• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabbfråga om vatten?

F

F.d. 5798

Guest
Fyller på vatten i tanken,sätter på vattenpumpen på panelen men vattnet bara rinner ut ur trauman,ventilen stannar inte på stängt läge.
Helt ny på husbil som synes.
Lite panik tänkte vi skulle ut i helgen.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Snabbfråga om vatten?

Jag har ett spår i ventilen (plastknoppen) som syns i öppet läge. Dra upp knoppen och dra runt en tunn ståltråd i spåret så kan inte vattnet rinna ur. MEN se upp så vattnet inte fryser!!
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Snabbfråga om vatten?

Om vattnet har varit urtappat ur systemet, finns det säkert en kran som ska stängar i eller vid expantionskärlet.
/Vidhem
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Snabbfråga om vatten?

Jag har ett spår i ventilen (plastknoppen) som syns i öppet läge. Dra upp knoppen och dra runt en tunn ståltråd i spåret så kan inte vattnet rinna ur. MEN se upp så vattnet inte fryser!!

Ingen bra ide, den ventilen är just en säkerhetsventil så att även den glömske skall slippa obehaget med en sönderfrusen panna.:(
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Snabbfråga om vatten?

Ingen bra ide, den ventilen är just en säkerhetsventil så att även den glömske skall slippa obehaget med en sönderfrusen panna.:(
Men hur gör man när den inte stänger förrän vid +8 grader och man vill fylla på vatten?
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Snabbfråga om vatten?

Hej!

En fråga, om du håller upp knappen med kraft, stannar vattenflödet då? Om pannan är varm sätt på pumpen och gå sedan och dra i knappen och se om den inte låser då den kommer under tryck. Allt detta då pannan är varm...

Kjelle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Snabbfråga om vatten?

Hej, ett litet instick bara. Du har väl strömmen på fram till pannan när du provar, för annars går inte säkerhetsventilen att "haka upp". Du skriver att du sätter igång pumpen på panelen, men jag tänkte om du har något mer att trycka på för att få fram ström till pannan.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 5798

Guest
Sv: Snabbfråga om vatten?

Vattnet är fixat nu,tack för alla svar.
Läser med stort intresse på forumet men som sagt,hade jag igår lite panik så jag ville bara ha ett snabbt svar.



Det var bara +4 igår så säkerhetsventilen funkar i alla fall.
 
Toppen