• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dum fråga ??

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Hej !
När man har en elektrisk säkerhets/avtappningsventil (frostvakt) vid vilken lägsta temperatur ska den då släppa ut vattnet ??????
MVH Gunilla
 
Senast ändrad:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Dum fråga ??

Har inte instruktionsboken för närvarande men vill minnas att den löser ut vid ca +3.

Ser att Michael svarat redan men jag skickar mitt ändå.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Dum fråga ??

Har inte instruktionsboken för närvarande men vill minnas att den löser ut vid ca +3.

Ser att Michael svarat redan men jag skickar mitt ändå.

Jag tycker +3 låter rimligt vi har problem med att vår släpper ut vattnet även då vi värmt upp husbilen till en innetemperatur på 18-20 grader. Kanske är det så att frostvakten är trasig. Knappen ska stanna nere för att behålla vattnet förra året fick vi hålla nere den med kraftig teip. Några tips tas tacksamt emot.
Ha en go kväll Gunilla
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Dum fråga ??

På vår Truma 6000 så är knappen uppe när den är stängd.
Tror att det är fel på er avtappning när ni måste hålla den nere för att vattnet ska vara kvar.
Dumt svar kanske men det är inte så att polariteten är fel så att den stänger fel.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Dum fråga ??

Rolf & Gunilla.
När ni har värmt upp bilen, har ni gjort det med trumapannan, eller med någon fläkt?

I min husbil så släpper den ut vatten från beredaren om pannan inte är på, om temperaturen understiger ca 7 grader.//Tommy
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dum fråga ??

Frostskyddsventilen öppnar vid ca +3 grader och den går inte att stänga under ca+8 grader och detta är temperaturer där ventilen sitter. Om man har värmt upp husbilen med ett elelement i boutrymmet är det inte säkert att temperaturen där frostskyddsventilen sitter har nått upp till +8 grader, det kan ju ta en stund. Man ju värma ventilen med en hårtork.

På den här länken kan man ladda ner manualer till Trumas värmare, det finns flera olika frostskyddsventiler.

Alde - Mobile & Marine

Hälsningar
Birger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dum fråga ??

På våran så är knappen också uppe men det bör ju vara så att den är uppe med hjälp av spänning /en hake för när bilen blir strömlös så släpper ju spänningen och knappen åker ner med hjälp av fjädertrycket som är i knappen .

Samma sak händer när det är för kallt som det skrivs och då även om man har ström i batteriet men då för att inte det skall frysa i VV-beredaren men det var väl överflödig info :) .
Vi har också Truma 6000.
 
Senast ändrad:
Toppen