• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snapseed - bästa bildappen?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Samma bild - olika upplösning

FullSizeRender-752339.jpg


FullSizeRender-752339.jpg


FullSizeRender-752339.jpg


FullSizeRender-752339.jpg

I väntan på makrillen, VM i Fjällbacka
Snapseed och iPad
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Kanske är det begränsning i forumet som gör att sista bilden inte visas i format 1600?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Bredden är begränsad till 700 på bilder som länkas externt för att inte förstöra layouten på forumet. Bilder som bifogas har inte denna begränsning utan blir i högre upplösning när man klickar på dem.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Om snapseed är bäst eller inte törs jag inte uttala mig om, men helt klart är det en kraftfull app som en sån som jag verkar klara av att hantera.
Den har funnits i min telefon en längre tid men jag har knappt öppnat den, idag tog jag mig tid att undersöka den närmare och nu ska jag försöka använda den mer. Jag har lite för lätt för att välja redigeringen i google foto och då helst auto-knappen. :oops:

[YOUTUBE]STooRO-jVX4[/YOUTUBE]

Lättfattade reglage när man gått runt ett varv med dem, om jag är kompetent nog själv att kunna använda appen lär väl visa sig, med ljus och sneda horisonter är en baggis, även att skruva till hus med konstiga vinklar verkar också vara enkelt.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Som jag skrev till Jappe, övning ger färdighet men visst är det en underbar app.

HDR Scape och Auto under bildjustering har räddat många halvbra bilder för att inte tala om omvandla (perspektivkontroll) och rotera (raka horisonter).
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Hur stora Bildfiler går det att behandla i Snapseed
och är det endast jpeg-format som gäller?
Funktionen med perspektivkontroll är helt fantastisk,
finns vad jag vet inte i något annat program...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Appen stödjer DNG-filer och fler rawformat lär komma eller har redan kommit i den senaste uppgraderingen.

Jag har inte kunnat hitta begränsning vad gäller bildstorlek i Snapseed.
Begränsningar kan dock ligga i operativsystemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Funktionen med perspektivkontroll är helt fantastisk,
finns vad jag vet inte i något annat program...

Perspektivkontroll finns naturligtvis i större PC-program som Photoshop, Paintshop m.fl. men med betydligt klumpigare handhavande.
Snapseed gör jobbet med enbart ett drag med fingret.
Enklare kan det inte bli!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Jag utläser att det finns begränsningar, 20 Mp för Android och nyare iPhone, 10 Mp för iPhone 4, 10 - 20 Mp för olika iPad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Jo men begränsningar finns tydligen inte i appen utan i operativets version.
Begränsningen för att spara bilder avgiftsfritt i Google Foto är 16 MB så det stämmer ganska bra överens.

Kompaktkameror, även de med entumssensor brukar ha största upplösning på 20, med inställning 16:9 ca 16 Mp.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Jag utläser att det finns begränsningar, 20 Mp för Android och nyare iPhone, 10 Mp för iPhone 4, 10 - 20 Mp för olika iPad.

Ja, telefonen/plattan begränsar det hela men inte appen, citat från länken jag postade tidigare:

Snapseed will save the image at the same resolution of the original image, up to the maximum size that the device can process.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Skall det tydas som att det är hårdvaran som begränsar bildstorleken enligt tabellen?

Oavsett så lär bildfilerna inte bli större än vad som anges i tabellen. Det räcker säkert för många användningsområden under en resa och har man sett till att ha kopior på ursprungsfilerna (om dessa är större) kan man alltid dona med sina bilder ursprungsformatet när man får tillgång till en riktig dator.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Så tolkar jag det, att det är hårdvaran som sätter gränserna.

mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Bra demo som visar åtskilliga av Snapseeds svagheter.

Märkliga flammighet över hela bilden, liknar resultatet från HDR-bilder där bildbehandlingen överdrivits en aning. Konstiga ljusfenomen längs takets kanter mot himlen, märkligt himmel med olika ljus på ömsom sida av masten. Dessutom ser hela den snapseedade bilden ut att vara lite softad.

Eller är bildbehandlingen något sorts konstnärligt uttryck?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Eftersom ursprungsbilden var helt kass ville jag visa att man kan få ut detaljer även från en dålig jpg-bild på några sekunder.
Bilden är inte softad men HDR har använts möjligen lite för mycket.

Du få gärna låna ursprungsbilden och visa hur proffsverktyg kan göra den bättre.
Hoppas att du antar erbjudandet och berättar hur du gör och hur lång tid det tar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Jag skulle förlora en sådan "tävling" direkt på grund av tiden. För mig är inte tid det viktiga utan resultatet och den lägger jag gärna på de bilder jag tycker är värda den extra tiden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Snapseed - bästa bildappen?

Inte dåligt!
Tack för att du antog utmaningen, eftersom vi är parter i målet får vi överlåta bedömningen till tittarna. Om nu någon anser det värt besväret.
 
Toppen