• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabbkoppling, är det ok?

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Hej alla kunniga, har en fråga om snabbkoppling då det är attans så pilligt att få gasoltuberna på plats. Har en Argos 747 från 2009 och har installerat en Truma Duo Control och det är ont om plats att få slangarna på plats med tuberna inte i utrymmet. Funderar på om det är ok att montera på snabbkopplingar av denna typ? Snabbkoppling gasol 8mm
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Hej.
Försök att Kryssa slangarna den högra till v flaska eller tvärt om .
Har svårt med slangklämmor? men vet inte.
Det är så jag gör i dagsläget, kruxet är att jag inte kan ställa in tuben för då finns inte plats att skruva på slangen. Måste ha tuben på låret lutandes in i utrymmet för att skruva på och sen lyfta in tuben vilket kan vara jäkligt knepigt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är så jag gör i dagsläget, kruxet är att jag inte kan ställa in tuben för då finns inte plats att skruva på slangen. Måste ha tuben på låret lutandes in i utrymmet för att skruva på och sen lyfta in tuben vilket kan vara jäkligt knepigt.
LPG med utvändig fyllning
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är så jag gör i dagsläget, kruxet är att jag inte kan ställa in tuben för då finns inte plats att skruva på slangen. Måste ha tuben på låret lutandes in i utrymmet för att skruva på och sen lyfta in tuben vilket kan vara jäkligt knepigt.
-------------------------------
Hej, jag vet inte om det finns några regler som man bör följa för snabbkopplingar på högtryckssidan, men det finns att köpa, men svårt att hitta på "vanliga" firmor.
Här har du en länk till en/två firmor, men jag vet inte om man kan handla från första länken men andra länken har med pris olika kopplingar för gänga eller för olika dim. på slang. (Priset kan bli en överraskning tyvärr.)
-----------------------------
Här är tveksamt om man kan handla utan firma.
Snabbkoppling Gasol CEJN<br />Serie 172
-----------------------------
Här tror jag man kan handla utan firma. Skrolla ner till mitten på sidan så dyker det upp åtta varianter av honor och hanar för högtryck.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är så jag gör i dagsläget, kruxet är att jag inte kan ställa in tuben för då finns inte plats att skruva på slangen. Måste ha tuben på låret lutandes in i utrymmet för att skruva på och sen lyfta in tuben vilket kan vara jäkligt knepigt.
Gör det enkelt..... Skaffa längre anslutningsslang.. ;)
Jag hade samma problem köpte två en meters slangar (till två p11) ... Och vipps var problemet borta...
 
Toppen