• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG göra själv någon ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SOG göra själv någon ?

Vad är den stora fördelen med att installera SOG till toan eftersom det engagerar så många??
//Tommy :confused:
----------------------------------------------------------------------------------
Hej, alla otrevliga dofter från toatanken sugs ut i stället för att komma upp när du öppnar skivan mellan stolen och tanken...........Och alla otrevliga dofter som man själv skapar när man använder toaletten sugs också ner och försvinner genom tanken och ut med hjälp av SOG-fläkten.

Detta gör att det blir rätt meningslöst att använda parfymerade vätskor för att dölja lukten. (Som ändå inte funkar något vidare.) Ev. kan man använda en skvätt såpa i stället.

SOG funkar så bra att man kan fundera på att montera ett utsug i porslinstoan hemma :D.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Jag sålde min sog2 innan den blev installerad.... jag använder aldrig något kemisk preparat, eller annat i toan....det har nu fungerat fint i över tre år....lite doft av vitaminer klarar man ju av :twitcy:....
Däremot tänker jag framöver installera en köksfläkt.... då matfettet klistrar sig fast med tiden i husbilen, och är ett rent h..... att städa bort.... men detta är ju en annan sak....

Kram Peter & Wovi

För att man slipper använda farliga Kemikalier... Borde vara en god anledning.
Se gärna min tidigare tråd om just kem som vi häller i tanken..

http://www.husbilsklubben.se/forums/t72256/

//Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SOG göra själv någon ?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Tänk på Wovi, hundar har ca. 200 miljoner luktceller och du har bara 5 miljoner :D.

Ha det bra. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Hej Tom och Jankro..... Men även om hunden har så många fler luktceller.... så har i vart fall aldrig Wovi rynkat på näsan efter mina toalettbesök :twitcy:

Ha det gott.....Peter & Wovi
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: SOG göra själv någon ?

Hej

SOG er det bedste jeg har monteret på min husbil.
Ingen lugtproblemer hverken inde eller ude, ingen brug af KEMI.

Kan kun anbefales

Hilsen
Flemming
Danmark
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: SOG göra själv någon ?

Men om nu luckan sitter på samma sida som markisen. D.v.s. då sitter man och njuter av mat och dryck. Skall då denna SOG med fläkt i vissa fall blåsa ut dofterna rakt.
Eller tänker jag fel.
En del vagnar har toan på vänster sida då är det ok. men alla andra då??

Det bästa hade givetvis varit ett rör upp till taket med en liten ballerina eller fläkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SOG göra själv någon ?

-------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej det är ju inte det optimala att ha utblåset i luckan om den sitter vid matbordet. Kolfiltret hjälper säkert en hel del, men naturligtvis så är ett utblås på taket det allra bästa, och det näst bästa är ett rör genom golvet och utblåset under bilen bakom kjolarna.
När man bygger själv så finns det ju många möjligheter, en "burk" med en datafläkt i, och sedan ett rör upp till och genom taket, eller ner genom golvet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen