• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snipe Pro Max parabol kontra Viasat/Allente

Goknulen

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17559
Medlemskap
2022
Hej alla! Jag har en fråga gällande Snipe Pro Max och Viasat/Allente-abonnemang. Är det någon i forumet som upplevt att parabolen letar efter Astra 4 S och hittar den, börjar finjustera och därefter påbörjar en ny sökning??? Jag har bitvis bra mottagning o bild (100%/70%), men det verkar snipe inte nöja sig med....??? Thor-satelliten hittar den o låser på....är det några inställningar jag skall kolla på???

Tacksam för svar!

Christer i Laholm
thumbs%20up.gif
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Kan det bara vara så att när bilen gungar genom att man rör sig eller vinden tar i, tappar parabolen riktningen
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har samma problem med gammal Snipe, men löser det genom att stänga av strömmen till parabolen då den funnit satelliten.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Viasat har lämnat Astra o sänder på Thor efter sammanslagningen till Allente. Har du en Viasatbox måste den programmeras.
 

Goknulen

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17559
Medlemskap
2022
Okey....hur sänds omprogrammering ut...?? Eller laddar man ned någon fil??
 

Goknulen

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17559
Medlemskap
2022
Jag hoppas jag kan lösa omprogrammeringen själv....är det någon som gjort det??
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
OK, tack! Jag provar detta och återkommer....
Hej! Jag tror inte att du behöver uppdatera din box. Ställ in antennen på Thor så ska det fungera.
Jag fick uppdatera min snipe för att hitta Thor. Men låser din antenn på satelliten så bör det fungera.
Jag kan rekommendera om du får problem att kontakta Ltc i Helsingborg. 042-225170 (Fredrik)
 

Goknulen

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Laholm
HBK-Nr
17559
Medlemskap
2022
Tack för tipset! Jo, jag har pratat med Fredrik också när han hjälpte mig att uppdatera kontrollpanelen till Snipe via usb. Men jag kommer kolla det igen med Thor och se vad boxen får för sig....
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kör Canal Digital med tillgång till Viasats sportkanaler, men via CI modul och kort. Men, det borde vara motsvarande åtgärder för din box.
Jag fick söka fram kanalerna (antennen fixerad på Thor).

I mitt fall, eftersom jag har inbyggd satellitmottagare, på min TV inställd på satellitmottagning, DVB-S2, transponder för transponder (gå in på Lyngsat så hittar du alla Viasat kanaler på Thor). Du får ju i stället söka på Viasat boxen.

Kommer du igenom proceduren rätt behövs lite tid för uppkodning av kryptering mm (kodad signal vs ditt Viasat-kort).
Kanske t o m ringa Viasat support och be dem skicka ny signal.

PS. Jag har inte kollat själv, men som nämnts ovan - kolla på Viasats supportsida för din box - "Hur ställer jag om min box från Astra 4A till Thor?".
Två saker var för sig måste fungera
  1. Satellitantennen hittar Thor (har inte med Viasat att göra). Kan kräva uppdatering av satellitdefinitionerna så att Snipen hittar Thor
  2. Att din box kan hitta och koda upp krypteringen för Viasat kanalerna på Thor, mot ett aktuellt/fungerande Viasat-kort/abonnemang
DS.
 
Toppen