• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snipe 2

F

F.d. 53585

Guest
Hej
Jag håller på att försöka montera en Snipe 2 på vår La Strada.
Den skall ersätta en Teleco Wing 22 (markbunden) som har suttit längst bak på bilen.
Taket är ju inte direkt plant, därför funderar jag över vilken typ av fästlim eller liknande som jag skall använda
En del föreslår tex Sikaflex.
Skulle tex Bostiks Butylmassa fungera? Eller Biltemas BT Multibond Rapid?
Förslag mottages tacksamt.
Fästplåten har ett antal förborrade hål men en del av dessa kommer inte på topparna av "rillorna" på taket.
Det skall väl inte vara farligt att borra några nya hål?

mvh

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Snipe 2

Du kan borra nya hål, det har jag gjort, så det passar åsarna. Vill du kunna ta bort Snipen, så kan du limma alu-profiler längs åsarna och fästa Snipen i dessa.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, absolut inte Butylmassa av något fabrikat om det handlar om limning för det är en tätningsmassa som aldrig torkar och alltid håller sig kladdig, och funkar enbart som elastisk tätning på grejer som skruvas eller fäst fast på annat sätt.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53585

Guest

Hej, absolut inte Butylmassa av något fabrikat om det handlar om limning för det är en tätningsmassa som aldrig torkar och alltid håller sig kladdig, och funkar enbart som elastisk tätning på grejer som skruvas eller fäst fast på annat sätt.

M.v.h. JANKRO.
Ok
Men sikaflex eller Biltemas då? Eller vad skall jag välöja? Det står Silicon i monteringsanvisningen och det säger inte mig så mycket

F

F.d. 53585

Guest

Du kan borra nya hål, det har jag gjort, så det passar åsarna. Vill du kunna ta bort Snipen, så kan du limma alu-profiler längs åsarna och fästa Snipen i dessa.
Kollade dina bilder i ditt garage. Ser ok ut. Ungefär som jag tänkt, men jag tänkte sätta min något längre bak. Dvs en bit ut på "bakstammen".
Borde väl vara ok?
Ser på min monteringsanvisning att kontakterna skall vara riktade framåt dvs mot takluckan

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kolla så att den går fri mot takluckan, när den snurrar. Det är ju det enda viktiga:)

F

F.d. 53585

Guest

Nu är den på plats!

Återstår att fästa upp kablarna både ute och inne och montera mottagare (Vu+Solo Se).

Snipen hittar de flesta kanaler så här långt. Dock stannar den på "searching" när jag ställer in på Thor 0,8w (359,2 grader).
Funderar på om mjukvaran (v15126) är den senaste?

Någon som har koll på senaste mjukvaran?

mvh

Toppen