• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solaltan på husbilstaket!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Så här ser det i många fritidshamnar. Lite sol och värme så åker bord och stolar fram och man breder ut sig.

stol.jpg

Så här såg det ut i Mollösund igår. Just det här exemplet visar ju ett ganska harmlöst beteende som väl knappast kan reta någon men det fanns några husbilister där som ockuperade P-platsen bredvid och där bredde ut sig och jag såg flera exempel på hur husbilsfolket uppförde sig olämpligt igår. Resultatet av sådant kan ju bli att det kommer upp skyltar av alla slag för att hindra sådant beteende i framtiden och att alla husbilister får dåligt anseende.

Därför slog jag mig en tanke! Varför inte bygga en solaltan på husbilstaket så kan man ju sitta där och grogga och titta ner på populasen. Alla båtar har ju sittbrunnar av olika slag så de behöver inte släpa fram stolar och bord hela tiden. Orättvist på något sätt och i det avseendet ligger husbilarna rejält i lä. Ett alternativ är ju ett tak som går att öppna ungefär som en garageport så att man kan sitta kvar i bilen och sola och titta ut på populasen genom fönstren i alla fall.

Det kanske finns sådana bilar redan.

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solaltan på husbilstaket!

Det värsta med det beteendet är nog inte stolarna, utan att man ställer sig direkt framför fönstren på ett hus, så att den enda utsikt de får är en vit vägg. Det finns ju utmärkta stora parkeringar vid infarten till Mollösund, där passar det att ställa en husbil och ned till hamnen.
Det finns husbilar med inbyggd sittbrunn i taket, tyvärr hittar jag ingen bild?! :confused:

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Den tyska tillverkaren Alpha (sedermera uppköpt av Eura Mobil, och därefter nedlagd), byggde några sådana bilar i slutet av 80- eller början av 90-talet.

Har därefter sett enstaka "one off-byggen" på detta tema.

Dessutom har Kabe byggt åtminstone 2 stycken tvåvåningshusvagnar (den första för cirka 50 år sedan, om jag minns rätt, och den andra i "modern" tid).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Här kommer en till!

images

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alpha holdt til i Pfaffen-Schwabenheim om lag en halv mil fra Eura og Karmann, besøkte fabrikken i 2005 og tittet på en av de siste bilene de bygget. En del smarte løsninger, men ikke en vinterbil. Skulle tro den hadde litt høyt tyngdepunkt :rolleyes:

Kabe sin siste dobbeltdekker fikk kort levetid, Elmia og Lillestrøm. På vei hjem til fabrikken glemte sjåføren høyden og lagde kabriolet av vognen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det står en tvåvånings Kabehusvagn längs stora vägen norr om Borgholm på Öland! :)

F

F.d. 55939

Guest

Angående att då göra något eget på sin husbil, då även jag har haft dessa tankar.

Har fått lära mig att man helst inte skall gå uppe på taket, stämmer detta?
Hur funkar det att sätta något på våra takräcken?
Typ 3-4 vinkeljärn med något form av fäste till ett par solstolar??
Hur många kilo håller ett takräcke?

Toppen