• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Snabb höjning av bränslepriset !

jojje

HBK Medlem
Inlägg
689
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Efter attacken på Saudiarabien var Svenska mackar snabba med prishöjningar medan länder som Tyskland Österrike och Italien enligt vad vi såg10-15 dagar senare fortfarande ingen prishöjning !?
Nu är oljepriset nere på samma nivå men priset har inte följt med ner !?
Jojje
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
807
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Ja, och staten (regeringen) passar på att höja bränsleskatten. För miljöns skull. Och som vanligt skall vi vara bäst i klassen. Körde genom Tyskland och Luxemburg i förra veckan och dieseln var upp till 4 (fyra) kronor (11,99 euro) litern billigare. I länder som är mera tätbefolkade och med god kollektivtrafik. Frankrike, pris som här, men där går man ut på gatorna i gula väster.
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
957
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Då menar ni också att den dagen då priset på diesel o bensin sänks, utan någon förändring i skatter och avgifter, då ska vi alltså tacka regeringen för det?
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
957
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Den dagen lär aldrig komma så det slipper vi fundera över.
Brukar inte bränslepriset gå rätt mycket upp och ner till o med under en vecka ibland? Men uppgång av priset, utan höjning av skatt o avgift, är förstås regeringens fel, om man förstår HBKs egna företagsekonomiska experter rätt. Intressant nu i nobelpristider!
 
E

ericssonc52

Guest
Brukar inte bränslepriset gå rätt mycket upp och ner till o med under en vecka ibland? Men uppgång av priset, utan höjning av skatt o avgift, är förstås regeringens fel, om man förstår HBKs egna företagsekonomiska experter rätt. Intressant nu i nobelpristider!
Tio öre hit eller dit är ju skit samma ,men skatten kommer aldrig sänkas snare höjas nu när stadskassan sinar.
 

LPer

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
25403
Oljebolagen är "roliga"!
När råvarupriset höjs, höjer man priset direkt här hemma, oavsett om den olja dom har i lager inköpts till lägre pris.
När råvarupriset sänks, sänker man inte med argumentet att den olja man har i lager inköpts till det högre priset.
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
957
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Oljebolagen är "roliga"!
När råvarupriset höjs, höjer man priset direkt här hemma, oavsett om den olja dom har i lager inköpts till lägre pris.
När råvarupriset sänks, sänker man inte med argumentet att den olja man har i lager inköpts till det högre priset.
Precis, undrar varför vissa tror att regeringen har med detta att göra? Såklart det är oljebolaget som bestämmer sitt pris. Dessutom verkar inte konkurrensen vara speciellt svår eftersom priserna ligger extremt nära varandra.
 
E

ericssonc52

Guest
Ekonomi
Bensinskatt
Senast uppdaterad: 2019-09-20
av Christian Holmström


I augusti kostade bensinen i genomsnitt 15,76 kronor litern. 62 procent, eller 9,73 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms.

Bensinprisets komponenter, augusti 2019
Pris vid pump:Skatt: 6,58 kr/lMoms: 3,15 kr/lBruttomarginal: 1,55 kr/lProduktkostnad: 4,48 kr/l15,76 kr/lSkattProduktkostnad1,522,533,544,555,566,57
Källa: Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet



Bensinskattens utveckling
19812018016

När vi tankar betalar vi tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter, som ofta kallas bensinskatt i dagligt tal, omkring 60 procent av priset vid pumpen. Momsen på bensin, som infördes i mars 1990, betalas på hela priset inklusive koldioxid- och energiskatt. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.

Skatten på bensin har höjts i många steg genom åren och motiven har varierat. Numera handlar det om klimathotet, men historiskt sett har man också pekat på helt andra saker, till exempel behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket.

Ända fram till budgetåret 1980/81 var bensinskatten öronmärkt för olika ändamål inom trafikområdet, såsom byggnation och underhåll av vägar. Idag finns ingen sådan koppling utan de intäkter som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan.

Nedan följer en uppställning av hur bensinpriset fördelas på olika komponenter.

Genomsnittspris på bensin och skatt, augusti 2019
  • Produktkostnad och bruttomarginal: 6,03 kronor/liter
  • Moms på bensinen*: 1,51 kronor
  • Energiskatt**: 3,95 kronor/liter
  • Koldioxidskatt**: 2,62 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,64 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump: 15,75 kronor/liter
  • Varav skatt: 9,72 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 61,7 procent
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
957
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Ekonomi
Bensinskatt
Senast uppdaterad: 2019-09-20
av Christian Holmström


I augusti kostade bensinen i genomsnitt 15,76 kronor litern. 62 procent, eller 9,73 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms.

Bensinprisets komponenter, augusti 2019
Pris vid pump:Skatt: 6,58 kr/lMoms: 3,15 kr/lBruttomarginal: 1,55 kr/lProduktkostnad: 4,48 kr/l15,76 kr/lSkattProduktkostnad1,522,533,544,555,566,57
Källa: Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet



Bensinskattens utveckling
19812018016

När vi tankar betalar vi tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter, som ofta kallas bensinskatt i dagligt tal, omkring 60 procent av priset vid pumpen. Momsen på bensin, som infördes i mars 1990, betalas på hela priset inklusive koldioxid- och energiskatt. Det betyder att man i praktiken betalar skatt på skatten.

Skatten på bensin har höjts i många steg genom åren och motiven har varierat. Numera handlar det om klimathotet, men historiskt sett har man också pekat på helt andra saker, till exempel behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket.

Ända fram till budgetåret 1980/81 var bensinskatten öronmärkt för olika ändamål inom trafikområdet, såsom byggnation och underhåll av vägar. Idag finns ingen sådan koppling utan de intäkter som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan.

Nedan följer en uppställning av hur bensinpriset fördelas på olika komponenter.

Genomsnittspris på bensin och skatt, augusti 2019
  • Produktkostnad och bruttomarginal: 6,03 kronor/liter
  • Moms på bensinen*: 1,51 kronor
  • Energiskatt**: 3,95 kronor/liter
  • Koldioxidskatt**: 2,62 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,64 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump: 15,75 kronor/liter
  • Varav skatt: 9,72 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 61,7 procent
Menar du med detta inlägg att regeringen såg till så att drivmedelspriserna höjdes i samband med bomberna mot saudiska oljeproducenterna? För oss vanliga konsumenter var det oljebolagen som höjde priset och som sen har svårt att sänka priset.
 
Toppen