• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sofim 8140 motorer Fiat / Renault

Jeg mener å ha sett at 43N varianten har variabel turbo mens de andre har forskjellige enkle turbo. Modellene før 2000 hadde mekanisk innsprøytning i litt forskjellige varianter, 2000 kom common rail med sin elektronisk styrte innsprøytning og mulighet for bedre detaljstyring av motoren. Noe jeg er usikker på er om 43N også hadde multijet dyser slik som de fleste SOFIM fikk i 2006.
 
Jeg mener å ha sett at 43N varianten har variabel turbo mens de andre har forskjellige enkle turbo. Modellene før 2000 hadde mekanisk innsprøytning i litt forskjellige varianter, 2000 kom common rail med sin elektronisk styrte innsprøytning og mulighet for bedre detaljstyring av motoren. Noe jeg er usikker på er om 43N også hadde multijet dyser slik som de fleste SOFIM fikk i 2006.

Jag tror beteckningen var 2,8 Power med common rail insprutning och variabel turbo, det var väl det sista utvecklingssteget av 2,8 2-ventilsmotorn
innan 3,0 4-ventil tog över?
 
Jag har S9W 115hp i min bil, undrar hur svårt det är att få 122hp som i 8140.43? 8140.43S har ju 127 men den har ju commonrail så det är nog svårt.
 
Jag har S9W 115hp i min bil, undrar hur svårt det är att få 122hp som i 8140.43? 8140.43S har ju 127 men den har ju commonrail så det är nog svårt.
Jag har S9W 115hp i min bil, undrar hur svårt det är att få 122hp som i 8140.43? 8140.43S har ju 127 men den har ju commonrail så det är nog svårt.

Den lilla skillnaden fixar du lätt på den motorn du har om den är i bra skick. Det räcker med att ge den lite mera bränsle, jag är bara osäker på vilken dieselpump den har, är det Bosch är det väldigt enkelt.
 
Det finns en 2,8 idTD som Fiat använde
. Om jag minns rätt på 122 hk och mekanisk insprutning och Lukas (???) insprutningspump.
Hasse, när du vet motor och pump skulle jag ringa Dieselmeken i Aneby för råd!
 
Det finns en 2,8 idTD som Fiat använde
. Om jag minns rätt på 122 hk och mekanisk insprutning och Lukas (???) insprutningspump.
Hasse, när du vet motor och pump skulle jag ringa Dieselmeken i Aneby för råd!

På den motorn monterad i Fiat brukar det vara Bosch, men vad fransmännen kan ha monterat vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen