• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snap Off ratt ?

F

F.d. 55338

Guest
Är det någon som har vetskap om sk. Snap Off ratt? Jag har en Fiat Dukato 06 med farthållarknappar iratten. Tycker det verkar vara ett bra stöldskydd MEN hur funkar det med farthållaren, vad säger Bilprovn. och försäkr.bol. Undrar om det gör något på försäkringspremien??? Önskar er alla en fin vår och ett fint husbilsår vi kanske ses utmed vägen i år. Hälsn. Lizzy o Ove.:yes::wub:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Snap Off ratt ?

Har också funderat lite hur det funkar med t.ex airbagen.

En annan sak är ju var man skall förvara ratten, t.ex. när man är på semester.
Skall man ta med den till stranden o restaurangen på kvällen?

Den får ju inte heller plats i kassaskåpet, om man nu har ett sånt i bilen.

Så jag tror jag avstår, tror inte att det är alltför många fall där man stjäler hela bilen, även om det förekommit.
Mera vanligt med inbrott.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Snap Off ratt ?

Jag undrar om inte en sådan sats innehåller även en ny ratt! VÄRT ATT KOLLA!
För i så fall väljer man bort airbagen(om sådan finns)+ att man kan få ett larm på panelen att airbagen är funktion (bilprovningen blir=:mad:). Detta larm borde kanske gå att fixa med att man löder in ett lämpligt motstånd i kretsen, men
hujedamej :confused:.

I vilket fall som helst så finns det MYCKET enklare sätt att undvika en direkt stöld! För inbrottet har ju redan skett. Det är klart att den ickeägande aspiranten ser ju att ratten saknas så......Fast en rattkrycka kanske också avskräcker. En batterifrånskiljare direkt på startbatteriet för en 50 lapp funkar också, men det hindrar ju inte inbrottet utan bara stölden.
Ja, hur en än vänder sig så har en rumpan bak:twitcy:

Anders
 

Ingegerd S

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2024
Sv: Snap Off ratt ?

Vi skall vara glada att vi har rumpan bak så vi slipper se eländet !

(Ursäkta, utvikningen från ämnet, kunde inte låta bli.)

Ha en trevlig kväll med eller utan rattar !

Mvh Janne
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Snap Off ratt ?

Hej alla som svarat på frågan om Snap on ratt!!! Min fundering var om det var någon/ra som visste om det funkade bra. Utan i första hand vad Bilprovn. o Försäkringsbol. tycker E.x.p. Lägre självrisk. T.E.X. dekal ifönster liknande larmdekakalen! Att jag kan montera huvudströmbytare och EJ lägga värdesaker i fönstret fattar ÄVEN jag är Tokigt. Hädanefter svarar jag EJ på liknande inlägg!!!!!!! M.V.H. OVE.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Snap Off ratt ?

Det är inget hinder att köra utan ratt .... Det var en bilist som blev stoppad på Vara slätten för många år sedan för att dom trodde han var full men det visade sig att han styrade bilen med en polygrip , han var nog även påverkad av något iofs .

Det man enkelt kan göra är väl .

Ha en ny bilen med startspärr .
Larm monterat .
Rattkrycka .
Vill man även gå steget länger så får man väl även montera ett hjullås men då bör man montera den på dom drivande hjulen för kvinnor är finurliga .... se filmen om vilken "sköning" :
YouTube - Woman Drives With A Wheel Lock Bilen som dessutom är en Audi :) ....
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Snap Off ratt ?

Jo det är ju ett "bättre" alternativ än detta : YouTube - Air bag explosion Amerikanska "dårar" .


Men till änmet så kan man nog inte göra allt för att skydda sig utan man får ju försvåra så mycket man kan så att inbrottet stölden drabban någon annan låter ju egoistiskt men så blir det ju för tjuvarna skall ju ha tag på något ...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Snap Off ratt ?

Jo det blir väl så att dom säger att du får absolut inte göra detta ( har ni aldrig besiktigat förr ) vad är det som garanterar funktionen på airbagen ? Hur kommer släpskon reagera och kommer den att larma varje gång som den plockas bort som den gör på bilar inom VAG som man då får släcka med VAG-Com som är ett diagnosinstrument .

Dom kanske tom. säger att bilen är helbilsgodkänd och då får du inte ens byta däcken till en annan diemension .
Blir bilen olaglig 1998? I Bilrutan fr man VETA.



Sen får jag beklaga att jag gjorde ett inlägg till youtube men det är väl för att jag har även lite humor .
 
Senast ändrad:
Toppen