500kr :rolleyes:

För så mycket pengarna köper man bättre en MPPT regulator

Mvh.

Norbert
Räknar man med frakten och displayen som ingår i Sverige, hamnar man på 1240:-

Tack för tipset om inställningen. Alldeles för komplicerad för min smak. Passar nog bäst för tekniknördar. Får nog leta vidare.

Göran
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Solcell återigen.

Skall köpa solceller till min nyinköpt husbil. Har förstått att det är rena djungeln av priser och leverantörer. Hittade detta på internet. Någon som har erfarenhet av denna? Verkar misstänkt billigt jämfört med andra.
solcellpaket, husbil husvagn solceller & solpaneler
Jag har en undran, borde en knappt normal händig person själv klara av att montera solceller om man köper ett " kit " som idag finns på nätet??
Ngt särskilt man skall tänka på?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcell återigen.

Det er 3 saker en må passe på:
  1. Pluss og minus gjennom kablene, panel til regulator og videre til batteri.
  2. Vanntett gjennomføring gjennom tak.
  3. Hellimte festebraketter mot tak. Helst ikke skruer.
Det kan være en fordel å tenke litt på luftstrømmen over/under panel slik at en ikke får for mye vindbrus. Dagens plast braketter kan fungere som spoiler og fjerne dette problemet.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Solcell återigen.

Det er 3 saker en må passe på:
  1. Pluss og minus gjennom kablene, panel til regulator og videre til batteri.
  2. Vanntett gjennomføring gjennom tak.
  3. Hellimte festebraketter mot tak. Helst ikke skruer.
Det kan være en fordel å tenke litt på luftstrømmen over/under panel slik at en ikke får for mye vindbrus. Dagens plast braketter kan fungere som spoiler og fjerne dette problemet.

Jag funderar på att montera solcell och göra egna fästen för montering i befintliga takrails. Ser att Knut rekommenderar att limma. Finns det nackdelar med att montera i rails?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solcell återigen.

Hej!

Vi har monterat solpanelen på detta sätt på vår Hobby och med en egentillverkad spoiler i framkant av panelen Ingen åverkan på taket eller relingen, allt går att skruva bort bort vid ett ev bilbyte. Vi provade installationen i somras till Kroatien allt fungerade väl utan något vindbrus. Ser inga nackdelar att montera på detta sätt.

Roadglider
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solcell återigen.

Vi har också våra monterade så, utan några nackdelar. En fördel är bättre kylning av cellerna, det ger bättre effektivitet.
 
Senast ändrad:
Toppen